phhasek Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 Upptäckte precis att mina reagenser som jag fick med min hanna checker heter HI93713-0 och inte HI713-25! De reagenser jag har fått är alltså till hanna photometer! Jag har fått 0.00 på alla tester och trott på det. Mitt absolut första test visade dock 0.04 vilket är inom mätares felmarginal vilket innebär att det lika gärna kunnat vara 0.00 då med. Är dessa reagenser inte kompatibla med min checker? Citera
phhasek Postat 17 november 2013 Författare Postat 17 november 2013 Om på att de första testerna jag gjorde var med de få påsar som kom med checkern. De visade 0.00 de med förutom första testet då. Citera
bjomat Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 Nä de borde absolut inte vara att lita på isåfall. Vart kommer Hanna checkern från?Med vänlig hälsning, Björn Citera
bjomat Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 Tar tillbaka...efter lite googlande så verkar de kompatibla. Märkligt kan tyckas då de säljs till Hannas "stora" fosfatmätare. Med vänlig hälsning, Björn Citera
stigigemla Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 Det är samma process och samma våglängd på ljuset man mäter med efter vad jag vet. Tar du en droppe Blomstra eller Substral i 1 liter saltvatten bör det bli i storleksordningen 1 ppm fosfat i lösningen.Det kan du sedan kolla med båda reagenserna. Citera
nike83 Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 jag har alltid kört med 25:an och den ger ungefär samma utslag som Rowa. Citera
phhasek Postat 17 november 2013 Författare Postat 17 november 2013 Tack för alla svar! Har googlat runt lite jag med och hittat trådar där hanna själva svarat att båda reagenserna fungerar till båda mätarna. Ända skillnaden verkar i så fall vara priset, eller snarare att -0 säljs med fler i förpackningen vilket blir billigare. Citera
phhasek Postat 17 november 2013 Författare Postat 17 november 2013 Det måste jag testa nån gång! Har nån av dessa flaskor hemma någonstans. Kanske blommorna kan få sig en omgång med. Kan man föresten ge blommorna lite av "lasses" nitratrecept? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.