Gå till innehåll

Hanna fosfat visar noll men ändå problem med Cyano!


Mr_Blue

Rekommenderade inlägg

Började att mäta fosfat med salifert. Men efter att testet visade noll men jag ändå hade problem med en korthårig sammetsliknande alg så köpte jag Hannas fosfat mätare. Mycket riktigt så visade den att jag hade ca 0,9ppm fosfat. Med hjälpa av rowaphos fick jag ner fosfaten till noll enligt både salifert och Hanna. Algerna försvann nästan helt.

Efter sommaren fick jag problem med cyano och den bruna algen, men Hanna visar fortfarande noll. Gjorde då ett test att mäta med salifert som visar svagt blått.

Har någon en ide på varför jag får utslag av salifert men inte Hanna? Vad jag lärt mig sedan tidigare så är inte salifert att lita på, ger den utslag så har man antagligen väldigt höga värden. Något jag tycker verkar stämma med tanke på mängden alger.

Jag har gjort upprepande mätningar senaste månaden och salifert fortsätter indikera problem medan Hanna visar noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du söker här på SG så finner du massor av trådar om cyano. Det finns några som bara är några dagar/veckor gamla, där finner du råd och botemedel.

Hanna anser vara mycket träffsäkrare än Salifert. Jag använder bara Salefert och har utslag ända sedan jag startade mitt kar för 7 år sedan, men cyano har jag aldrig haft i det akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Wiking. Men det är inte Cyano problemet jag försöker lösa i dena tråd. De pågående trådarna om cyano följer jag noga.

Precis som du skriver så anses Hanna vara träffsäkrare än salifert. Men varför visar Hanna testet noll hela tiden medan salifert visar att jag har fosfat. Fosfat har jag nog eftersom både alger och cyano växer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara att du har så mycket fosfat att du ligger utanför Hannans mätområde - prova att späda provet med 50% osmosvatten

Jag har ingen Hanna Checker men har tänkt att skaffa, därför är jag lite nyfiken på hur den fungerar.

Enligt manualen skall 713 blinka 2,50 om värdet är högre än 2,5. Och 736 blinka 200 om det är högre än 200.

Stämmer inte detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara att du har så mycket fosfat att du ligger utanför Hannans mätområde - prova att späda provet med 50% osmosvatten

Testade precis men Hanna visar fortfarande 0 ppm. Så antagligen är jag innanför mätområdet. Man kan ju tänka sig att cyanon tar all fosfat och jag därför inte får utslag med Hanna. Men då borde väl inte salifert visa något...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatet ligger nog bundet i sten/substrat/alger etc och finns inte fritt i vattenkolumnen. Jag har samma problem, på min "urlakade" död-sten har jag cyanomattor. Mäter 0 i po4, 2.5-5 i No3. Finns ingen cyano på gammal inkörd sten, bara på den nya. Borde kört en syra-kur på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker så här - Hanna är en mer oberoende form av mätning (oberoende av vår egen förmåga att läsa färger) samt görs av en stor tillverkare av mätutrustning. Salifert är ett mätsystem framtaget för hobbybruk. Vilken jag normalt litar på i det fallet är självklart. Jag har läst av (med vetenskapliga metoder) 20 i fosfat i system UTAN alger och 0 i fosfat i system MED alger. Du läser bara en ögonblicksbild av vad som finns i vattenkolumnen just vid mättillfället - inte vilken flux du har genom systemet. I ett fungerande akvarium så kan man med noggranna metoder läsa av en skillnad på upp mot 0,1 ppm mellan morgon och kväll (högst precis innan ljuset tänds och lägst precis när ljuset släcks) Förklaringen är den samma som gäller för pH variationer under dygnet. Bakterier producerar fosfat under hela dygnet men när ljuset är igång (fotosyntesen) så förbrukas ofta fosfaten snabbare än produktionen och den fria nivån sjunker. Det är samma process som med koldioxiden

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...