Gå till innehåll

Mitt 1800 liters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Puhhhh då är ett 500 liters vattenbyte nästan klart.

Jag knöfyllde i sumpen igår så att vattensystemet fick nästan 100 liter extramängd vatten.

Så att jag idag kunde tappa ur 600 liter totalt sett. Allt för att frakta bort så mycket som möjligt.

Nu är karet igång och uppfyllt igen, men det är noll vatten i sumpen så att osmosen har ett dygn till framför sig innan saltvattenfack och osmosfack är påfyllda:)

Hoppas kunna starta skummaren om några timmar.

Kan ju tillägga att man blir lite stingslig när acroporatopparna står en liten halvtimme ovan vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Larry. Gott att man har nåt att göra på helgen ;). Själv har jag varit med flickan o hämtat en chow chow valp. värdens sötaste lilla nallebjörn. ska putsa rutorna i em för det kommer lite folk hit i morgon så då får man väl se in i karet åtminstone.

Och du tror att nån kommer titta i karet när det finns en ny valp i hemmet?? :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart du/ni ska skriva i tråden :):)

Hälsa dotera och valpen.

har just fått upp nivån i sumpen så att nu snurrar allt, hamnade med avsikt lite högt i salthalt. Ja vill försöka ge korallerna en positiv kick. Ska tappa ur 50 liter om någon (o fylla upp med osmosvatten) dag så att inte fiskarna överbelastas för mycke.

sitter och sippar på en liten rom,,,,, go helg på Er:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart du/ni ska skriva i tråden :):)

Hälsa dotera och valpen.

har just fått upp nivån i sumpen så att nu snurrar allt, hamnade med avsikt lite högt i salthalt. Ja vill försöka ge korallerna en positiv kick. Ska tappa ur 50 liter om någon (o fylla upp med osmosvatten) dag så att inte fiskarna överbelastas för mycke.

sitter och sippar på en liten rom,,,,, go helg på Er:)

Precis så ska det vara, sitta med någon go dryck och kika in i karet, filosofera över dragen man gjort och fundera ut nästa -ett glas med-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har ja startat nästa test:)

Microbe-Lift flytande fosfatremover. För andra kvällen i rad så har ja stängt returen från sumpen och fyllt upp sumpen från visningsdelen. Det går i ca 200 liter på så vis i sumpen. I med 3 cl remover.

Ställer in skummaren så att det blir fullt i koppen på en timme. Kör dessutom en pump som pumpar 1000/h i en riktigt tät flitersocka. Igår tog det 3 timmar innan jag vågade öppna returen igen. Vi får se om det tar lika lång tid ikväll innan det är någorlunda klart i sumpen.

Alldeles förtidigt att sia om resultatet. Men det trippas iallafall fosfat till noll i sumpen.

Varför nu detta då kan man undra:):):) ,,,,, jo man är väl lite knäpp, dessutom så tycker jag att AndreasN får till de "nya" korallerna på ett sätt som inte ja får. Mina är klart mörkare, kanske beror det på fosfaten kanske inte:)

jag skulle vilja ha lite mera krispighet på alla korallerna och vill inte gå på med Zeospur2.

Skäl nummer två är att ja vill lära mig mera helt enklet,.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Microbe-lift fosfatremover är mycket potent!

Jag uppgraderade cirkulationen i mitt kar och fick en ovälkommen fosfatspik.

Men har plockat ner fosfaten från 0,35 till 0,05 på tre dagar med totalt 3cl av det medlet.

Jag har iofs bara skummat ut fällningen så det hade säkert räckt med mindre om jag hade filtrerat ut det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer ett lite längre inlägg:):)

I mitt akvarium så växer det (läs förbrukar) ganska bra. inte extremt men ändå helt ok. Ja använder Ballingsalter. Det gör att på veckobasis kan ja läsa av om det växt bra eller dåligt. Alltså hur mycket KH Ca det går åt i just det driftfallet. Dessutom kan man se på veckobasis om tillväxttopparna ändras på de Acropora som växer någorlunda snabbt.

Kör jag med kolkälla och belysningen tänd i refugiet kort tid (1 timme)/dagtid när belysningen är tänd i huvudkaret. (Kör så för att inte ta kål på macroalgerna helt o hållet).

Då får ja absolut sämst tillväxt.

Kör jag med omvänd belysningstid i refugiet och med kolkälla så växer det bättre men inte fullt ös.

Kör jag utan kolkälla (efter en vecka) och omvänd belysningstid i refugiet så växer det mycket bättre. Här växer det allra bäst om ja låter refugiet lysa en timme in i huvudkarets upptändnings-fas.

Här blir det lite knepigt för att på eftermiddagen när belysningen har brunnit några timmar så är inverkan liksom borta.

Jag har även testat att köra refugiet med start ett par timmar in i huvudbelysningstiden och släckt refugiet när huvukarets belysnings släcks. Alltså utan någon som helst omvänd belysning. Då verkar refugiets positiva roll som bortblåst.

