Gå till innehåll

erfarenheter av Ultra Easy K


turboadde

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har erfarenheter av Fauna marin Ultra Easy K? Fungerar det bra?

Jag tycker jag häller i och häller i av det men det händer inte ett skit.

Kan tillägga att jag mäter med saliferts kalium test med. Det stämmer med referensvätskan från FM Men i karet visar det lågt och även om jag häller i 50ml i 600l kar av easy k så syns det inte ens på mätningen. Fruktansvärt irriterande. Funderar om det kan vara nått som stör testet eller liknande eller om det bara e att hälla i mer.

Ska pröva med lite pulver från Haack istället men skulle vara intressant att veta om fler upplevt lika eller e nöjda med det.

Har försökt mätt med FM:s kalium test med men klarar inte av att se någon skillnad i dimman.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts kaliumtest fungerar bra hos mig.

Det går åt rått mycket kalium för att höja värdet.

En tråd var uppe förut idag: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56970-B%E4st-att-h%F6ja-kalium-med

Om du ska buffra mycket, så är kaliumsulfat att rekommendera precis som rekomendationen i den andra tråden - de flesta flytande tillsatser är för underhållsdosering och brukar ha svårt att buffra större intervall.

Ja det var min tråd det med. Ska börja med pulver så fort jag får hem det i brevlådan. Ville mest veta om det är fler som upplevt lika med produkten. Så det inte är jag som är helt ute och cyklar.

Ja salifert verkar funka för väldigt många så det är nog mina ögon som inte klarar av det bara. Här har Hanna nånting att jobba på istället för att göra tester som folk redan kan mäta hehe.

Om du ligger riktigt lågt så kolla kaliumhalten på ditt nyblandade saltvatten. Har du dåliga värden där så blir det svårt och dyrt att justera upp det med tillsatser.

Ja det där är också lite av ett mysterium för jag har prövat mätt på både KZ salt och FM:s och båda visar typ 350-360 i kalium men borde vara salter som ska ligga högre. Där kan man ju misstänka testet lite men på FM:s referensvätska så visar testet helt rätt.

Är det inte överkurs att hålla på och mäta Kalium?

Eftersom jag tror att det är kaliumet som spökar i mitt kar så känns det lika viktigt som att mäta KH.

Kan ju berätta lite med varför jag misstänker kalium. Kan ju vara något helt annat.

Salthalt 1.024 refraktometer

Nitrat 1-5 salifert Tillsätter nitrat ibland för att få upp det till 5

fosfat under 0.02 rowa

KH 7-8 FM

Mg 1400 salifert

Ca 400 salifert

Kalium 330 salifert

Så hittar inte så många fel på mina värden. Därimot så mäter jag oftast kalium på 330-350 i karet.

Blåa koraller är typ brun beiga och har lite broblem att vävnad dör underifrån på främst acroporer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behövde också höja mitt K+ och jag köpte KZ K-Balans.

Doser 1ml per 100 liter i en vecka.

Mitt värde gick från 350 till 430.

Jag köpte en stor flaska för att alla sa att det går ått så mycket.

Men jag har bara använt 1/20 del av flaskan.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte överkurs att hålla på och mäta Kalium?

när det är så lätt att mäta så varför inte? Är något fel och man inte kan se det med de vanliga elementen så är det väl bättre o mäta än o gissa? Kalium är lika skadligt vid för högt värde så som för lågt.... Vissa märken på salt har kass kalium halt och då kan man justera värdet i tunnan innan man ens häller i det i karet. jag kollar alltid alla värden på nya hinkar för o veta var det ligger o köper man inte skitsalt ligger kaliumet sällan under 370.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaliumsulfat. - 2,2 gram höjer kaliumhalten med 10mg/l i 100 liter vatten.

Jag köpte 1 kg innan jag fick reda på doseringen.... jag har nog så de räcker min livstid..... Dosera endast om du mätt halten och vet att den är låg.

Klockrent..

Har inget test just nu.. Jäktar inte.. Tror stig har stoppat undan en liten ask med ett test till mig.. Bara inte varit på det hållet senaste tiden..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...