Gå till innehåll

Ska jag höja mitt No3


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Har problem med att minna sps inte har sina polyper ute.

Alla mina värden är bra och har ordentligt med ljus och cikulation.

Har doserat alla Korallen-Zucht special mirakel medel. (coralSnow. Coralbooster. Aminoacid. osv)

Har testat all special mat för sps:er

Minna värden...

Ca 420

Mg 1350

Kh 8

K+ 400

strontium 16

Po4 0,04

Koppar 0

Temp 26c

Salt 1,025

Och så No3 är runt 4

Har försökt att dosera extra mycket mat men kommer inte upp i nitrat i alla fall. Bara minna filtersockor som sätts igen.

Pröva att köra skummarn bara på dan, men resultera med att snäckor gick in till impellern och den skar sen.

Tängte börja att dosera salpeter.

Men är värkligen 4 i no3 för lågt ???

Har haft fina sps:er förut men det sista halvåret har dom inte sett lika glada ut.

Köpte ny RO en DD. Och alla värden är bra därifrån, men ska köpa ett nytt koppar test imorrgon och testa vattnet innan RO maskinen och efter.

Dom bött stammar här för ca 1 1/2 år sen. Mitt tds värde var typ 25 innan jag bött RO. Men nu är det 0

Så vad säjer ni alla sps frek. Jag kör ingen kol källa.

Med vänlig hälsning Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker då inte 4 i nitrat är speciellt lågt alls. Bara det inte är helt nollat så verkar det vara ok för korallerna är min uppfattning iaf. Jag skulle då inte höjt :)

En tanke bara... Kanske blivit lite för mycket korallmat och aminosyror som gjort att sps:er inte riktigt gillar något med vattnet? Kanske byta vatten, lägga i lite aktivt kol och ta det lugnt med det du doserar?

Har du något ph-test? Kanske värt att prova det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker då inte 4 i nitrat är speciellt lågt alls. Bara det inte är helt nollat så verkar det vara ok för korallerna är min uppfattning iaf. Jag skulle då inte höjt :)

En tanke bara... Kanske blivit lite för mycket korallmat och aminosyror som gjort att sps:er inte riktigt gillar något med vattnet? Kanske byta vatten, lägga i lite aktivt kol och ta det lugnt med det du doserar?

Har du något ph-test? Kanske värt att prova det.

Har kört aktivt kol i två omgångar utan nått bättre resultat.

När jag slutar matar ordentlig så går nitratet ner till 0.

PH är 8.0-8.2 även fast jag kör med kalkreaktor.

En period så gjorde jag 4 st rejäla vatten byten utan nån effekt.

Jag kan tänga mig att det är är nått ämne i kran vattnet som följer med in i akvariumet fast jag kör med RO vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker då inte 4 i nitrat är speciellt lågt alls. Bara det inte är helt nollat så verkar det vara ok för korallerna är min uppfattning iaf. Jag skulle då inte höjt :)

En tanke bara... Kanske blivit lite för mycket korallmat och aminosyror som gjort att sps:er inte riktigt gillar något med vattnet? Kanske byta vatten, lägga i lite aktivt kol och ta det lugnt med det du doserar?

Har du något ph-test? Kanske värt att prova det.

Har kört aktivt kol i två omgångar utan nått bättre resultat.

När jag slutar matar ordentlig så går nitratet ner till 0.

PH är 8.0-8.2 även fast jag kör med kalkreaktor.

En period så gjorde jag 4 st rejäla vatten byten utan nån effekt.

Jag kan tänga mig att det är är nått ämne i kran vattnet som följer med in i akvariumet fast jag kör med RO vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför oroar du dig för koppar?

Finns nog faktiskt risk att vissa av korall-tweakningspreparaten innehåller mer koppar än vad som eventuellt slinker igenom en ny osmos

Dör sniglar eller räkor?

Jag skulle nog sluta dosera några dagar och se vad som händer.

Just nu så bara försöka jag hitta vad som är fel.

Testar allt jag kan tänga mig.