Vad är det då som händer i de olika fallen som påverkar mina korallers korallskelet-byggnad?

Mängden Co2 i vattnet blir olika men framförallt så blir PH påverkan inte alls stor när ja puttar PH-värdet något uppåt.

Det verkar som om korallen får kämpa emot det lägre PHt på morgonkulan. Så att när jag hjälper till i starten så har korallen lättare att komma igång att bygga sitt skellet.

I mitt 500 liters kar så skedde det omvända. Jag fick inte igång tillväxten hur ja än gjorde. För att gjorde som jag trodde var rätt. Alltså jag bekämpade mina näringsnivåer med kolkälla och fick ett bra vatten för trivsel trodde jag. Men hade i det resonemanget missat att ta hänsyn till vikten av hålla uppe PH när det var släckt i karet.

Eftersom ja missade det så blev fotosyntesen drabbad och det hela blev ett självspelande negativt piano.

Det hela vände när jag började byta vatten, slutade med kolkälla i huvudkaret (har en tråd någonstans där ja visade att ja doserade små små under en sandbädd istället). Skaffade ett refugium som belystes nattetid när huvudkaret var släckt. Ja gjorde det alltså inte för att hålla nere näringsnvåerna.

Fixade bättre lyse. Jag började helt enkelt jaga olika sätt att minska tillgången på Co2 runt korallerna. O vips så började pianot att spela på andra hålet istället.

Heelt plötsligt så slutade algerna att växa i karet och blev ut-konkurerade av korallerna. Jag tror nämnligen att algerna har en mycke snabbare "uppstartstid" när lyset tänds än en revbyggande korall. Hjälper man korallerna på morgonkvisten så verkade dom helt enkelt att växa bättre.

Hej Larry har läst mycket det du skriver och gillar värkligen just drivkraften att hitta lösningar både biologiskt och tekniskt för att få karet och dess invånare att trivas, koraller att växa mer eller mindre samt smarta lösningar för att hinna med så mycket som möjligt både med hobbyn och familjen eller andra saker vi lägger vår tid.

Har som sagt på sista tiden jobbat med att få till det där extra som gör att man kan få spsén att trivas. Åtgärder jag gjort.

1. Bättrat på vattenbyten som blev verklighet genom den tekniska delen, (p.g.a. av 6 ryggoperationer vatten som skulle tas från källaren och bäras upp höll inte ambitionerna att hålle det schema jag hadde). Men genom att borra hål genom golvet (övertalning hemma...) ner i källaren där jag har tunnor utrymme mm. Så med pumpar, rör mm kan jag med färdigblandat saltvatten göra ett 80 liters vattenbyte på 5-10 minuter!!

Så byter 80/ liter i veckan + 150 liter var 5/ vecka.

Har plockat ut lite sten för att få det lite luftigare och lättare för cir.pump. att göra bättre nytta.

3 Gjorde en ordentlig rengöring av korallkrossen (bottenmassan) som var väldigt skitigt. Ps känns som en av bovarna är där och kommer att göra dessa rengöringar oftare.

4. Skaffat tester som jag inte hadde, b.l.a Kalium som var lågt och detta doseras och höjs för tillfället.

5. Läst, läst och läst angående dosering av zeovit produkterna och ändrat lite doseringar.

Undrar lite varför det dock blir så pass mycket skit i bottenmassan och om du har några ideer om lösningar, förbättringar om detta.

Mvh Boman.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde mig av med korallkrossen när jag bytte kar och använder istället sand, inte superfin men 1-2mm korn kanske.

Nu åker inte skiten ned i krossen och fastnar där utan istället så lägger den sig på sanden. Med bra cirkulation så tar det bara någon sekund så löser sig fiskskiten och blandas med vattnet = åker in i skummaren.

Jag hade exakt samma problem med kross och fick bland annat stigande nitratvärden. Med en sandvändande sjöstjärna så håller sig sanden fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boman - det är inte skit du får i bottenmaterialet - det är biomassa av bakterier, Användandet av organisk kolkälla ökar på denna biomassa rätt ordentligt. Det är inte alla bakterier som skummas ut. Om man i stället arbetade med separata filter där man doserade in den organiska kolkällan så skulle man få biomassan koncentrerad där i stället för i själva akvariet.

Vad gäller rengöring av bottenmaterialet så rör jag inte mitt bottenmaterial i onödan för rengöring.

Vad gäller CO2 så är min uppfattning att man med ett stadigt pH upp mot 8,3 och därmed en liten del fritt CO2 i vattenkolumnen så kommer korallerna ha en konkurrensfördel gentemot vanliga alger eftersom zooxanthellerna kan tillgodogöra sig CO2 producerad av värddjurets förbränningsprocess i dess celler.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Larry har läst mycket det du skriver och gillar värkligen just drivkraften att hitta lösningar både biologiskt och tekniskt för att få karet och dess invånare att trivas, koraller att växa mer eller mindre samt smarta lösningar för att hinna med så mycket som möjligt både med hobbyn och familjen eller andra saker vi lägger vår tid.

