wrang Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Är elcentralen bara för akvariet?/Christian Citera
LN21 Postat 14 december 2013 Författare Postat 14 december 2013 Jupp en elcentral enbart för byttan, 3 ggr 10 amp, med timrar och säkringar,,, nördigt:) Citera
jimmy Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Det ser inte ut att vara så mycket kvar upp till taket.Skvallrar väll lite om hur stort det igentligen är Hur många cm kommer du ha från överkant akvarium till tak ? Citera
wrang Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Jupp en elcentral enbart för byttan, 3 ggr 10 amp, med timrar och säkringar,,, nördigt:)Nej inte alla blir så för mig med sedan /Christian Citera
LN21 Postat 14 december 2013 Författare Postat 14 december 2013 Om du/ni ser så är vänster stolpen lägre än de andra, där är toppen på karet. Skälet att jag dragit upp resten av väggen är att ja vill ha belysningen 30 upp ovan karet.Det är 75 cm till taket från ovankant kar.Har inte sågat ut in in vardagsrummet hoppas att det blir till veckan.Men har råkat ut för två små bakslag. Om ni kikar noga så går en svart (och en vit telekabel) från taket ung. i mitten av den blivande öppningen. Den kabeln är matningen till mitt garage, suck suck ,,,väggen som ja nu är och spekar i var ju en yttervägg tidigare, o jag hade totalt glömt bort att det gick en matarkabel där.Sen vart det det där med sumpen, planen var ju att bygga ställningen till stora byttan för att sedan i lugn o ro fixa iordning sumpen. Sen skutan in den från vänster.Meeeeen där står ju en liten 4 metare ivägen. Så att nu blir det till att imorgon försöka skär ut och silicona om 600 sumpen och placera den innan ja bygger vidare Citera
Ulf Sandberg Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Att behöva skära ner och limma om en 600 litare är ett litet jobb för dig. Citera
LN21 Postat 14 december 2013 Författare Postat 14 december 2013 Det är ju en fruktansvärd tur att man inte vet vad som finns runt hörnet.Då hade man ju inte vågat sig på nån ting här i världen Hur svårt kan det vara att göra en matarkabel längre och skära ner ett litet akvarium. Dom kan ju åka till månen,,,,då borde ja kunna sträcka en liten kabel:)Men ja ser i mina inlägg,, att lära mig stava är helt omöjligt verkar det som. Citera
krille 55 Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Heja Larry friskt humör. Blir trött av att bara läsa din tråd. Har just avslutat en whiskyprovning med fyra sorters god malt. Just nu känns det som jag skulle kunna ge mig på ett projekt i din storlek men det har säkert gått över till i morgon Ha ha Citera
Ulf Sandberg Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Men ja ser i mina inlägg,, att lära mig stava är helt omöjligt verkar det som.Dina trådar är kvällens höjdpunkt oavsett hur du stavar.mvhUlf Citera
Seatrout73 Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Ser inga problem med mata kabeln till garaget, klipp skiten:)skojar lite, när du ändå river nästan hela väggen så kan du ju gå vi centralen till akvariet. Säkra av och gå vidare eller bara vidare.Måste bara säga, vilket bygge. Hade turen och se ditt 4 meters Citera
stigigemla Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Jag funderar lite. Det är väl en före detta yttervägg. Inga bärande stolpar väl utan självbärande takstol ovanför? Citera
Atlas Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Roligt att se hur det går framåt. Bra jobbat Larry. Lite motgpångar blir det alltid. Citera
