Gå till innehåll

Shit Happens gäller inte bara gröngölingar


Lasse

Rekommenderade inlägg

Nu har det hänt igen - efter 1 och en halv vecka med ny besättning så var det dött i måndags. Samma bild som förut - koraller, lägre djur (inklusive pistolräka som lever i botten) överlevde alla. Sjöborrar, sjögurka och annat. Dessutom så överlevde en fisk - en goby som ju lever på botten så min teori om svavelväte börjar att minska i trolighet. Det enda jag nu kan komma fram till är tillfälliga syrebrister under natten och därmed fiskdöd. Karet är inte utrustat med skummare. Det gick nu också bara på en cirkulationspump. Det är i stort sett igenvuxet med koraller av den mjuka typen med stor fotosyntes. Vad som nu kommer att köpas in är en större oxidator för test.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har det hänt igen - efter 1 och en halv vecka med ny besättning så var det dött i måndags. Samma bild som förut - koraller, lägre djur (inklusive pistolräka som lever i botten) överlevde alla. Sjöborrar, sjögurka och annat. Dessutom så överlevde en fisk - en goby som ju lever på botten så min teori om svavelväte börjar att minska i trolighet. Det enda jag nu kan komma fram till är tillfälliga syrebrister under natten och därmed fiskdöd. Karet är inte utrustat med skummare. Det gick nu också bara på en cirkulationspump. Det är i stort sett igenvuxet med koraller av den mjuka typen med stor fotosyntes. Vad som nu kommer att köpas in är en större oxidator för test.

MVH Lasse

Beklagar verkligen Lasse. Det här talar ju emot min tidigare teori om förgiftning från sjögurka eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mätt syre på morgonen?innan lyset går på,det kanske inte finns sådana test?kan man helt enkelt ha för mycket koraller i ett kar så fisken blir påverkad?

Jag är ine på att respirationen har varit för hög - det innebär att de kan bli alltför stor syreförbrukning under de mörka timmarna. Fenomenet är känt från växtakvarier där västbiomassan kan bli så stor att den konsumerar allt syre nattetid när inte fotosyntesen tillför extra syre. Man skall också ha klart för sig att saltvatten håller ( vid samma temperatur och atmosfärtryck) ca 1,5 ppm lägre halt syre än sötvatten vid full mättnad. Jag har beställt en oxydator för att kunna ha en högre syrenivå i akvariet

syrenivån mäter jag inte - det är en ganska svår process.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang syremätning har jag sett att tetra har ett o2 test..men det kanske är skräp? detta kanske är för dyrt http://se.mt.com/se/sv/home/supportive_content/specific_overviews/GleN_OptiOx.html rent generellt är väl syre det första man ska/borde mäta om man har fisk som inte mår bra? menar inte att pika men kanske lite underskattat i mätdjungeln?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt är inte syrenivån kritisk i våra korallakvarium, skummare och hög cirkulation motarbetar detta. Syremätning är väl kanske en av de onödigaste av de mätningar som finns tycker jag. Dessutom svår och känslig. De nya optiska mätarna är dock lite mer tillfölitliga men jag som har arbetat med Yellowstones första clarc-elektroder har svurit en hel del :) - bara att byta membran...........

Här är det nog mer special - ingen skummare och väldigt tätt med mjukkoraller - hög biomassa djur.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men i ditt fall verkar det som mätning av syre vore på sin plats?Vi har syremätare på jobbet som skvallrar om ohälsa om vi går ner i en reaktor...även mätare i reningsverk..men det är u hardcore om man jämför med ett hemakvarium...är tetras o dyligt o2 test skräp eller inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen är jag inte helt tilfreds med misstanken..(sorry om det är du lasse men det är bättre om nån vågar öppna truten och gå fel och/eller kanske kan hjälpa till med tanke på ditt kunnande)Alltså varför sker inte detta oftare hos andra?vad är det som händer?Sånt unikt kar kan du väl inte ha?eller för mycket syreförbrukande djur? ingen skummare..som har som främsta uppgift att syresätta vattnet vid hög belastning

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej!

Lasse vi pratade om omvänt refugium med alger och harfunderat på zooxantheller i allmänhet men hos snabbväxande koraller isynnerhet.

Upptäckte av en slump en tråd på Reef Central där enakvarist provat näringsexport med hjälp av snabbväxande koraller (xenia).Gillar resonemanget men ser en begränsning i att ämnen binds i korallen somsedan behöver skördas. Begränsningen handlar väl egentligen om korallernas och zooxanthellernas metabolism. Hur som helst en intressant ide.

Hittade en publikation gällande koraller och zooxantheller somdock har några år på nacken, men som är intressant att läsa. Detta kanske inteär några direkta nyheter för dig, men det skulle vara intressant att höra dinåsikt. Tycker att ämnet är intressant då det skapar förståelse för korallernasbehov.

