Gå till innehåll

Mitt 1800 liters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Ja jo den är grann:)

Blev lite filosofisk i Krilles tråd,, känner kanske att det är bättre att hålla tankarna här iställlet.

Sitter och klurar på en förstärkning av belysningen i karet, inte för att det behövs utan mera för se om det gör någon skillnad.

Det finns plats att lägga till ca. 200 Watt i 3 Wattare, sen har ja även plats med ett alternativt två multichip på 100-200 Watt stycket.

Å andra sidan så vet jag att de 950 Watt vita/blå LED jag har igång just nu räcker mer än väl för att när ja hade 29-30 grader i byttan i somras så växte det verkligen så att det knakade i karet.

Hur hade ni gjort, det har ju varit en hel del av Er hemma och sett den nuvarande belysningen!????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Växer det så bra som det gör hos dig idag, så vet jag inte om jag skulle vilja ändra ett fungerande koncept :)

Själv så funderar jag på om jag vågar öka från mina 50% (2x145W LED) till 60%. Kör ju iof 4x39W T5 också, men så mycket ljus har jag inte över mitt kar :)

Vad håller du för nitrat i ditt kar? Mitt är alltid nollat, så det är lite av anledningen till varför jag drar mig för att öka på med mer ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går ja bom på näring i vattnet så vill inte mina Euphyllia slå ut riktigt.

När ja får låga näringsvärde blir min gula/gröna Hystrix gul/gul.

Har aldrig kört ner ett kar under någon längre tid på jättelåga näringsvärde, har ingen plan på att göra det heller:)

Det i sig gör att ja har ganska god marginal.

Rutinen för att hålla F lågt är att köra Vodka i en månad och hålla uppe en månad. När ja lägger av med vodkan så byter jag en liter Järnfosfatremover. Så går karet en månad med enbart remover. För att månad "2" gå med både vodka och en månad gammal remover.

På det sätter riskerar jag inte att Nitrifererna slås ut samt att risken för att nolla F minskar till nästan noll oavsett hur mycket remover jag än stoppar i:)

Dessutom så minskar ja risken för att överdosera Vodkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken fantastisk gårdag.

Tack Andreas, Henric och Anton:):):):)

Det var riktigt kul att träffas.

Vilka fantastiska koraller, de jag fick hem ser ut att klara sig trots den strapatsrika resan korallerna har varit med om.

Acropora Shortkake ser ut att hämta sig, de gula och orange korallerna lyser som attans.

De övriga Acropora sorterna ser man redan nu att dom är något helt utöver det vanliga.

Musslan är stor och dessutom gör täckningen som är svart/gul/vit melerad den till en riktig pärla i karet.

En enda liten korall ser riktigt sliten ut men med tanke på vilken resa dom gjort så är det inta att undra på:)

Nu gäller det att inte vara för ivrig utan låta dom så där dom är en vecka eller två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nya koraller.

Foto tagna i svagt lyse.

Korallerna är lite raggiga men man kan redan se att det är lite extra allt med dom

[ATTACH=CONFIG]118832[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]118833[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]118834[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]118835[/ATTACH]

De är i ljusaste laget, var alla korallerna så ljusa?

Har de visat några polyper?

Jag hoppas det går bra med dem.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade att starta lite fler LEDlampor idag över de nya Acrona. Men en började slemma efter en halvtimme så att det blir till att vänta ett tag till.

Man kan redan se en liiiiten tillväxtkant på den illgula flakmontiporan.

Synd att färgen inte vill fastna på ett kort.

Den och Pavonan är de två snyggaste koraller ja sett. Hoppas hoppas att dom kommer att illtrivas i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...