Gå till innehåll

MattiasN 720


MattiasN

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...
  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

har just släppt i ett gäng nya firrar, det var länge sedan jag köpte något levande till karet nu. Blev ett gäng Anthias, hyfsat säker på att det är Dispar (eller någon art som är väldigt lik dem) 7st. Väldigt fina, en utfärgad hane och resten mindre honor.

Dock är Chromisarna ganska tuffa mot dem, Chromisarna har blivit ganska stora och är störra än Anthiasen. Lite oroande då Antiasen verkar ganska hopp-benägna, de simmar gärna i strömmen från en Stream inte så långt från ytan och när Chromisarna dyker på dem så har de en tendens att fly mot ytan... Jag har lagt på täckglas så gott det går, men just där Anthiasen står mest får jag inte in något täckglas. Hoppas Chromisarna lugnar sig, det är snart dax för dem att börja natta sig inför kvällen då blir det nog lugnare, åtminstone för idag....

Edit: det gick att få täckglas över hela mitt partiet, känns lite säkrare, korallerna för klara sig med lite mindre ljus någon dag, molm på himlen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias... om det inte är Dispar kanske det kan vara Ignitus ? finns jue teorier med folk som släcker karet nån gång varannan månad eller liknande , som du säkert redan vet om :) men... de jag undrade mest var.... när får man se lite nya bilder ! vore kul :)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köpte Anthiasen på Zoogiganten idag så tror jag ganska säkert att det var dispar men inte hundra säker. Kolla om de är gula längst bak på ryggfenena bas, då är det ignitus.

http://www.wetwebmedia.com/BassPIX/Anthiines/Ignitus_Anthias_small.jpg

Jag var där i onsdags och kikade, då gick det ett gäng fina dispar där. Lite tunna om magen men det är bara att mata ofta och lite så kommer de på banan ganska snabbt.

Aggresiviteten minskar om fiskarna är mätta så mata på så blir de lite dästa. Finns det tillräckligt med mat i reviret för alla fiskar så slåss de inte lika mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var inte från ZG, blev från Fiske o Fiskar inne i stan.

Blir till att försöka kolla art imorgon, finns ju ganska mycket att jämföra med på RC :)

Ska försöka hålla Chromisarna ordentligt mätta, de är helt tokiga vid matning trots att jag ger 1-3ggr/dag... Med lite tur kanske deras mativer kan locka Anthiasen oxå. Tänkte mata lite med Cyclop Eeze framöver, Chromisarna är tokiga i det, borde locka Anthiasen oxå, bara dom kommer igång att äta.

Jag ska försöka mig på lite bilder under helgen om jag hinner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä dom är kvar allihop :)

Har varit borta hela dagen, kom nyss hem och kollade med spänning i karet, de är kvar men fortfarande tillbakatryckta... Håller sig i samlad trupp i en grotta, positivt är dock att de reagerar på mat och försökte ta sig ut en bit för att få tag på lite artemia. De blev dock förskräckta när de såg hur resten av invånarna betedde sig vid matning. Men stannar de bara i karet så ska det nog ordna sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hann inte fota något under helgen, får se när jag lyckas få till lite bilder.

När det gäller Anthiasen så är jag hyfsat säker på att det är P. Dispar och de börjar visa sig så smått. Under dagen idag började de komma fram (inte alla hela tiden men några åt gången) och tilläts vara framme ett tag av övriga, Chromisarna verkar inte bry sig särskillt längre, men de är väldigt försiktiga och det räcker imperatorn eller den Vitbröstade spurtar lite i karet så försvinner alla Anthias illa kvickt. De reagerar dock på mat och äter mysis, artemia och cyclop eeze.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det är bara typiskt, när jag äntligen fått i ett gäng Anthias i karet så går min stora Leucosternon och dör knall fall :(

Har haft den i ett år, igår simmade han runt som vanligt och nu i eftermiddags så hittar jag den död. Den hade inte fått några prickar så det kan inte vara det. Det ända jag kan komma på är att jag de senaste två veckorna sen jag fick Anthiasen har matat med lite mindre grönt och mer artemia och mysis än tidigare, men det borde väl inte kunna ha ihjäl en firre på två veckor?

Anthiasen tar för sig mer och mer, dock hittade jag en utanför karet härrom dagen :(

Äh va trist, var väldigt förtjust i min Vitbröstade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett ljus i mörkert är att jag äntligen fått tummarna loss och skaffat ny kamera :)

Blev en Sony A100, som blivit billig nu när ersättaren dykt upp.

Har provat ta några snabba bilder, visserligen med skitig ruta och reflektioner i glaset, men det syns lite iallafall. Ska försöka skaffa ett hyfsat makro snart också så blir det kanske ännu roligare att fotografera karet :)

dsc00075xq6.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack tack, om inte min Vitbröstade gått och dött hade jag varit ganska nöjd.... Får fundera på om/vad som ska ersätta den. Känns som valet står mellan ett gäng Anthias till, en kejsare till eller någon annan kirurg. Blir inte någon ny vitbröstad iallafall. Får nog smaka på det ett tag....

Petrol: nä det är Juwels strukturbakgrund

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

några bilder till från idag. Gjorde ett vattenbyte igår. Sög ut en del av sanden och tvättade den, den var inte lite skitig! Ska definitivt försöka suga ut mer efterhand vid vattenbyte, har slarvat lite med det innan... Passade på att byta ut mitt osram 67 och rengöra returpumpen oxå.

koralleryl0.th.jpg

acroab6.th.jpg

leopardik8.th.jpg

dsc003821lk5.th.jpg

hystrixqd5.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...