Gå till innehåll

Köpte precis UV-C, är det värt det?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Viss mån parasiter? Finns det parasiter som klarar sig?

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

Beror nog på hur mycket flöde som går igenom, tillräckligt långsamt så dödar du nog allt (kan finnas något som överlever). Men kom ihåg, den dödar bara det som går igenom pumpen, alla parasiter som tar fiskarna när de sover bland stenarna är kvar precis som innan. och det är inte bara dåligt som den tar, den dödar både nyttigt och onyttigt.

Ibland kan en uvc vara bra, men om man inte har mängder med fisk från olika källor som kommer och går som i butiker, så är jag inte säker på om den gör mer nytta än skada.

Skall man hålla på döda bakteriakulteren m.m i akvariet tycker jag det är lika bra att köra på Ozon som slår allt i karet, och inte bara det som är i vattenkollumen. Man har även fördelen där att den gör vattnet riktigt glasklart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC dödar inte bara parasiter det slår också sönder organiska föreningar som korallgifter och gulämnen i vattnet. Det har med andra ord samma effekt som ozon, dock så krävs det en rejält kraftig anläggning för att man ska märka skillnad på tex vattnets klarhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...