Gå till innehåll

Batteririven luftpump?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Så då har det varit min tur att få strömavbrott *TACK SVEN*. Så nu tänkte jag att införskaffa en batteridriven luftpump som man kan använda när strömmen går. Någon som har tips på märken eller inköpsställen? Jag har hört att det inte är så vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det bara handlar om att klara kortare strömavbrott kanske det är lite overkill att skaffa nya streamerpumpar plus ett bilbatteri, det blir ju lite skillnad i inköpskostnad.

Jag har ingen egen erfarenhet av batteridrivna luftpumpar men efter en snabb googling hittade jag två luftpumpar för typ 170kr.

http://www.akvariumbutiken.se/luft_luftpumpar_5/luftpumpar_11/luftpump_batteridriven_586.html

http://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=699

Men det beror förstås på hur ofta och hur långa strömavbrott du räknar med.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det bara handlar om att klara kortare strömavbrott kanske det är lite overkill att skaffa nya streamerpumpar plus ett bilbatteri, det blir ju lite skillnad i inköpskostnad.

Om det bara är kortare strömavbrott så är väl ALL utrustning overkill...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det bara är kortare strömavbrott så är väl ALL utrustning overkill...

Jovisst, men varför nöja sig med en ny streamer och bilbatteri. Då kan man ju lika gärna rekommendera ett litet elverk så kan man driva hela karet även i ett långt strömavbrott.

Jag menade bara att det finns alternativ för en spottstyver som antagligen funkar ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst, men varför nöja sig med en ny streamer och bilbatteri. Då kan man ju lika gärna rekommendera ett litet elverk så kan man driva hela karet även i ett långt strömavbrott.

Ja, har du något att rekommendera som funkar bra med våra pumpar? :-)

Jag menade bara att det finns alternativ för en spottstyver som antagligen funkar ok.

ok, förstår...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett billigt alternativ. http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/omvandlare-vaxelriktare/12-24-v-till-230-v-vaxelriktare/vaxelriktare-300-w-p44024 Den bör räcka till pumpar och skummare för ett 260 liters.

Har du luftledningar för elen kanske det kan vara värt att köpa en 800w besindriven generator.

smart pryl men man behöver fortfarande ett bilbatteri inkopplat hela tiden. men helt klart ett smart alternativ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Batteridrivna luftpumpar har sina poänger, det är en billig försäkring för att om det blir elavbrott eller annat haveri gardera sig mot syrebrist och se till att det blir lite cirkulation. Har man dyra djur så tycker inte jag det är mycket att fundera på, man kan ha en sån liggande och uppstår det krångel så kan man snabbt göra nåt. En akvarieaffär som är något att ha har såna pumpar hemma eller kan åtminstone ta hem.

Sen är min erfarenhet av batteridrivna pumpar inte odelat positiv, det går åt batterier och vissa utföranden har drag av smäck så att de kan stanna om de blir lite ruskade så batteriet rör sig t ex. Alltså kan man gärna ha annat också. En liknande pryttel som Stig länkar använder jag vid transport av djur från kallt salt, med vanlig luftpump. Det har lett till en synnerligen önskvärd reduktion i dödligheten från betänklig till nästan obefintlig. Under transport så finns det ju 12 volt så där funkar det enkelt men för hemmabruk måste man ha ett laddat bilbatteri vilket kostar. När det blir urladdat har man också bekymmer, det är inte okomplicerat att lösa det, om inte annat så kostar ett nytt laddat en hel del.

Elverk är ju naturligtvis bäst, då kan man, naturligtvis beroende på hur djupt man gräver i plånboken, hålla igång hur mycket som helst obegränsad tid. Fast det kostar och man lär tänka på att bensindrivna apparater är klart olämpligt att ha inomhus.

När det gäller elavbrott, Fortum är på många sätt ett rövarföretag men de har i alla fall börjat med en sak som är bra. Det finns en tjänst som innebär att när det blir ett avbrott som de känner till som berör ens abonnemang så får man ett SMS som berättar detta, det kommer även ett SMS när avbrottet slutar. Det är bra, för de flesta lösningar som vi pratar om här så bygger de ju på att man är hemma eller kan åka hem och starta vad det nu är man har. Vet man inte om avbrottet så är det ju lika illa hur mycket jox som står bredvid burken och väntar. Det finns ju UPS-lösningar men de som bygger på batterier har begränsad kapacitet och kostar en del och de som använder reservkraftverk kostar ännu mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller elavbrott, Fortum är på många sätt ett rövarföretag men de har i alla fall börjat med en sak som är bra. Det finns en tjänst som innebär att när det blir ett avbrott som de känner till som berör ens abonnemang så får man ett SMS som berättar detta, det kommer även ett SMS när avbrottet slutar. Det är bra, för de flesta lösningar som vi pratar om här så bygger de ju på att man är hemma eller kan åka hem och starta vad det nu är man har. Vet man inte om avbrottet så är det ju lika illa hur mycket jox som står bredvid burken och väntar. Det finns ju UPS-lösningar men de som bygger på batterier har begränsad kapacitet och kostar en del och de som använder reservkraftverk kostar ännu mer.

Jag har registrerat mitt mobilnummer på en sådan tjänst men har ALDRIG fått något sms och vi har haft ett par kortare strömavbrott (5-10 min)... Tunze-lösningen kan fås att koppla om automatiskt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu skulle vilja koppla in en pump på bilbatteri, oavsett kostnader, underhållsladdning osv och bara se på själva inkopplingen, ifall jag har en pump som normalt sett har ett nätagg på 24V 1A, och jag har ett bilbatteri på 55Ah, kan man då räkna med att det kan hålla pumpen igång iaf i 48 timmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu skulle vilja koppla in en pump på bilbatteri, oavsett kostnader, underhållsladdning osv och bara se på själva inkopplingen, ifall jag har en pump som normalt sett har ett nätagg på 24V 1A, och jag har ett bilbatteri på 55Ah, kan man då räkna med att det kan hålla pumpen igång iaf i 48 timmar?

Nja, nätdelen anger ju bara hur mycket det maximalt kan ge, inte hur mycket utrustningen drar... Dessutom är bilbatteriet på 12V så om din utrustning klarar ett intervall från 12-24V så drar den nog olika beroende på spänningen. Lättare att kolla vad pumpen drar för effekt vid 12V och räkna därifrån...

Man bör förövrigt välja ett slutet batteri som är anpassat för djupurladdningar, tex AGM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28W som max.

Glömde att skriva att man isf har två (12V) batterier i serie för att få 24V.

För DC-spänning är det ju enkelt att bara använda ohms lag... 28W vid 24 V motsvarar ca 1.2 A... 55 Ah motsvarar då ca 46 H... (Sen beror det ju lite på vad 55 Ah står för, dvs vilken spänning man har efter att laddat ur all den energin osv...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...