Gå till innehåll

Vad man kan tänka fel


jhjelm

Rekommenderade inlägg

Tänkte att jag skulle dela med mig av några nybörjarerfarenheter som visar hur fel man kan tänka om man resonerar med sig själv och inte använder sina tester för att verifiera sina resonemang. Men vi måste backa bandet några månader. Så här började det hela.

I somras var vi ute och seglade och när vi kom hem hade det varit strömavbrott. Alla fiskar döda och vattnet luktade som F n. Hittade de döda fiskarna och bytte massor av vatten. Efter en vecka eller så kunde jag se att många av korallerna ändå hade klart sig och stjärnpolypen levde loppan. Men efter några veckor så började få problem med både kisel- och grönalger. Jag antog att det berodde på att det fanns massa döda djur i akvariet som läkte N och PHO4 efter strömavbrottet. Vad gör man, jo man börjar tillsätta VÄS, fosfatremover och skumma som en galning. Dessutom sa jag åt barnen att vi kunde glömma fiskar på ett tag. Jag ville ju inte öka belastningen mer än nödvändigt.

Under denna tid höll jag koll på Ca, Mg och KH men endast sporadiskt nitrat och och fosfat eftersom jag bytte 25 % av vattnet varje vecka. Karet började se allt bättre ut men polypexpansion och färgerna på korallerna såg allt sämre ut. Vad gör man då när man är nybörjare? Jo mer VÄS och fosfatremover. Började också laborera med kalium och andra spårämnen men inget hjälpte. Höll fortfarande koll på Ca, Mg och KH men endast sporadiskt nitrat och och fosfat. För ett par veckor sedan såg jag att min Hysterix började dö, vävnaden började försvinna i centrum på korallen. Tänkte att detta måste handla om för lite rörelse i vattnet så jag ökade antal pumpar.

För ett par veckor sedan var det saltträff i Göteborg, och jag köpte bla en acropora. Den såg finfin ut men för en vecka sedan blev den helt vit – den dog (sorry Andreas). Min första tanke var att den blekts av mitt ljus men efter ett lite funderande och efter att ha läst Andreas inlägg så insåg jag att jag knappast har mer ljus än honom. Dessutom verkade min enda något ljusskygga LPS må fin. Det var då det slog mig – den enda korall som verkade må ok var den jag matade. Jag har lakat ut all fosfat (kanske inte allt) – mätte och inget fosfat enligt Salifert - kollade dessutom på jobbet där vi kan mäta mycket noggrant – 0 fosfat. Förklaringen är enkel: jag har kört med VÄS, fosfatremover, bytt massor av vatten och dessutom har jag ju ingen belastning. Jag bör inte ha någon fosfat. Sensmoralen är således att mät, mät och mät en extra gång innan ni drar slutsatser av vad som är problemet. Som tur är så kommer jag inte kunna ta livet av Guldkorallen från Sjöfartsmuseet ;)

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror 0fosfat är ok, sålänge man har en bra mängd fiskar i karet, även om det aldrig kommer till en mätbar mängd släpps fosfat ut varje gång de skiter och därmed en lagom nivå.

Hur mycket fisk har du efter din krash? kan vara det som är problemet?

jag tänker nämligen på alla zeovitkar och folk med algscrubbers som inte har någon mätbar fosfat, och deras kar ser suveräna ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du har rätt. Men som jag skrev, mina fiskar dog och min nybörjartolkning av algproblemen var ju att minska belastningen. Därför har jag inte köpt några fiskar. Men nu skall jag göra det... Allt handlar om att jag tolkade algproblemn på ett felaktigt sätt. Man kan få alger även om man har fosfat eller inte (se på Östersjön).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter 0 i fosfat med Rowa.. Och 0 i nitrat med salifert. Kör zeovit + låg belastning i karet. Allt växer på bra.

Jag tror mer på en jämn balans och ett moget kar. Svajiga värden och nya saker som man provar ställer bara till det.

Sen ska man säkert inte ha 0.0000000000 i fosfat men det är nog svårt att uppnå om man tillsätter mat och byter vatten.

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förstår vad du menar jhjelm jag lyckades också pressa ner närings nivåerna i mitt balja med följd av att flera sten koraller dog. så fort jag började höja upp närings nivåerna så återhämtade de väldigt fort. idag till sätter jag nitrat regelbundet för det har en benägenhet att sjunka för lågt. det ska sägas att jag hade en del alger i baljan men dom försvann inte även fast jag hade så låga nivåer, utan dom försvann när jag höjde upp nivåerna. tror att korallerna konkurade ut algerna då. Med vänlig hälsning stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...