Började fundera på varför vissa koraller (läderkoraller i mitt fall) reagerade negativt vid medicinering av preparat som red slimeremover. De återhämtade sig efter några dagar dock. Tänkte då framförallt på uppbyggnaden hos zooxantheller som innehåller - reducerade haptofyter, vilka innehåller - reducerade rödalger, vilka innehåller - kloroplaster (reducerade cyanobakterier). Utan att veta hur zooxanthellerna är representerade i just läderkoraller (individuellt), skulle det vara intressant att veta var i zooxanthellen en eventuell negativ påverkan av medicinering sker?

Med vänlig hälsning / Andreas

Länkar:

Tar upp ämnet Xenia vs ATS

http://166.78.194.232/forums/showthread.php?t=2346195

Koraller och zooxantheller - ett marint partnerskap.

http://sbf.c.se/www/pdf/100(4)/bjorn.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har övervägande icke revbyggande koraller och de revbyggande jag har är typ LPS - Euphylia och liknande. Jag var den förste som vågade prova Red Slime Remover i Sverige i ett fullsatt kar och det gick bra. Efter det så har jag använt det tre gånger - de två senaste med tvivelaktiga resultat. Jag har slutat använda det. Nitrat samt att störa mattbyggandet så mycket som möjligt har tagit bort Cyano från mina kar (jag kör ozon också - då och då). Samtidigt så vet jag att den optimala SPS nörden Jörgen Svärd kör Red Slime remover så fort han kommer åt :) (frågan är om han ivesterat sin förmögenhet i det bolaget :)) utan dåliga resultat. Det kan därför vara som Stig säger eftersom min uppfattning är att de flesta mjuk (och en del SPS) tar in mat genom sitt slem och inte polyper.

Jag använder både Xenia och Sansibia sp. 01 för näringsexport. Främst xenia i mitt Red Sea Max. Vid varje vattenbyte suger jag över xenian och de sugs in i slangen. Sedan tar jag saxen och klipper. Det blir stubbåker några dagar men redan efter 3-4 dagar börjar det bli snyggt igen

post-2331-14468931559703_thumb.jpg

Jag har nu startat upp akvariet igen och börjar fylla med nya fiskar. Den ändring jag gjort nu är att jag köpt en oxydator. Förutom syresättning så gör den samma sak som ozon så vattnet blir klart (slipper mycket av gulfärgningen). Den är lite använd inom saltvatten men ett bra hjälpmedel. Går på väteperoxid som går att köpa här (men på postorder - endast en flaska i taget). Toppen på oxydatorn syns mellan skivanemonerna

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det bra att du sluttat med Redslime Lasse. Jag tror inte att det är bra att hälla antbiotika i ett så känsligt system som ett saltkar är. Har man inte fått mono-bakteriekultur innan så har man det definitivt efteråt.

Sen tycker jag att (tror att det var Manne som skrev det) i ett hälsosamt kar så ska det ibland finnas lita Cyano :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red Slime remover är nog inte antibiotika faktiskt. Jag mätte upp nitriten i mitt Red Sea (två gånger per dag) med en fotospektometer av lab-kvalité när jag gjorde de första försöken. Detektionsgränsen hela tiden - nitrifierarna slogs inte ut!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm,,,, ett bakteriegift alltså som bara ger sig på Cyano. Jag måste säga att det låter för bra för att vara sant.

Tyvärr tror jag ändå på att det är antibiotika som slår ut många fler stammar än just Cyano.

( ja jo ja vet, ja har blivit en gammal gubbe som är svår att övertyga :):))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man sitter och klurar på det så kan ditt resultat bero på flera saker.

En sak kan ju vara att Nitrit helt enkelt inte kan bildas förrän en vecka efter behandlingen.

Alternativt så är kuren så svag att en mängd Nitriferer överlever i nischer där giftet inte kommer åt.

Cyano kanske är mera ytlevande eftersom dom behöver fotosyntesen vilket inte Nitrifererna behöver.

Nitrifrerna kan ju gå i "dvala", låt oss säga att det kan ske på mindre syrerika platser, innanför ett skyddande lager. Som dör i kuren och blottlägger "nyvakna" bakterier.

Vild spekulation visserligen men,,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja det är nog rätt så vilda spekulationer. sätter du i ett potent antbiotika - exempelvis furamor P (från början trodde jag att red slime remover innehöll det verksamma ämnet i furamor P eftersom det blev en gul missfärgning) så kan du mäta nitrit direkt efter någon dag. Jag gjorde mina nitritmätningar under 14 dagar tror jag så filterbakterierna påverkar det inte i alla fall. Därför tror jag inte det är ett antibiotikum. Du ser - jag täckte in alla argument redan i designen av testen :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...