Gå till innehåll

Extremecorals.eu


osby0479

Rekommenderade inlägg

När vi ändå är inne på postorder med koraller... Lite OT här:

Varför är det INGEN svensk säljare som marknadsför sig med att sälja koraller online? Sommartid är det ju lika enkelt för våra svenska handlare som för de i Tyskland att skicka. Jag menar England, Tyskland, Polen m.fl skickar ju till och med året runt med värmepåsar i paketet.

Uppenbarligen finns det en marknad, som kan betala upp emot 90 euro (!) i frakt, oftast med en minimiorder på 100 euro.

Det finns ju redan ett fåtal svenska handlare som skickar om man ber dom, men ingen som marknadsför sig med det.

Det är ju pengar man går miste om som butik, annars skulle inte dessa utländska säljarna finnas heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkna om det i polska pengar, inte jätte billigt men udda prylar kostar, och skulle man mot förmodan påträffa dessa i svensk handel så räkna det tre dubbla.

Samt att dom ligger nog inte i karet så länge!

Fraktbolagen i sverige vill inte hantera levande gods vad jag har förstått, finns lagar dom måste följa....

Ändrat av osby0479
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får skicka ryggradslösa djur under förutsättning att det sköts under djurskyddsmässigt rimliga former och att fraktfirman accepterar. Posten accepterar inte djur med undantag av bidrottningar och lite annat krafs.

Fisk får bara skickas om varje inblandat fordon är besiktigat som djurtransport osv osv, inget som är realistiskt alltså.

Får man djur skickade till sig från annat EU-land så behövs det alltid införseltillstånd, det är bara när man åker med djur själv som man skall ha själv som det finns undantag från det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som känner till detts stället i polen?

Verkar inte vara så intresserade av att svara på mail....

Hi

The styrobox to Sweden cost's 89€ , is 24 h express delivery !

The prices in złoty You must : 4,40 then You get euro price's

( if something cost 120 zł then : 4,40 = 27,27 € , all price in złoty : 4,40 then You get € price )

Hope I help You ;-)

Best regards !

You can pay by bank transfer or paypal !

Marcin Schuster (extremecorals.eu@gmail.com)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men.. hur funkar det med alla som beställer från tyskland tex? har aldrig hört att det skulle vara några problem?

Finns ju såna som beställt diverse olagligt från utlandet och fått in det utan problem, det att något kommit in bevisar ju inte att det är ok. Det fungerar tills nån ambitiös tullare som läst reglerna kollar paketet, tills dess händer det inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inte så enkelt, jag skulle vilja se den tullare eller vetrenär som kan artbestämma koraller eller ännu svårare direkt i påsen ihopdragen, det har ju t.o.m. vi som håller på med koraller dagligen svårt att göra. Eller hur skulle det gå till? Jag tror att det är en av anledningarna till att det finns olagliga koraller i handel.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns särskilda av Jordbruksverket förordnade artbestämmare som kallas in om det uppstår oklarheter i tullen. Räkningen för det går till den som ansvarar för införseln. Det är inte heller särskilt nödvändigt att bestämma på artnivå, är det en stenkorall, Scleractinia spp så är det B-listat och exakt art spelar inte särskilt stor roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...