mickosch Postat 15 februari 2014 Postat 15 februari 2014 Blev helt frälst i den försökte övertala sonen att få göra om hans kar till ett mantis men han tyckte den va ful o läskig hahaHaha tjejen var inte helt förtjust i den heller. Inte heller frogfishen. ;> Citera
Alexraptor Postat 15 februari 2014 Postat 15 februari 2014 Låter jättebra Rasmus, bara giganterna som inte passar hehe. 😊Sent from my RM-914_eu_sweden_408 using Tapatalk Citera
Rasmus Pedersen Postat 15 februari 2014 Författare Postat 15 februari 2014 Har kanske missat att berätta om mina nuvarande mantisar. Efter identifikationshjälp visade det sig att båda är Gonodactylellus viridis, en hona och en hane. Båda har nu bott i mitt 20l under tiden hos mig. Nu när jag gjorde ett vattenbyte och lyfte på ett dött korallskelett så visade det sig att de hade rom därunder! Lite roligt faktiskt! Citera
Alexraptor Postat 15 februari 2014 Postat 15 februari 2014 Låter verkligen kul minsann.Roligt också att dom tål varandra, då få arter verkar bilda varande par. Citera
Rasmus Pedersen Postat 6 mars 2014 Författare Postat 6 mars 2014 Den här lilla filuren bor inne på Sjöfartsmuseets karantän. Har ännu inte lyckats lista ut vad det är för art, men av ögonen att döma är det troligen någon Gonodactylus, eller liknande. Citera
MartinForsström Postat 12 mars 2014 Postat 12 mars 2014 Ni som har mantis hemma. Hur låter knäppningarna från era varelser? Jag vet att jag har en pistolräka i mitt kar och den genererar extremt skarpa smällar. På senare tid har jag också börjat höra aningen dovare ljud från karet. Det låter mer som att någon knackar på stenen med något hårt. Skulle det kunna handla om mantis eller är det troligtvis något annat?Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
Sherwan Postat 12 mars 2014 Postat 12 mars 2014 Låter som mantis på beskrivningen, knackande i stenar, i olika ljudnivåer.Bör lugna ner sig efter ett tag när den har "byggt" klart gångarna, du ser även små bitar av sten i närheten av grottorna.Min är väldigt skygg men går att få en glimt ibland om du har tålamod och vet på ett ungefär var den håller till.Försök att mata i närheten med lite mat för att bekräfta misstanken, brukar komma fram 1-2cm utanför hålan vid matning Citera
Rasmus Pedersen Postat 12 mars 2014 Författare Postat 12 mars 2014 Ni som har mantis hemma. Hur låter knäppningarna från era varelser? Jag vet att jag har en pistolräka i mitt kar och den genererar extremt skarpa smällar. På senare tid har jag också börjat höra aningen dovare ljud från karet. Det låter mer som att någon knackar på stenen med något hårt. Skulle det kunna handla om mantis eller är det troligtvis något annat?Skickat från min LG-D802 via TapatalkPistolräkan skjuter ju "fritt" rakt ut i vattenkolumnen, medan mantisens slag sprider sig genom det solida material som träffas, så du har säkert en ny liten vän i akvariet Citera
MartinForsström Postat 12 mars 2014 Postat 12 mars 2014 Det skulle ju vara trevligt. Jag hade en kull turbosniglar nyligen och jag räknade vid ett tillfälle över trettio stycken. Nu har jag tre kvar. Kanske att detta också skulle kunna vara en ledtråd? Jag har dock inte sett några spräckta skal så det kanske bara är naturlig massdöd. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