Koppar kan va en facktor när stammarna är bytta i huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa till dig tidigare - du har fläckvis av cyano - det är för mig ett av de säkraste tecknet på för lite nitrat i vattnet - betydligare bättre indikation än opålitliga tester. Att testa med att höja nitraten är också harmlöst och påverkar inte karet negativt. Testa med att höja nitraten 2 ppm per dag i en vecka till två. Skulle du inte få effekt så byter du bara lite vatten senare eller matar inte så hårt. Jag begriper i ärlighetens namn inte riktigt teorierna om att mata hårdare när man får låga nitratrvärden - man tillför ju så mycket mer om man försöker höja nitraten med ökad matning - exempelvis fosfor. Det är väl då i enkelhetens namn bättre att gå in med ett singelämne när det är så lätt som det är med att höja nitrat. Det måste ju givetvis göras med uppsikt - men om det inte får den effekt du vill så har du i alla fall fått ett svar - det var inte nitraten som var orsaken - ett svar så bra som alla andra.

MVH Lasse

Om man doserar nitrat ständigt så är det nog en god ide att växla mellan salpeter och Chilesalpeter så man inte går upp för högt med kaliumet (salpeter - kaliumnitrat - KNO3)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt enig med Lasse. Om du har problem med att hålla nitraten uppe så är det helt ofarligt att dosera densamma. Doserar gör man bäst kontrollerat, och via matningen så är det okontrollerat/oförutsägbart. Jag skulle samtidigt vara mycket återhållsam med andra mirakelmediciner, kanske tom hålla upp med dem ett litet tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa till dig tidigare - du har fläckvis av cyano - det är för mig ett av de säkraste tecknet på för lite nitrat i vattnet - betydligare bättre indikation än opålitliga tester. Att testa med att höja nitraten är också harmlöst och påverkar inte karet negativt. Testa med att höja nitraten 2 ppm per dag i en vecka till två. Skulle du inte få effekt så byter du bara lite vatten senare eller matar inte så hårt. Jag begriper i ärlighetens namn inte riktigt teorierna om att mata hårdare när man får låga nitratrvärden - man tillför ju så mycket mer om man försöker höja nitraten med ökad matning - exempelvis fosfor. Det är väl då i enkelhetens namn bättre att gå in med ett singelämne när det är så lätt som det är med att höja nitrat. Det måste ju givetvis göras med uppsikt - men om det inte får den effekt du vill så har du i alla fall fått ett svar - det var inte nitraten som var orsaken - ett svar så bra som alla andra.

MVH Lasse

Om man doserar nitrat ständigt så är det nog en god ide att växla mellan salpeter och Chilesalpeter så man inte går upp för högt med kaliumet (salpeter - kaliumnitrat - KNO3)

Lasse - har du receptet med kno3? Hur mycket höjs K resp. no3?

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 gram kaliumnitrat innehåller ca 39 % kalium och 61% nitrat -> 15,6 gram kalium och 24,4 gram nitrat. Blandat väl så innehåller varje ml (när det späds till 500 ml (ungefär 500 gram) ) då 0,0312 gram Kalium och 0,0488 gram nitrat. På 100 liter blir det då att tillsatsen av 1 ml av denna standardlösning (40 gram kaliumnitrat till 460 gram vatten) höjer 100 liter vatten med 0,31 ppm Kalium och 0,488 ppm Nitrat - ungefär lika med 0,3 ppm kalium och 0,5 ppm nitrat.

Procentsatserna för natriumnitrat är 33 % natrium och 67 % nitrat så den tillsatsen ger lite högre nitrat per 100 liter (obetydligt och av ingen praktisk betydelse)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man doserar nitrat ständigt så är det nog en god ide att växla mellan salpeter och Chilesalpeter så man inte går upp för högt med kaliumet (salpeter - kaliumnitrat - KNO3)

Kanske en dum fråga men om man tillsätter detta dagligen finns det innte då risk för att man får väldigt högt kalium värde?

härligt att det inte bara är jag som läser fort och fel ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skulle vara problem med koppar så skulle SPS:erna bli ljusa och beroende på hur mycket koppar, så skulle de även kunna bli blekta. Koppar ingår i en av Pohl's produkter Zeospur och är till för att ljusa upp SPS:er, när man tillsätter zeospuren så lämnar en del zooxantheller sin värd varav korallen blir ljusare. Du pratar om dålig PE och att de är inte glada, men hur ser de ut igentligen. En bild på en korall och en bit av ditt rev vore kul och se för att lättare förstå ditt problem.

