johnsson_82 Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 På de flesta sidor som handlar om saltvattensakvariumn kan man läsa om "clean up crews" och många butiker säljer också sådana paket. Nästan alltid består den här städpatrullen av några olika snäckor och eremitkräftor. Jag antar därför att många har eremitkräftor i sina kar.Jag var inne på nano-reef.com och läste deras "beginners guide". Där fanns en artikel som handlade om clean up crews och här avrådde man starkt från eremitkräftor då de kunde skada andra invånare i karet. Här finns artikeln: http://www.nano-reef.com/articles/_/livestock/clean-up-crews-r16Ni som har erfarenhet, håller ni med författaren? Jag har ett nystartat nanokar på 30 liter och ska snart i med mina första invånare i form av en städpatrull. I det karet kommer jag så småningom ha mjukkoraller som Ridordea och zoanthus. Bör jag undvika eremitkräftor och bara köra på snäckor i ett så litet kar eller vad tror ni? Citera
_Manne_ Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 Börjar med att jag har inte läst länken.. Detta med eremiter.. Principen är att man har en städpatrull som helt enkelt ska funka på allt.. En Turbosnäcka käkar inte samma som en eremit.. O det finns en uppsjö olika varianter o välja mellan.. Men mitt tips är att köp på dig 1-2 små eremiter som förblir små.. Tex små rödbenade saker på ca 1cm-2cm , som inte blir så mycket större... Tar man däremot blå/svartbenade (randiga ben) så tar dom gärna o dödar en o annan turbo för att byta upp sig i skalet.. Jag påstår dock att en vettig blandning ger bäst effekt i karet..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
dahlgren Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 Går ju alltid att slänga i lite tomma skal för att minimera risken för snigelslakt. Sen så är de ju väldigt lätta att plocka ut om de inte funkar, det är ju inte en fisk som man behöver riva halva burken för att få tag på. Citera
johnsson_82 Postat 24 oktober 2013 Författare Postat 24 oktober 2013 Börjar med att jag har inte läst länken.. Detta med eremiter.. Principen är att man har en städpatrull som helt enkelt ska funka på allt.. En Turbosnäcka käkar inte samma som en eremit.. O det finns en uppsjö olika varianter o välja mellan.. Men mitt tips är att köp på dig 1-2 små eremiter som förblir små.. Tex små rödbenade saker på ca 1cm-2cm , som inte blir så mycket större... Tar man däremot blå/svartbenade (randiga ben) så tar dom gärna o dödar en o annan turbo för att byta upp sig i skalet.. Jag påstår dock att en vettig blandning ger bäst effekt i karet..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using TapatalkTack för snabbt svar! Jo en liten variant av eremitkräfta vill jag ju isåfall ha. Funkar Clibanarius sp. tror du? Citera
_Manne_ Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 En vanlig sort tex.. http://se.reeflex.net/tiere/894_Calcinus_tibicen.htmNu ska du ju ha ett litet kar så som jag skrev , sikta på en mindre variant när du står där i butiken.. Troligtvis kommer du inte att få veta exakta arten i butiken.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
hagbard Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 I mitt andra salta har jag inga reverimiter..jag saknar dom på att de gör nytta..men de är också väldigt destruktiva har jag märkt...ett stort gäng turbos dödade fast det fanns tomma skal...jag tror de tar rov eller jag vet det..slänger sig som gibbonapor över revet om de skadat någon turbo..inte en chans att den kommer undan har provat med uppfostringstång o dyl men det hälpte inte ...alger! de tar också sånt man vill ha kvar...jag har efterlyst eremitarter som är på riktigt revsäkra..jag tror inte dom finns Citera
turboadde Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 Lite OT från tråden men är det någon som sett dom här eremiterna i handeln? http://se.reeflex.net/tiere/1167_Clibanarius_tricolor.htm Dom var jätte vanliga förut men nu har jag nog inte sett dom på över 4år i handeln och jag har letat ganska mycket. Dom blir ganska små och har en trevlig färg tycker jag. Citera
Alexraptor Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 I mitt andra salta har jag inga reverimiter..jag saknar dom på att de gör nytta..men de är också väldigt destruktiva har jag märkt...ett stort gäng turbos dödade fast det fanns tomma skal...jag tror de tar rov eller jag vet det..slänger sig som gibbonapor över revet om de skadat någon turbo..inte en chans att den kommer undan har provat med uppfostringstång o dyl men det hälpte inte ...alger! de tar också sånt man vill ha kvar...jag har efterlyst eremitarter som är på riktigt revsäkra..jag tror inte dom finnsTrochusar är några av dom få sniglar som klarar sig jättebra med eremiter! Citera
stigigemla Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 Clibanarus tricolor tar alltid snäckor efter min erfarenhet. Men är jättesnygg när den blir lite större. Citera
Alexraptor Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 Mina Clibanarus Tricolor har alltid varit små, och dom har för mig enbart gett sig på mindre sniglar som cerith och nassarius. Citera
stigigemla Postat 25 oktober 2013 Postat 25 oktober 2013 Min stora är sju år i akvarium och har ett skal på ungefär 4 cm diameter. Citera
patrikk Postat 25 oktober 2013 Postat 25 oktober 2013 mina är tri color har typ 5mm breda skal så de är väldigt små ser dem knappt Citera
StatusQ Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Jag har inga eremiter eftersom jag har en mantis. Det enda som "städar" är en ensam överlevande chuck norris turbo och några sandvändande snäckor. Citera
Andreas_Lindholm Postat 13 november 2013 Postat 13 november 2013 Jag har två arter Calcinus gaimardii och Calcinus tibicen, upplever dem fredliga mot varandra och mot turbosniglar. De kan dock röra om bland fraggar... men gillar deras beteende vid matning, småvilda :-) Ser dem ofta plocka bland levandestenen, när de tar en sväng i sanden rör dom om i översta sandlagret. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.