Gå till innehåll

höja kh med balling. nått jag missat eller?


Zanders

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har blandat 500g pulver och osmos vatten i en 5 liters dunk som man alltid gör. (hoppas jag)

Hade 5.4dh KH innan jag räknade och nu vill kalkylatorn att jag adderar 168 ml varje dag i 2 dagar.

Det känns redan nu att den kommer höja betydligt mer än jag behöver om jag adderar 168ml.

karet 800 liter.

nu värde alk 5.4 dh

vill upp till 7

kan ovanstående verkligen stämma? Anledningen till att jag frågar är att jag kommer ihåg att jag adderade i början innan jag hade fiskarna i och då stack det iväg mer, betydligt mer än jag förväntade mig och vill inte råka ut för det igen.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det natriumbikabonat du använder så bör det vara typ..

3,7*8*1,6 dvs ca 50 gram pulver totalt för höjningen..

Dina 500g , får du verkligen dom lösta i så pass lite vatten som 5liter ? Själv har jag problem med 328g i en 5 liters dunk.. Jäkla massa skakande...

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där va häftigt :-D det bästa är och testa sig fram med lite i taget och mäta ae vad som hänt

Sent from my GT-S6310N using Tapatalk

Sent from my GT-S6310N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

först och främst vill jag också ställa mig till skaran och få ett gott skratt. grymt kul att jag faktiskt undrade detta för "fyra" år sedan, bli inte äldre killar man glömmer saker lätt.

Men nu va ju inte frågan om hur mycket jag skulle blanda utan frågan var ju om 168 ml blandad balling skulle vara för mycket?

Men efter ha gått igenom allt och trippel kollat kalkylatorn så doserade jag 168ml. 3 timmar efter att jag doserat hade jag ett kh på 9 vilket är BETYDLIGT högre än det kh jag förväntade mig.

kalkylatorn är inställd på nuvarande 5.4 och målet 7 på 800 liter akvarium med balling lite som referens. aqua calc.

Det va ju tur att jag inte doserade dag 2 som kalkylatorn bad mig göra för då hade jag haft ett på tok för högt kh.

Så med en lite närmare förklaring kanske det är lite klarare vad jag behöver hjälp med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar alltid testa mig fram. Du använde ju en stark lösning med. Jag brukar köra på 380g/5l

Sent from my GT-S6310N using Tapatalk

Sent from my GT-S6310N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte bättre använda den delen av aquacalcutorn som e gjord för att bara höja och inte den delen som e för balanserad så får du svar i gram och kan hälla direkt i sumpen. Sen vet jag inte hur stort ditt akvarie är men e de beräknad för 800l så måste du dra av minst 20% för sten och annat som fyller ut. Slår jag lite snabbt så får jag 19g per dygn i 2dygn om man har 800l vatten volym och ska höja från 5.4-7.

Sen har du felmarginal på testet med säkert... Man ska inte bara höja rätt man ska mäta rätt med ;)

Man ska inte tro på alla doseringar som står på produkterna. Där har vi nog minst 50% av alla akvariekrasher för att folk överdoserar. Böra hälften och öka om de behövs, akvariet mår inge bra av snabba förändringar ändå så.

Jag löser 450g i "5liter vatten" utan problem har för mig att de e gränsfall med 500g. Jag blandar med en pump för ska man skaka så får man stå hela dan plus lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...