Gå till innehåll

Havsvatten


Palmerand

Rekommenderade inlägg

Hej.

Vill börja med att tacka för ett trevligt och matnyttigt forum.

Jag har länge haft sötvattensakvarium men har under några år längtat efter att starta ett saltvattenskar.

En fundering jag har som jag inte hittat något svar på är om jag hade vunnit någonting på att använda havsvatten i karet nu när jag inte har tillgång till osmosfilter?

Jag bor på västkusten så jag antar att jag hade fått tillsätta en del salt men efter det borde det väll fungera ok?

MVH // Jimmie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar rätt taskigt överlag. Vår kust har som regel taskiga värden på calcium, magnesium och det mesta annat även om vi bortser från att vattnet är för "sött". Sedan är våra vatten oftast ganska näringsrika(beroende på årstid och "fångstområde") vilket rimmar taskigt med de flesta korallrevs akvariers mål :-) I slutändan blir det mest besvär, speciellt då det vattnet man vill ha inte är det man kan få från bryggan utan blir tvungen att fara ut med en båt för att hitta.

Att ta vattnet från kusten fungerar som ok lösning till att hålla en del av vår inhemska fauna möjligtvis men det är inga större praktiska vinster med att försöka hålla korallrevsimmigranterna i.

... Men du får gärna pröva ändå såklart :-) Det är rock'n roll och sådant godkänner jag alltid. Men du blir som sagt tvungen att minst salta upp det och du har fått mina negativa tankar om projektet. Jag tror dock du kommer ledsna ganska fort på att bära vatten. Jag tycker det är trist att bära hinken från toaletten till akvariet där jag blandar vattnet bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för synpunkterna. så mao så är det sannolikt att det fungerar bättre med kranvatten även om osmos saknas?

Vilka vattenvärden kommer att vara viktigast att hålla koll på som skiljer sig från sötvattenakvarium?

Jag har tänkt starta ett kar på ca 120 liter och vill inte ha någon sump, därav vill jag inte ha lösningar med sockor och liknande i akvariet,

finns det flytande medel för att reglera dom värdena som sannorlikt kommer att behöva regleras?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar troligtvis bättre med kranvatten ja, men kranvatten är alltid lite vilda västern. Vet inte hur kranvattnet ser ut i uddevalla, så jag kan inte lova att det kommer fungera jättebra, men troligtvis fungerar det helt ok.

Angående värden så vill jag nog rekommendera att du läser den här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1

Det kan ses som lite häftigt att sätta sig in i men det är ganska nödvändigt om du ska hålla koraller på ett sätt så du kan dra slutsatser om varför det går dåligt om det gör det. Jag personligen tycker det är värt att hålla koll på magnesium, calcium och KH på vattnet. De är viktiga för alla djur som bygger skelett. Många tycker även näringsvärden i form av främst nitrat och fosfat är viktiga att hålla koll på. Jag(det blir mycket jag här) tycker att "näringsvärdenas" förhållanden är lite för komplexa och att testerna för nitrat och fosfat är som regel usla om de är billiga så det är nästan lättare att utgå från att du alltid har mer fosfat än du har. Nitrat har man oftast för lite av istället, speciellt om man får alginvasioner.

Men har du bra vatten som du blandar med bra salt så gör regelbundna vattenbyten väldigt mycket för akvariet. Orkar man investera sin energi i att sköta de så tjänar man mycket på saken. Därför är osmos filter bra, för de ger en bra grund att stå på som man kan lita på. Med bra bytesvatten håller du uppe de bra ämnena och nere de dåliga.

Men läs gärna artikeln där och bilda din egen uppfattning, det är det bästa. Finns många kloka filurer här på sidan med som du kommer få åsikter om :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice med ännu en Uddevalla bo, själv bor jag mitt i centrum lr ja 10min promenadväg från centrum. Osmos köpte jag av rent-postevand eller vad han heter men jag startade med bara kranvatten först. Köper mitt salt av zoo affären vid folkets park, går ned och bara säger artikelnummer och grossist på det jag vill ha så tar hon hem det åt mig. Leveranserna är på Onsdagar vanligtvis men det kan ibland ta mellan 1-3veckor beroende på hur mycket de har i beställning.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara säga emot Mikoto lite. ;-)

Det fungerar finfint att ta vatten från havet och salta upp. Men försöker att ta vatten när det är frånlandsvind.( saltare vatten väller upp, och oftast renare)

Nu bor jag ju på ett ställe med förhållandevis rent och salt vatten. Vet inte hur vattnet är vid Uddevalla.

Använder mycket från havet till mina akvarium, framförallt mat, tex plankton,alger musslor,kräftdjur mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Mattias och tycker definitivt att du ska testa havsvatten, men hämta inte inne i Byfjorden. Där är vattnet alldeles för näringsrikt och håller låg salthalt på grund av Bäveån. Åk istället ut till kusten och passa på att håva lite märlkräftor samtidigt för att få mat till fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sten kan de fixa med att beställa från imazo så sett. Gjorde detta själv men via zoo affär på vargön men aldrig mera. Åker hellre ned till Ted i Kungsbacka och handlar sten (skall åka snart) då den är mycket bättre än den stenen jag köpte.

Håller på med möbel bygge till min 375L och skall ta allt jag har so far och stoppa i men kommer att sakna sten som sagt. Åker någon helg då jag är så snål och vill inte betala trängselskatt för man kör förbi gbg.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

hej

vill bara tillägga en extra krydda på denna tråd , även om jag är ej expert och även kanske jag gör fel.

Don´t Judge me please.

jag bor i Göteborg nära havet ( näset ) jag har haft saltvaten kar snart två år. jag gillar att experimentera mycket och jag har kört Vatten från havet snart ett år.

varje månad jag tar 2X25Liter dunk och fyller dem från havet , jag hämtar vatten nära stranden.

det som jag gör sedan

1- värmer vattnet mellan 28/30 grader

2- blandar extra salt: red sea Pro.

3- låter det stå i en vecka

sedan byter jag det i karet, den enda som jag behöver tillsätta extra i CA,KH,MG ,men nu har jag hittat rätt system som jag dosera det extra i dunken innan vatten byte.

- det har fungerat för mig och har inga alls problem med alger, kör inga SPS.

MVh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

vill bara tillägga en extra krydda på denna tråd , även om jag är ej expert och även kanske jag gör fel.

Don´t Judge me please.

jag bor i Göteborg nära havet ( näset ) jag har haft saltvaten kar snart två år. jag gillar att experimentera mycket och jag har kört Vatten från havet snart ett år.

varje månad jag tar 2X25Liter dunk och fyller dem från havet , jag hämtar vatten nära stranden.

det som jag gör sedan

1- värmer vattnet mellan 28/30 grader

2- blandar extra salt: red sea Pro.

3- låter det stå i en vecka

sedan byter jag det i karet, den enda som jag behöver tillsätta extra i CA,KH,MG ,men nu har jag hittat rätt system som jag dosera det extra i dunken innan vatten byte.

- det har fungerat för mig och har inga alls problem med alger, kör inga SPS.

MVh

Intressant, Patrick!

Om det funkar, så gör du väl inget fel :-)

Jag är sugen på att prova, men det jag är orolig för, är att vattnets sammansättning kanske varierar mer när man kör med naturligt saltvatten. Om man vid varje vattenbyte måste testa alla möjliga parametrar och tillsätta en drös tillsatser, så kanske man inte tjänar något på att köra naturligt havsvatten istället för köpt salt?

Salt är ju inte en så stor kostnad i det stora hela, om man ser till vad koraller och annat kostar.

/Jan-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...