Skafar Postat 3 december 2013 Postat 3 december 2013 Hej. Har precis köpt ett osmosfilter efter att förstått att mitt kranvatten har riktigt högt KH värde som skapar problem för oss! Har nu kört mina första 25 litrar och gjort ett vattenbyte. Min fråga gäller avdunstning och hur länge man kan förvara osmosvatten. Fyller på med ca 2 liter om dagen i mitt 250 liters akvarium. Kan man tänka sig att tillverka 25 liter osmosvatten som man sen använder under ca 10 dagar innan man gör nytt? Mvh //Micke & Gunilla Citera
Benighted Postat 3 december 2013 Postat 3 december 2013 Har man det i en stängd dunk så händer inte mycket med det då det inte innehåller nån näring för mikroorganismer att mumsa på, det enda viktiga är att behållaren man förvarar det i är av nånting som inte avger några otrevliga ämnen, så alltså, livsmedelsklassat, jag kör med två 25L dunkar och en vinjäsningshink på 30L inga problem någonsin på 6år... Citera
phhasek Postat 3 december 2013 Postat 3 december 2013 http://hejeko.se/2013/june/guide-till-plastsymbolerna.html Lite info om olika plaster.Har plastdunken denna symbol så är det safe. Citera
Skafar Postat 3 december 2013 Författare Postat 3 december 2013 Tack för era svar! Osmosen är på gång ner i en livsmedelsgodkänd behållare! Har fått ner mitt KH efter vattenbytet så vi är på rätt väg! Mvh //Micke & Gunilla Citera
röris Postat 3 december 2013 Postat 3 december 2013 En sak bara Det första som kommer ur osmosen är mindre braSå kör alltid upp en dunk i stöten Jag brukar köra upp 50 lit i stöten Inte jätteviktigt men bra att tänka påMicke Citera
Lasse Postat 3 december 2013 Postat 3 december 2013 Det kan röra sig om de första decilitrarna om osmosen stått länge - har den stått några dagar så gör det inte så mycketMVH Lasse Citera
stigigemla Postat 3 december 2013 Postat 3 december 2013 När man startar osmosen den allra första gången bör man slänga 5 - 10 liter för att få bort alla rester av det konserveringsmedel membranet är impregnerat med. Men när det är gjort räcker det med någon liter varje gång. Citera
MickeP67 Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Hur länge håller Osmosfiltren egentligen? Citera
Manks Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Skaffa en TDS-mätare så ser du det när värdet börjar gå upp. Men nån gång om året bör man väl byta membran har jag för mig... Citera
stigigemla Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Membranet brukar hålla flera år men förfiltren bör bytas en gång om året ungefär. Detta för ett kar på 3- 500 liter utan täckglas.Har man ingen TDS- mätare kan man se om membranet är slut med ett kH- test mellan osmos och silikatfilter.. Det skall slå om på första droppen.(KH mindre än 0,2) Citera
jacs Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Denne mail sendes - forhåbentlig - til alle, der har købt et osmoseanlæg. Jeg har solgt osmoseanlæg siden midten af 2011 og jeg skriver nu, fordi jeg sælger relativt få filtre i forhold til anbefalet skift, nemlig hvert halve år. Tidligere skrev jeg at man måske godt kunne vente et års tid eller mere. Kort før jul besøgte jeg en kyndig tysker, som har beskæftiget sig med vand og vandfiltre i over 20 år, og nu har jeg ændret opfattelse af, hvornår det er fornuftigt at skifte filtre, nemlig hvert halve år. Læs mere her. Godt Nytår endnu en gang, Michael Maardt Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.