Gå till innehåll

Köpte precis UV-C, är det värt det?


Nille83

Rekommenderade inlägg

UVC är aldrig fel att ha. Har ett Deltec 39W som jag är nöjd med till mitt kar. Jag har har ingen synlig prick på någon av fiskarna om jag skulle få lite stressprick eller liknande åker ozonet på denna mix fungerar kalas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kliande tex att fixkar kastar sig på stenar mm är ofta parasiter. Har dom fått an angrepp så är det bäst att behandla fisken i separat kar. Syns det ingen på fisken. kikar då efter huvudskakningar. eller om kliandet riktar sig emot gälarna. Tänker gälparasiter.

Ändrat av Guest
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan hjälpa håller nere mängden parasiter i karet vilket gör det mer hanterbart för fiskarna men hjälper sällan när utbrottet redan börjat då fiskarnas immunförsvar redan är försämrat.

Hade problem med prick i början i mitt kar (körde UVC då), men efter mina värden stabiliserade sig och jag gick över till zeovit avvecklade jag det helt. hade inga förlorade fiskar pga sjukdommar (en och annan som hoppade). Är största boven till att fiskarna blir sjuka o inte kan hantera parasiterna (som de gör i naturen) tror jag är dåliga vattenvärden / för lite näring.

satsa på det istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...