Gå till innehåll

Hanna 713


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har nyligen köpt en Hanna fosfattest (713) och har en fråga om mätningen. Testade den för första gången i lördags. Den visade 0.10 vilket kändes rimligt då jag har slarvat och algerna har kommit tillbaka. Slängde i fosfatremover (järnbaserat) och har väntat sedan dess. Mätte nu precis och fick värdet 0,11. Blev fundersam och mätte en gång till med samma vatten i båda som tidigare. Fick då ett värde på 0,06. Vilket kan vara visat korrekt? Glömde ta tiden när jag rörde om reagensen, kan jag ha blandat det för lite för att få olika resultat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag brukar köra testet ett par gånger så får man fram ett medelresultat!

tror det tar en stund innan din remover börjar ge något direkt resultat + att det är som björn säger, testet har en stor felmarginal. dock tror jag deras +- är mest för att "skydda sig själva"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite inkörningstid på den tycker jag, För .min egen del kör jag testet 2/3 ggr och tar snittet på dessa sedan andvänder jag alltid samma rör till rent vatten och samma rör med regensen i mvh Odel 68

hur menar du med samma rör till rent vatten och samma rör med reagensen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...