_Manne_ Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Motgångar måste finnas med , annars vore det förlätt även för den inbitne akvaristen.. Varför välja något lätt när det finns mycket krångligare väg att gå-- den tar vi!! Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Henric Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Om du/ni ser så är vänster stolpen lägre än de andra, där är toppen på karet. Skälet att jag dragit upp resten av väggen är att ja vill ha belysningen 30 upp ovan karet.Det är 75 cm till taket från ovankant kar.Har inte sågat ut in in vardagsrummet hoppas att det blir till veckan.Men har råkat ut för två små bakslag. Om ni kikar noga så går en svart (och en vit telekabel) från taket ung. i mitten av den blivande öppningen. Den kabeln är matningen till mitt garage, suck suck ,,,väggen som ja nu är och spekar i var ju en yttervägg tidigare, o jag hade totalt glömt bort att det gick en matarkabel där.Sen vart det det där med sumpen, planen var ju att bygga ställningen till stora byttan för att sedan i lugn o ro fixa iordning sumpen. Sen skutan in den från vänster.Meeeeen där står ju en liten 4 metare ivägen. Så att nu blir det till att imorgon försöka skär ut och silicona om 600 sumpen och placera den innan ja bygger vidareDet finns ett lösningsmedel för att ta bort silicon. Men det kanske du redan känner till. Det brukar vara svårt att få bort de sista resterna med rakblad.Lycka till, Henric Citera
LN21 Postat 15 december 2013 Författare Postat 15 december 2013 Tack:) motgångar stärker en.@Stig, takstolen över är fribärande, väggen är en "kortsida" på huset. Var uppe på vinden för att känna mig hundra säker.@Henric, vet du vilket lösningsmedel som är bäst? Citera
stigigemla Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Biltema har en silikonremover. Men blir det rester kvar av den minskar hållfastheten avsevärt. Jag använder den inte på grund av det utan tar det sista med ett radergummi och sedan aceton. Citera
Henric Postat 16 december 2013 Postat 16 december 2013 Biltema har en silikonremover. Men blir det rester kvar av den minskar hållfastheten avsevärt. Jag använder den inte på grund av det utan tar det sista med ett radergummi och sedan aceton.Löser aceton torkad silicon? Smart med radergummi, det ska jag komma ihåg. Citera
Henric Postat 16 december 2013 Postat 16 december 2013 Tack:) motgångar stärker en.@Henric, vet du vilket lösningsmedel som är bäst?Jag ska kolla vad det heter. Det är köpt på en lackeringsfirma. Stig skriver att det kan bli rester kvar av "removern" så det är nog bäst att torka både med förtunning och aceton efteråt. Men jag har misslyckats förut (hade inte remover) när jag har siliconat om och jag vet ett kar där bottenglaset lossnade och ett där det börjad läcka efter ett tag. Ny silcon fastnar dåligt på gammal.Ett annat alternativ är att skära till glasremsor typ 4 cm och lägga dessa i hörnen och fylla med silicon. då får du silicon på glaset där det inte har suttit något förut. Det gör ju inte så mycket om det ser lite lustigt ut i sumpen. Bätre det än att det läcker. Citera
petnym Postat 16 december 2013 Postat 16 december 2013 Kan du inte flytta 4-meters akvariet en gång till när du flyttar sumpen? ;-) ...allvarligt talat så är det väl nästan lika mycket jobb att skära ned, rengöra och silikona om en 600-liters burk... Citera
stigigemla Postat 16 december 2013 Postat 16 december 2013 Silikonremovern verkar inte lösa med aceton. Det jag kan tänka mig är vatten, gärna med handdiskmedel i. Men då måste man tvätta med T- sprit före acetonen.Aceton löser fett från händerna och rester av radergummit men tar inte diskmedelsrester. Citera
TYBorg Postat 16 december 2013 Postat 16 december 2013 Larry, jag står målös inför ditt burk bygge och för att svara på din tidigare fråga...du är alltid välkommen i Kalmar...vi får nycklarna till det nya huset men akvarium tillbyggnaden blir inte förren till våren/försommaren...nu kallar jag inte det för just "akvariumtillbyggnaden utan för Relax & Bad samt mysrum och pumprum till badet. Hhehehe...alla har inte en så förstående andra hälft som du. Bygg Byggg Byggggg! Det är toppen att läsa dina trådar. Jag har själv lagt en förfrågan om kar till Tyskland. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.