Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare

Jag har gjort en platta med revkeramik där jag forma en grop som musslan kunde stå i. Den gilla inte att stå direkt på glaset tyckte jag de verka som.

Prova ramen och den passa nästan Perra. Lite justeringar så blir det som jag vill. Den skall sedan fasas och målas mm.

post-4344-14468931908925_thumb.jpg

post-4344-14468931909108_thumb.jpg

• Svar 560
  • Visningar 60,8k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• Detta kar är nedlagt och ett nytt mkt större projekteras och beräknas stå klart sent -16

Populära bilder

Postat
  • Författare

Fick till en hyfsat rättvis bild för att visa färgen på korallerna. Den rosa i förgrunden får snart en ny ägare i Karlstad .....

post-4344-14468931909279_thumb.jpg

Postat

Detta kommer att bli ett snyggt kar Andreas.

Vi får nog ordna med ett studiebesök från Karlstad framåt vårkanten

Postat
  • Författare

2st turbosniglar lekte nu precis och spruta vit sörja under minst 20min i intervaller. Fick med ett på kort när en sprutar :) haha hur låter det..... Hela akvariet var grumligt...

post-4344-14468931913099_thumb.jpg

post-4344-14468931913305_thumb.jpg

Postat
  • Författare

Ja echinatan är tokblå.... Så snygg var den inte under Mh kan jag säga. Fast den var ju ändå snygg :)

Postat
Fick till en hyfsat rättvis bild för att visa färgen på korallerna. Den rosa i förgrunden får snart en ny ägare i Karlstad .....

Det är bra skit, lysrör! Snyggt brorsan!

Postat
Tog en bild på något annat än akvariet .... men det är ju med indirekt. :)

På andra våning så bor en akvarist :)

/Christian

Postat
  • Författare

Gjorde lite mätningar för några dagar sedan och upptäckte att min fosfat låg på 0,07 ..... ökade då flödet lite genom zeovit reaktorn från 300 liter i timman till 450 + att jag öka till 0,4ml zeostart 3ggr om dagen. Kolla nu igen och mätte 0,00. kolla igen o fick samma resultat.... Blir o finjustera zeostarten lite. Nitraten.. ja vilken nitrat då..... Korallerna har fin polypexpansion iaf.

Postat

Skall inte flödet vara ungefär detsamma som storleken på akvariumet ? jag kör maxflöde på min Kz M zeovitreaktor som är på 1000 l/h ,2kg zeo

Postat
  • Författare

Och att inte chocka korallerna med en för snabb sänkning av värdena. Vissa rekommenderat ju tom att man bara kör reaktorn 2 timmar och avs 2 timmar osv den första tiden. De första 2 veckorna körde jag 5 droppas zeobac 2 ggr/ dag men nu kör jag 5 droppar var kväll i stället. Zeofood kör jag sönd och onsd (la precis i det efter att jag skaka runt stenen nu precis. såg att polyperna på min loripes hade ute polyperna 4mm o dingla :) Dessa syns aldrig dagtid..... Det samma gäller echinatan.

doserar även 6 droppar aminosyror morgon o kväll o det känns som det funkar.

Varannan dag blandar jag en mix med coral snow , bakterier och B-balance eller k-balance eller p- extra. Ja det blir lite vad jag känner för .

Doserar även jod ett par ggr i veckan och suger rent botten i samband med vattenbyte en gång i veckan.

Jag har även slått på bägge armaturerna på 100% nu så nu är det ljust......

Postat
  • Författare

Har möblerat om en del så uppdaterar med en ny bild eller ett par... Kvällsbelysning på korten och då går 2st blå+ o 2st actinic.

post-4344-14468931967559_thumb.jpg

post-4344-14468931967763_thumb.jpg

post-4344-14468931967975_thumb.jpg

post-4344-14468931968297_thumb.jpg

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.