salta wille Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 undrar om det finns någon vattenkemist här som kan se om mitt vatten från kranen har något större fel!Provrapport 13279862 klar Märkning_ -.pdfProvrapport 13279860 klar Märkning_ -.pdf Citera
Lasse Postat 15 oktober 2013 Postat 15 oktober 2013 Du har ca 4,5 i KH (95/21) och du har 34 ppm kalcium redan från början. Du bör använda normalsalt ("fisk salt") - alltså inte med förhöjda kalciumvärden om du använder kranvatten. Ditt koppar ligger på 0,05 ppm och det kan vara lite högt - har du haft problem med räkor och snäckor så kan det härröra från detta. Du bör bara använda kallvatten när du blandar salt om du kör kranvatten. Det här är nog ett gränsfall faktisktMVH Lasse Citera
Andreas N Postat 16 oktober 2013 Postat 16 oktober 2013 Det finns filter att sätta på kranen som tar bort koppar. Känns som det kan vara bra för dig med ett sådant filter. Citera
stigigemla Postat 16 oktober 2013 Postat 16 oktober 2013 Kopparhalten är direkt giftig för somliga koraller. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2104096 Den ligger nära dödlig dos för Dafnier i sötvatten.Du får räkna med att vissa arter av snäckor och räkor dör.Jag skulle definitivt köra osmos. En billig osmos kostar bara 500:- och då slipper du leta saltsorter utan alla vanliga revsalt går bra.Du är säker på att det är rätt vatten i testen? Provplats Grebo, affären. Jag trodde du bor i Linköping. Citera
Bygert Postat 16 oktober 2013 Postat 16 oktober 2013 Nitrathalten på 1.4 mg/l tål också att begrunda. Vill man ligga åt det extremt låga hållet på nitrat så har man uppförsbacke redan där. Osmos kan vara en bra ide i så fall. Citera
salta wille Postat 16 oktober 2013 Författare Postat 16 oktober 2013 Tack för informationen!Jag bor faktiskt i Grebo, så står det i min signatur Linköping/Grebo. Linköping är min postadress. Grebo ligger drygt 2 mil sydöst linköping!Vad för filter finns det som man kan sätta på kranen?Har en snäcka och en eremitkrabba som lever och korallerna lever oxå. Jag brukar använda osmosvatten, men på sista tiden använde jag kranvatten. Ska återgå till osmos.Mina två bubbeltip är nästan försvunna, de är bara i enkronas tillstånd. kan det bero på kopparn? Citera
stigigemla Postat 16 oktober 2013 Postat 16 oktober 2013 Osmosen tar 97 - 98% av kopparen.Anemoner dör vid kopparmedicinering. Men det är 0,2 mg/l. Var gränsen går vet jag inte. Citera
salta wille Postat 16 oktober 2013 Författare Postat 16 oktober 2013 Ok, då blir det osmos i fortsättningen. Ska kolla med vattenverket varför det finns så mycket koppar i vattnet och vilken sorts koppar. Citera
Lasse Postat 16 oktober 2013 Postat 16 oktober 2013 Kopparen är troligtvis från dina egna ledningar i huset (och det är ingen alarmerande hög halt för människor). Har du nya rör eller varmvattenberedare? Nitrathalten på 1,4 mg/l är inget problem - idag strävar de flesta mot ca 5 ppm nitrat i vattnet. aktivt kol tar tyvärr inte koppar i någon större utsträckningMVH Lasse Citera
salta wille Postat 17 oktober 2013 Författare Postat 17 oktober 2013 Mina kopparrör har funnits i huset sen det byggdes 1979! Varmvattenberedaren för dricksvatten är av rostfritt stål.Mätningen är på inkommande vatten till huset ungefär 1,5 km bort. Gjorde en test med API´s Coppertest och testade vanligt vatten från kranen. Det syntes knappt märkbart en gul nyans i provröret. Sedan samma test med osmosvatten och då var det "glasklart" vilket betyder att det var i princip nära noll kopparhalt i vattnet.Så nu blir det osmosvatten igen i karet. Förhoppningsvis vaknar mina bt till liv igen! Citera
Bygert Postat 17 oktober 2013 Postat 17 oktober 2013 Även om man tycker att 5 mg/l är lagom - vilket ju inte alla gör - så är 1.4 i kranvattnet inte ointressant. Säg att man nu råkat få upp halten till 10 mg/l och vill göra ett vattenbyte för att komma ner till 5. Utan nitrat i bytesvattnet så får man ju då byta 50 % så är man i mål. Med 1.4 mg/l i bytesvattnet får man i stället byta 58 %. Skillnaden är kanske inte dramatisk men visst har det sin betydelse. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.