Gå till innehåll

Hur länge klarar sig Osmosvatten?


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej. Har precis köpt ett osmosfilter efter att förstått att mitt kranvatten har riktigt högt KH värde som skapar problem för oss! Har nu kört mina första 25 litrar och gjort ett vattenbyte. Min fråga gäller avdunstning och hur länge man kan förvara osmosvatten. Fyller på med ca 2 liter om dagen i mitt 250 liters akvarium. Kan man tänka sig att tillverka 25 liter osmosvatten som man sen använder under ca 10 dagar innan man gör nytt? Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man det i en stängd dunk så händer inte mycket med det då det inte innehåller nån näring för mikroorganismer att mumsa på, det enda viktiga är att behållaren man förvarar det i är av nånting som inte avger några otrevliga ämnen, så alltså, livsmedelsklassat, jag kör med två 25L dunkar och en vinjäsningshink på 30L inga problem någonsin på 6år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Membranet brukar hålla flera år men förfiltren bör bytas en gång om året ungefär.

Detta för ett kar på 3- 500 liter utan täckglas.

Har man ingen TDS- mätare kan man se om membranet är slut med ett kH- test mellan osmos och silikatfilter.. Det skall slå om på första droppen.

(KH mindre än 0,2)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denne mail sendes - forhåbentlig - til alle, der har købt et osmoseanlæg.

Jeg har solgt osmoseanlæg siden midten af 2011 og jeg skriver nu, fordi jeg

sælger relativt få filtre i forhold til anbefalet skift, nemlig hvert halve år.

Tidligere skrev jeg at man måske godt kunne vente et års tid eller mere.

Kort før jul besøgte jeg en kyndig tysker, som har beskæftiget sig med vand og

vandfiltre i over 20 år, og nu har jeg ændret opfattelse af, hvornår det er fornuftigt

at skifte filtre, nemlig hvert halve år.

Læs mere her.

Godt Nytår endnu en gang, Michael Maardt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...