Gå till innehåll

Vad är Cyanoalger/bakterier och hur blir man av med dem - diskussioner och lösningar.


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Troligvis inte samma art för det mesta - även om en grön form även kan uppträda i saltvatten - normalt är saltvattensformen röd och sötvattensformen grön. Däremot har de med stor sannolikhet en liknande biologi eftersom det handlar om anpassning till en speciell nisch

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen snappade jag upp något som addo skrev om zeovit o levande sand..att man kan få cyanoproblem..jag kör inte zeo men har levande sand...kan jag fått dessa egenskaper utan att köra zeovit? är det låga näringsnivåer? och i så fall kanske jag ta femtioelfte metoden i akt!?när jag tänker efter har macroalger gått tillbaka efter hysteriska delvattenbyten

Jag minns inte att jag skrivit något om zeovit och cyano, kan det varit adddo som skrev?

Sanden är ju ett ställe där fosfaterna anrikas, den är dessutom ett bra underlag för cyanon där mattan enkelt kan bilda en syrefattig miljö under sig.

Cyano brukar man därför få på sanden, det spelar ingen roll om man kör zeovit eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligvis inte samma art för det mesta - även om en grön form även kan uppträda i saltvatten - normalt är saltvattensformen röd och sötvattensformen grön. Däremot har de med stor sannolikhet en liknande biologi eftersom det handlar om anpassning till en speciell nisch

MVH Lasse

Det man läst om på en sten osv..denna jag fått är iniasitiv..den håller sig inte på en sten eller fläck..frågan är om samma art kan vara i viloläge som en fläck på en sten innan all hell barkar lös!fan trot! jag tror att det är fel ID..inte en chans att du har cyanoproblem bara på en sten...det invaderar dig typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag märker en skillnad...jag har lagt osmosen på hyllan och slutat bytt vatten...fyller på med kranvatten..jag anar att det går tebaks lite...men ropar inte hej ännu!Annars bättre med lite skit i hörnen en ett rent eleände...som sagt hardcore cyano är inte att leka med!Det kan typ ta hus i H för hela din familj om det vill sig illa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fundering,,,förr när jag hade växtakvarium använde jag en värmekabel under sanden som var kopplad till en regulator som justerade upp temperaturen i botten någon grad över vatten temperaturen för att få rotation och syre till rötterna,,ingen aning hur det skulle funka mot cyanon,,,har själv inte något problem än,,,men det kommer säkert,,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...