Rasmus Pedersen Postat 12 mars 2014 Författare Postat 12 mars 2014 Det skulle ju vara trevligt. Jag hade en kull turbosniglar nyligen och jag räknade vid ett tillfälle över trettio stycken. Nu har jag tre kvar. Kanske att detta också skulle kunna vara en ledtråd? Jag har dock inte sett några spräckta skal så det kanske bara är naturlig massdöd. Skickat från min LG-D802 via TapatalkNu vet jag inte vilken storlek dina snäckor är/var i, men har man någon gång råkat mosa en bebissnäcka så vet man att det inte blir mycket kvar... När sedan köttet är borta och inget riktigt håller det krossade skalet samman så försvinner det väl ner i bottensubstratet. Citera
MartinForsström Postat 12 mars 2014 Postat 12 mars 2014 De enda skal som finns kvar är i storlek 2 cm i diameter. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
Rasmus Pedersen Postat 12 mars 2014 Författare Postat 12 mars 2014 De enda skal som finns kvar är i storlek 2 cm i diameter. Skickat från min LG-D802 via TapatalkHade de dött på naturlig väg så hade antagligen skalen legat hela någonstans, skulle de vara krossade har ju någon varit framme och pangat... Såvida snäckor inte vet något som vi inte vet om resor i tid och rum så borde resterna av dem vara någonstans, oavsett skick! Citera
Rasmus Pedersen Postat 15 april 2014 Författare Postat 15 april 2014 Här har vi en våghals som förmodligen lärt sig att uppskatta sina fingrar lite mer efter detta... Citera
a.nilson Postat 15 april 2014 Postat 15 april 2014 Tror inte han vågat göra om det hos min lilla boxare. (17cm) Citera
Rasmus Pedersen Postat 16 april 2014 Författare Postat 16 april 2014 Kanske dags att presentera det nya mantisakvariet, som ändå varit igång i några månader nu. Det är ett Aquael Nano Reef 20 med måtten 25*25*30 cm. Skummare finns ej och istället utförs regelbundna vattenbyten på 25%. Ett riktigt trevligt nanokit, skulle jag vilja säga. Här bor Gonodactylellus viridis-paret dr. Zoidberg och Hydra, plus en Nassarius och några små turbosnäckor.Dr. Zoidberg blev nyfiken på vad jag gjorde med kameran framför rutan.Även Hydra tog sig en titt. Citera
Rasmus Pedersen Postat 25 april 2014 Författare Postat 25 april 2014 Nu blir det mer mantisunderhållning av ett slag som inte är Jackass-material likt det tidigare länkade klippet. "The mantis shrimp can deliver a blow with 1,500 newtons of force, which tells you what a sissy punch Newton must have had." Citera
a.nilson Postat 25 april 2014 Postat 25 april 2014 Vad har ni för andra invånare ihop med era mantisen? Citera
Rasmus Pedersen Postat 25 april 2014 Författare Postat 25 april 2014 Vad har ni för andra invånare ihop med era mantisen?Fiskar, stenkoraller, räkor, krabbor, eremiter, snäckor, sjöstjärnor, sjöborrar, en mussla... men då är just den mantisen bara 5 cm, eller så. Citera
a.nilson Postat 26 april 2014 Postat 26 april 2014 Min delar grotta med en kopparbandspinncet, en idol och en foxface. Sniglar o krabbor har han rensat bort. Citera
Sherwan Postat 3 maj 2014 Postat 3 maj 2014 Fredde på Triton hjälpte mig att dra ur den här ur en sten, tog lite bilder.Någon expert som ser vad det är för sort?Finns nu i en femstjärnig svit hos Triton och vilar.Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
phrusher Postat 3 maj 2014 Postat 3 maj 2014 Påminner en hel del om den här krabaten jag hittade i en död korall jag tog ur karet häromdagen. Bor i en liten bunke för tillfället men vet inte vad jag ska göra av den... Citera
Alexraptor Postat 3 maj 2014 Postat 3 maj 2014 Lite tråkigt att vi alla verkar bo så geografiskt utspridda.Hade annars gärna tagit hand om den då har jag kapacitet för 3 stycket mantisar för tillfället.Ett refugium, två inkörda kar. Citera
a.nilson Postat 3 maj 2014 Postat 3 maj 2014 Vore kul med mantisträff, men gissar att spridningen är väl för stor över Sverige. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.