Gå till innehåll

Shit Happens gäller inte bara gröngölingar


Lasse

Rekommenderade inlägg

Satt igår sent på kvällen och tyckte det var märkligt att inte fisken var framme i mitt Red Sea Max. Ännu märkligare var att jag i morse heller inte såg några. Förklaringen var att det fanns ingen levande fisk kvar i akvariet. De är alla döda. Eremiter, snäckor och sjöborrar lever - korallerna är jättefina (ja i alla fall blir de det när de glömt det 100 % vattenbytet). Något har slagit ihjäl min fisk men lämnat allt annat liv levande. Jag hade ett kort strömavbrott i tisdags (ca 1 timme) men tycker att om det var svavelväte som bildats då borde jag sett det tidigare. Jag har haft ungefär samma sak en tidigare gång i detta kar - då dog dock inte all fisk då. Jag har inte fört in någon ny fisk där och inte gjort något annat. Fyllde på vatten i förrgår dock. Tror att detta är ytterligare ett fall av Shit Happens

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad skulle kunna vara då pass aggressivt att ta död på all fisk vid samma tillfälle ? , borde inte vara något "rovdjur" kan jag tycka , utan snarare något med gift för fisken, hur man nu sorterar ut detta..

Att en efter en hade försvunnit så visst.. Men inte rubbet på en gång om nu något rovgirigt har hamnat i burken..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, om du hade strömavbrott 1 timma i tisdags och det då bildades svavelväte så hade karet reagerat redan då. Om inte någon rovfisk (det har du ju inga) har tagit död på allt så är det något annat akut. Man utplånar inte ett helt fiskbestånd på mindre än 1 dygn utan vidare.

Akuta förgiftning är min bästa gissning. En riktig ammoniak/ammonium topp är min bästa gissning. Som andra alternativ någon akut metallförgiftning, men då borde alla lägre djur drabbats också. Är du 100% på att du inte haft ytterligare strömavbrott? Kolla upp det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy vad tråkigt!! :o Och alla fiskar dessutom, herregud vad surt! Har själv haft märkliga dödsfall på sistånde dock.. Började med att min hökfisk hoppade ur karet, några dagar efter hoppade min salarias in till avrinningen, min frökenfisk (honan) blev spårlöst försvunnen och nu idag kan jag inte hitta hanen eller putsarräkan heller. Väldigt konstigt och ledsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

F*n nu blir man bra orolig. Om det händer Lasse kan det hända mej närsomhelst. Tycker jag har haft tur med Akvariegudarna hittills och inte retat upp dom i onödan

Säg aldrig att du har haft tur, att något fungerar bra, eller att allt är stabilt... det är då de (akvariegudarna) slår till helt skoningslöst. Ett konstant gnäll är det som funkar bäst enligt min erfarenhet.

Beklagar verkligen dina förluster Lasse. Min första fundering är på diverse filter där olika elakheter kan bildas snabbt om vattnet står stilla. Kol? Fosfat? Någon bakteriebaserad som stått stilla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar Lasse... det är visst inte bara jag som har makalös otur här minsann :smiley24: Jättetrist! Jag gissar också på förgiftning dock. Kanske ngn stor fisk som dött och skapat en ammonium och/el nitrit-spik i samband med att pumparna slutade cirkulera vattnet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget nytt i karet på ett halvår mer än en sten från mitt stora. Inget annat dött varken eremiter, snäckor, koraller eller sjöborrar (utesluter koppar för mig liksom ammoniakförgiftning). Kollade skummgummifiltret efteråt (inte åtgärdat på 4 år) - inget allarmerande i det. Tror inte det var strömavbrottet eftersom det här måste ha hänt torsdag kväll - fredag eftermiddag. Enda som är misstänkt är att jag fyllde på 2 liter vatten i torsdags med min vanliga glasbringare - kan ha varit diskmedelsrester i den men det är långsökt eftersom det just nu är jag som sköter all markservice :) (Lisa gipsad upp till knät på ena benet) - å andra sidan kan det vara just därför :). de senaste halvåret har jag också skött vattenbytena (40 % var tredje vecka) - det skall erkännas att det innan stått utan byte för betydligt längre period.

Det troligaste är nog ändå att det varit en lokal svavelväteficka där fisken sover (inne under några stora LS) Den enda fisk som levde när jag upptäckte (dock uppvisande förgiftningsymptom) var en sixliner som inte brukar sova där. Alla andra förgiftningsscenaion borde taget med de övriga djuren. Svavelväte blir ju ofarligt vid kontakt med syre och om det uppstår en lokal ficka där cirkulationen är dålig så kommer ju ändå svavelvätet oxideras när det kommer ut där det är bra syresättning.

Varför jag skriver om det är just för att visa att det här kan ju drabba vem som helst. En gång när jag hade problem med fiskar hemma hos mig så hade Kjell Fohrman inga problem med samma arter. Vid en fråga från någon om varför de levde hos honom men dog oss mig svarade Kjell att han hade ingen anning om varför fisken överlevde hos honom men han var ganska säker på att jag visste varför mina dog! Denna gången har jag dock ingen säker orsak varför fiskarna dog - en förgiftning är dock trolig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga barnbarn eller liknande som varit hemma som kanske stoppat i något? Har du mätt och sett så det inte leder ström i karet? någon pump som pajat efter strömavbrottet? Man tycker det borde påverka mindre djur med isf, men de kanske är mindre känsliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...