Gå till innehåll

Fjärde sandvändaren som dör inom 1 vecka i mitt kar


Nille83

Rekommenderade inlägg

Jag förstår inget, är dessa svåra att få att överleva?

Jag har haft 1 sandvändare som levt i mitt kar i ca 4 månader utan problem. Varje gång jag försöker med en ny så dör den inom några dagar.

Inget annat dör i karet och alla värden är bra. Vad ska jag hitta på? Finns det något annat alternativ än sandvändare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inget, är dessa svåra att få att överleva?

Jag har haft 1 sandvändare som levt i mitt kar i ca 4 månader utan problem. Varje gång jag försöker med en ny så dör den inom några dagar.

Inget annat dör i karet och alla värden är bra. Vad ska jag hitta på? Finns det något annat alternativ än sandvändare?

Jag har Nassarius och Paguristes Eremiter som vänder sand. Överlednadsprocenten ca 66% av de jag testat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är överlevnaden på eremiterna?

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

Båda sorter har haft ca 66% överlevnad i mitt kar. Inget vetenskapligt underlag dock :) Gissade först att du menade sandvändande sjöstjärnor, så de är ju också ett alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur effektiva är eremiterna i sanden då?

Jag har för närvarande två nassarius och två Paguristes och de håller rent i mitt kar med 60 x 30 cm bottenyta (minus stenytan) med lite hjälp av 5 turbosniglar och tre "vanliga" eremiter. I ett lite större kar krävs det nog ett rejält gäng gissar jag. Sandvändande sjöstjärna kan nog vara mer kostnadseffektivt men är inget jag testat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snygga "sandvändare" nille! Vad är latinet på dom?...Annars..vad har du mer för fisk? kanske är det någon som stressar ihjäl dom?Även om du har en som klarat sig länge så är det inte säkert nya fiskar klarar sig från aggro...alltså om man släpper i ny fisk av samma art...kanske har o göra med lukter eller dyl...svårt det där ibland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snygga "sandvändare" nille! Vad är latinet på dom?...Annars..vad har du mer för fisk? kanske är det någon som stressar ihjäl dom?Även om du har en som klarat sig länge så är det inte säkert nya fiskar klarar sig från aggro...alltså om man släpper i ny fisk av samma art...kanske har o göra med lukter eller dyl...svårt det där ibland

Jag tror det är "Valenciennea sexguttata"

Jag har 3 clowner, 2 snälla kirurger, 1 filfisk och någon småfisk som jag inte har en aning om vad de heter. Jag ser ingen som ger sig på dem, de kan härja helt fritt på botten. Jag skulle behöva något mer som rör sig på botten. Har lite eremiter med de är mest på stenarna. Jag har 2 "u-båtar" (snäckorna som lever under sanden)

Jag såg att Triton har att beställa de eremiterna som nämndes tidigare, hur är dem att beställa från?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..ja man ser ju ganska snabbt om någon fisk är för tuff mot dom nya..annars kan ju clowner ofta ställa en fråga till nya fisk...ang triton o beställning så har jag bara gott o säga om dom..däremot så har jag inte lyckats med sanderimiter ...köpte fem men det ville säg inte 3 dog ganska omgående..2 rotade runt i sanden ett tag men efter en tid borta!..vad det berodde på vet jag inte..andra erimiter därifrån har vart kings i karet ,men de håller sig icke bara i sanden...något påfrestande på mina turbos/Trochus snäckor har de varit...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade lite sandvändande sjöstjärnor på nätet. Problemet blir bara att hitta en :-)

Ja..sitter med samma problem skulle gärna vilja hitta en sandvändande stjärna...men du bor ju i skåne? Det verkar vara bra fart där nere annars?Ja om man jämför med världens saltvattensände Värmland :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jooo här e ju lite ställen och blir fler och fler. Dock känns det som affärerna tar in samma saker om och om igen. Aldrig något nytt. Åker jag dit jag brukar och säga att jag vill ha något som rör runt i sanden kommer jag få en sån fisk igen som dör :-)

Ska ta mig över bron och kolla in utbudet i Danmark, känns som de är lite före oss med saltvatten.

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte bara att det är synd om fisken som dör, de kostar inte hallon heller ( 290 kr)

Hur koppar du in fisken?..hur beter sig den innan den dör? är du säker på att det inte är den gamla som piskar upp den nya? köpte en salarias och fick veta att det är ridå om jag köper 2..har du forskat om artens beteende sinsemellan?skumt att detta sker gång på gång...nått måste du snappa upp i beteendet i karet...290 spänn *4 är inte peanuts

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...