/Janne*

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skulle vara problem med koppar så skulle SPS:erna bli ljusa och beroende på hur mycket koppar, så skulle de även kunna bli blekta. Koppar ingår i en av Pohl's produkter Zeospur och är till för att ljusa upp SPS:er, när man tillsätter zeospuren så lämnar en del zooxantheller sin värd varav korallen blir ljusare. Du pratar om dålig PE och att de är inte glada, men hur ser de ut igentligen. En bild på en korall och en bit av ditt rev vore kul och se för att lättare förstå ditt problem.

/Janne*

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Ja.. absolut.

På den ena bilden ser ni två gröna Acros och den ljusgröna har bara halva sina polyper framme.

Och den mörkgröna har inga polyper framme.

Den andra bilden är en tricolor och den är bara trefärgad. jag köpte den alldeles nys hos en kille som hade jätte höga näringsvärden, men den var ändå mycket snyggare hos han.

post-6233-14468931615894_thumb.jpg

post-6233-14468931616165_thumb.jpg

Igår sängte jag styrkan på sirulations pumparn från 100-30 % till 50-30 %.

Tängte om dom vart störda av för hårt flöde, har inte märkt nån skillnad ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.. absolut.

På den ena bilden ser ni två gröna Acros och den ljusgröna har bara halva sina polyper framme.

Och den mörkgröna har inga polyper framme.

Den andra bilden är en tricolor och den är bara trefärgad. jag köpte den alldeles nys hos en kille som hade jätte höga näringsvärden, men den var ändå mycket snyggare hos han.

[ATTACH=CONFIG]106413[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]106414[/ATTACH]

Igår sängte jag styrkan på sirulations pumparn från 100-30 % till 50-30 %.

Tängte om dom vart störda av för hårt flöde, har inte märkt nån skillnad ännu.

Och nu har den mörkgröna fraggen också börjat dö från roten på två grenar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.. absolut.

På den ena bilden ser ni två gröna Acros och den ljusgröna har bara halva sina polyper framme.

Och den mörkgröna har inga polyper framme.

Den andra bilden är en tricolor och den är bara trefärgad. jag köpte den alldeles nys hos en kille som hade jätte höga näringsvärden, men den var ändå mycket snyggare hos han.

[ATTACH=CONFIG]106413[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]106414[/ATTACH]

Igår sängte jag styrkan på sirulations pumparn från 100-30 % till 50-30 %.

Tängte om dom vart störda av för hårt flöde, har inte märkt nån skillnad ännu.

Vad mycket enklare det blir med bilder, på första bilden ser man att den vänstra acrporan är väl etablerad med en rejäl "fot" att stå på, den är nog ingen slump för det är en enklare acropora som växer mycket snabbt. Den högra däremot har inte etablerat sig och det ser ut som att den varit med om någon Necrosis vitnat nerefrån eller så är den monterad så. Det kan ta lång tid för en Acropora att etablera sig om den ogillar något vid flytten, det kan ta upp till ett halvår. Det bästa du kan göra är att försöka skapa en så lugn och stabil miljö som möjligt, mecka så lite som möjligt med akvariet. Av de svårare så får man vara beredd på att vissa aldrig kommer igång och då får man gör ett nytt fösök med en annan. Du har inte för lite näring snarare tvärtom, skulle den gröna börja gå över mot gult(ljust gulgrönt) kan man börja fundera, det kan även vara brist på järn. Du behöver inte heller vara rädd för mycket cirkulation till SPS:er, om den inte är riktad rakt mot korallen.*

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu har den mörkgröna fraggen också börjat dö från roten på två grenar

När acroporor vitnar nerefrån så brukar det vara några värden som svajar, det vanligaste brukar vara kh:t för det är enklast att sjabbla till, det behöver inte svänga så mycket. Så om man upptäcker att Kh:t är för lågt så ska man ta upp det lååååångsamt.

I somras hände det mig att magnetventilen till reaktorn gick sönder när jag var bortrest. Så när jag kom hem hade jag ett kh på bara 5, men genom att jag hade is i magen och tillsatte karbonater morgon och kväll över en veckas tid för att justera tillbaka kh:t inga problem. Ingen korall vitnade nerifrån eller kastade in handduken.

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...