Gå till innehåll

Eremitkräftor ett måste?


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

På de flesta sidor som handlar om saltvattensakvariumn kan man läsa om "clean up crews" och många butiker säljer också sådana paket. Nästan alltid består den här städpatrullen av några olika snäckor och eremitkräftor. Jag antar därför att många har eremitkräftor i sina kar.

Jag var inne på nano-reef.com och läste deras "beginners guide". Där fanns en artikel som handlade om clean up crews och här avrådde man starkt från eremitkräftor då de kunde skada andra invånare i karet. Här finns artikeln: http://www.nano-reef.com/articles/_/livestock/clean-up-crews-r16

Ni som har erfarenhet, håller ni med författaren? Jag har ett nystartat nanokar på 30 liter och ska snart i med mina första invånare i form av en städpatrull. I det karet kommer jag så småningom ha mjukkoraller som Ridordea och zoanthus. Bör jag undvika eremitkräftor och bara köra på snäckor i ett så litet kar eller vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar med att jag har inte läst länken..

Detta med eremiter.. Principen är att man har en städpatrull som helt enkelt ska funka på allt.. En Turbosnäcka käkar inte samma som en eremit.. O det finns en uppsjö olika varianter o välja mellan.. Men mitt tips är att köp på dig 1-2 små eremiter som förblir små.. Tex små rödbenade saker på ca 1cm-2cm , som inte blir så mycket större... Tar man däremot blå/svartbenade (randiga ben) så tar dom gärna o dödar en o annan turbo för att byta upp sig i skalet..

Jag påstår dock att en vettig blandning ger bäst effekt i karet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar med att jag har inte läst länken..

Detta med eremiter.. Principen är att man har en städpatrull som helt enkelt ska funka på allt.. En Turbosnäcka käkar inte samma som en eremit.. O det finns en uppsjö olika varianter o välja mellan.. Men mitt tips är att köp på dig 1-2 små eremiter som förblir små.. Tex små rödbenade saker på ca 1cm-2cm , som inte blir så mycket större... Tar man däremot blå/svartbenade (randiga ben) så tar dom gärna o dödar en o annan turbo för att byta upp sig i skalet..

Jag påstår dock att en vettig blandning ger bäst effekt i karet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Tack för snabbt svar! Jo en liten variant av eremitkräfta vill jag ju isåfall ha. Funkar Clibanarius sp. tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt andra salta har jag inga reverimiter..jag saknar dom på att de gör nytta..men de är också väldigt destruktiva har jag märkt...ett stort gäng turbos dödade fast det fanns tomma skal...jag tror de tar rov eller jag vet det..slänger sig som gibbonapor över revet om de skadat någon turbo..inte en chans att den kommer undan har provat med uppfostringstång o dyl men det hälpte inte ;)...alger! de tar också sånt man vill ha kvar...jag har efterlyst eremitarter som är på riktigt revsäkra..jag tror inte dom finns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt andra salta har jag inga reverimiter..jag saknar dom på att de gör nytta..men de är också väldigt destruktiva har jag märkt...ett stort gäng turbos dödade fast det fanns tomma skal...jag tror de tar rov eller jag vet det..slänger sig som gibbonapor över revet om de skadat någon turbo..inte en chans att den kommer undan har provat med uppfostringstång o dyl men det hälpte inte ;)...alger! de tar också sånt man vill ha kvar...jag har efterlyst eremitarter som är på riktigt revsäkra..jag tror inte dom finns

Trochusar är några av dom få sniglar som klarar sig jättebra med eremiter! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...