Nille83 Postat 16 september 2013 Postat 16 september 2013 Jag trodde den gule kirurgen var svår att få vitaprick på?Hur fungerar det med medicinerna, tar korallerna, anemonerna stryk av det? Citera
rillz Postat 16 september 2013 Postat 16 september 2013 ett tips som jag fått av dom som varit med ett tag, kör uvc ett tag först. innan mediciner. jag kör uvc på mitt kar, haft nån prick nån gång men försvunnit efter ett par dagar. men detta är ju min erfarenhet bara.. Citera
Nille83 Postat 16 september 2013 Författare Postat 16 september 2013 Men är det inte ganska akut när man fått vitaprick? Uvc tar väl ett tag innan man får effekt?Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Citera
akutmottagning Postat 16 september 2013 Postat 16 september 2013 Jag hade undiviket att medicinera huvudkare. Kör uvc och mata lite mer än vanligt och stressa inte fisken i onödan Citera
Nille83 Postat 16 september 2013 Författare Postat 16 september 2013 Jag har ett kar till. Men hur lätt e det att få en en fisk ur huvudkaret? Jag har 4 putsarräkor kan de hjälpa till något? Kan UVC hjälpa i detta stadiet?Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Citera
Vidofner Postat 16 september 2013 Postat 16 september 2013 Jag har tre kirurger och två av dem fick vita prick efter jag lagt ner dem i karet. Jag gjorde ingeting förutom att låta bli att stressa den. Jag höll mig alltså ifrån karet så mycket som möjligt och meckade inte med för mkt i det i onödan. Prickarna försvann på 1-2 veckor.Jag skulle nog bara ha lite tålamod och se om det försvinner av sig själv. Citera
Fishtank Postat 16 september 2013 Postat 16 september 2013 Min erfarenhet är att låta bli att stressa fisken i onödan. Håll koll på vattenvärdena, kör med UVC och håll dig undan från all medicin som innehåller koppar. Då slår du snabbt ut allt levande i LS samt koraller. Citera
Nille83 Postat 16 september 2013 Författare Postat 16 september 2013 Väntar lite till då. Han äter precis som vanligt. Kör på att inte stressa, mata mer och kolla värdena. Vad kostar UVC?Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Citera
Nille83 Postat 16 september 2013 Författare Postat 16 september 2013 Kollad lite priser. Runt 1000 kr för mitt kar om jag inte är helt fel på det. Men sen måste jag väl köpa en cirkulationspump som passar?Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Citera
hagbard Postat 16 september 2013 Postat 16 september 2013 Jag trodde den gule kirurgen var svår att få vitaprick på?Hur fungerar det med medicinerna, tar korallerna, anemonerna stryk av det?jag har hört direkt motsats..att det är stor risk för prick Citera
Keller Postat 17 september 2013 Postat 17 september 2013 Ja, ungefär som jag har hört. Alla kirurger är prickkänsliga men den gula är väl lite mindre prickkänslig än andra kirurger. Dock inte i jämförelse med andra fiskar. Citera
Nille83 Postat 17 september 2013 Författare Postat 17 september 2013 Det ser ut som alla prickar är borta idag.Ska tillägga att dessa prickar uppkom när jag skrapade rutorna i karet. Citera
Petter N Postat 17 september 2013 Postat 17 september 2013 Det ser ut som alla prickar är borta idag.Ska tillägga att dessa prickar uppkom när jag skrapade rutorna i karet.Jag har prickutbrott lite då och då i mitt akvarium. De som drabbas är mina två svarta clownfiskar (A. polymnus) och min palettkirurg och min tvåfläckskirurg (C. binotatus), men inte min gula kirurgfisk. Ofta uppkommer prickarna i samband med byte av media i kolfilter/fosfatfilterstrumpan eller ibland när jag skrapat rutan. Går dock oftast över inom några dagar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.