Dykaren Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 När jag har spanat i akvariet på natten så har jag någon enstaka gång sett något maskliknande som varit alldeles för stort och alldeles för snabbt för att vara riktigt trevligt...och på sistone har en del koraller försvunnit spårlöst alternativt blivit flyttade en bra bit... Även ett par fiskar har försvunnit spårlöst. Jag tror inte den har dödat dem men säkert ätit upp dem.Så ikväll plockade jag fram ett par tänger, spannar och handdukar och gav mig ut på jakt. Nedan ser ni resultatet. En Eunice storlek större...Dagens räknegåta är att räkna ut längden på den. Spannens diameter är 33 centimeter och masken nådde hela vägen runt när den sträckte på sig.Och här är en länk om ni mot all förmodan vill se mer...http://se.reeflex.net/tiere/3838_Eunice_aphroditois.htm Citera
Andreas N Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 o fy vad sykligt.... den blir ju en meter lång...... Hoppas det bara var den som fanns i ditt akvarie. Hmm men är det inte en lika dan fast mindre i mitten av hinken? Citera
Dykaren Postat 28 november 2013 Författare Postat 28 november 2013 Jag är osäker på om det är en till eller en del av den långa... den ser ju inte ut att ha samma mun så det kan vara en del av den långa... eller ngn annan mask.Jag glömde skriva innan... säljes till högst bjudande! Upphämtning här inom cirka 10 minuter är det som gäller då... Citera
NiXoN Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Jag hittade en likadan ungefär en månad sedan, hade haft lite mystiska försvinnanden jag med.Hittade en hög med snäckskal under en sten, sen tog det inte länge innan man hittade den skyldige.//NiXoN Citera
ormet Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Fascinerande djur. Fast egentligen menar jag: FYYYYYY VAD VIDRIGT!!!Omkretsen är 104cm. Citera
Dykaren Postat 28 november 2013 Författare Postat 28 november 2013 Jag fick ut den lilla först och blev nästan på något konstigt sätt lite besviken. Jag hade ju väntat mig en äckelfest.... men innan jag satte tillbaka stenen igen så pillade jag loss lite av snäck/sten/korall högarna den hade satt vid gångarna... och då tittade den plötsligt ut i en annan del av stenen. Besvikelsen helt borta, äckelkänslan hundraprocentig! Citera
jimmy Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Längde på den där är åt helvete för lång. Citera
stigigemla Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Har du kokat den åt din fru ännu eller väntar du tills du har båda? Citera
Rasmus Pedersen Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Man ska inte röra vid dem bara, deras borst kan förstöra känselnerver permanent enligt uppgifter. Dessutom intressant med en mask som har ögon. Fyra stycken har jag fått det till att vara. Den ser dig.Är inte den gamla 80-talsrysaren "Hotet från underjorden" baserad på dessa, förresten? Citera
Dykaren Postat 28 november 2013 Författare Postat 28 november 2013 Jag tänkte sälja den som cleaning crew till dig Stig men nu har du missat din chans. Kan meddela att Eunice-maskar inte tål kokande sötvatten. Citera
Vandal Postat 29 november 2013 Postat 29 november 2013 du skulle ju lagt in den i en flaska sprit istället... korallsup... Citera
DaTrucka Postat 29 november 2013 Postat 29 november 2013 Hur fick du ut den ur stenen?Calle "Vargklo" fick ju slå stenen i molekyler för att få ut sin monstermask.Ganska coolt att dom kan klämma in sig på en så liten yta. Citera
Dykaren Postat 29 november 2013 Författare Postat 29 november 2013 Den bodde i en rejält stor sten där den hade fixat ett antal in/utgångar och en håla i mitten. Den var ihop rullad i hålan.Jag lyfte ur stenen och la den över en spann, pillade med ett grillspett på ett ställe och då kom den ut ur en annan utgång. Citera
StatusQ Postat 29 november 2013 Postat 29 november 2013 Jag plockade ur en röd eunice när jag flyttade för några veckor sedan. Det som skrämde och fascinerade mig mest (förutom att den bitvis tålde ramlösa) var att när jag brände ihjäl den så började den blinka med ett starkt blått ljus. Gawddamn jäkla rymdvarelser. Citera
Quirkz Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 den va lagom stor har dom flesta såna i sina burkar? vad gör dom för skada flyttar dom koraller bara eller äter dom med? Citera
Benighted Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 Hmm, kunde du ju sålt dyrt till en fransos som steker den med lite vitlök, salt och peppar, nam nam... Citera
_Manne_ Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 Äckligt värre säger jag bara!Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
DanneI Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 Grattis! Härligt för dig att du upptäckte den och fått ur den. Hade en likadan i ca samma size tror jag, den sabbade en hel del för mig innan jag fick syn på den en natt.Eunice sp 02 var nog namnet jag hittade på den. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.