Har som sagt på sista tiden jobbat med att få till det där extra som gör att man kan få spsén att trivas. Åtgärder jag gjort.

1. Bättrat på vattenbyten som blev verklighet genom den tekniska delen, (p.g.a. av 6 ryggoperationer vatten som skulle tas från källaren och bäras upp höll inte ambitionerna att hålle det schema jag hadde). Men genom att borra hål genom golvet (övertalning hemma...) ner i källaren där jag har tunnor utrymme mm. Så med pumpar, rör mm kan jag med färdigblandat saltvatten göra ett 80 liters vattenbyte på 5-10 minuter!!

Så byter 80/ liter i veckan + 150 liter var 5/ vecka.

Har plockat ut lite sten för att få det lite luftigare och lättare för cir.pump. att göra bättre nytta.

3 Gjorde en ordentlig rengöring av korallkrossen (bottenmassan) som var väldigt skitigt. Ps känns som en av bovarna är där och kommer att göra dessa rengöringar oftare.

4. Skaffat tester som jag inte hadde, b.l.a Kalium som var lågt och detta doseras och höjs för tillfället.

5. Läst, läst och läst angående dosering av zeovit produkterna och ändrat lite doseringar.

Undrar lite varför det dock blir så pass mycket skit i bottenmassan och om du har några ideer om lösningar, förbättringar om detta.

Mvh Boman.

Låter som bra rutiner. Det är väldigt mycket trevligt som händer i sanden så ett tips är att vara lite rädd om den. Om du gör rent för ofta så kan det bli problem i sig. Ta hälften i taget med ett (minst) halvår emellan. Jag har skaffat mig två sandvändare som fixar så att det inte blir upplagring av bös i min sand. Dessutom så har ha en ganska stor sandlevande snäcka i karet som far runt inne i sanden. Nästa djur som jag ska skaffa är en sandvändande sjöstjärna.

Sen är det som Lasse skriver mest bakterier i sanden.

Tester är bra, kanske inte för att säkerställa ett resultat utan för att se trender. liksom åt vilket håll det pekar.

När det gäller Kalium vet jag inte vad ja ska tro. Blir inte överhuvudtaget klok på om det är viktigt eller eller ej. Jag tror att man kan få lite Kaliumbrist om man slarvar med sina vattenbyte, alt. att det saltet man använder inte har något medföljande Kalium i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför nu detta kan man undra:):):) ,,,,, jo man är väl lite knäpp, dessutom så tycker jag att AndreasN får till de "nya" korallerna på ett sätt som inte ja får. Mina är klart mörkare, kanske beror det på fosfaten kanske inte:)

jag skulle vilja ha lite mera krispighet på alla korallerna och vill inte gå på med Zeospur2.

Skäl nummer två är att ja vill lära mig mera helt enklet,.

Roligt att se sitt namn omnämnas i en positiv välmening :).

Hoppas du får ordning på färgen på korallernas färger.

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Microbe-lift fosfatremover är mycket potent!

Jag uppgraderade cirkulationen i mitt kar och fick en ovälkommen fosfatspik.

Men har plockat ner fosfaten från 0,35 till 0,05 på tre dagar med totalt 3cl av det medlet.

Jag har iofs bara skummat ut fällningen så det hade säkert räckt med mindre om jag hade filtrerat ut det.

Ja det är det.

Test två gick bra. Det verkar vara lätt att fånga de stora kristallerna men däremot så är det mycket svårt att på kort sikt fånga den "tunna dimman". Men skummaren uppför sig finfint så att nu 12 timmar senare så är det klart vatten och koppen är knöfull av gräddliknande evja.

Har totalt tömt 10 skummarkoppar så att det var inget meck. Men däremot är det ett himla slabb att rengöra filtersockan. Det blir vatten i hela huset när man far runt med drittlet.

Så att nästa test bli att köra enbart med max överskummning i 3 timmar, sumpen fylld med 200 liter vatten och 2 cl remover. Därmed skippa sockan helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att se sitt namn omnämnas i en positiv välmening :).

Hoppas du får ordning på färgen på korallernas färger.

Mvh Andreas

Klart du ska nämnas i positiva ord:):):)

Dina kar har alltid sett bra ut, från Ciklid-tiden hela vägen till nu så är dina kar en förebild för mig:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som bra rutiner. Det är väldigt mycket trevligt som händer i sanden så ett tips är att vara lite rädd om den. Om du gör rent för ofta så kan det bli problem i sig. Ta hälften i taget med ett (minst) halvår emellan. Jag har skaffat mig två sandvändare som fixar så att det inte blir upplagring av bös i min sand. Dessutom så har ha en ganska stor sandlevande snäcka i karet som far runt inne i sanden. Nästa djur som jag ska skaffa är en sandvändande sjöstjärna.

Sen är det som Lasse skriver mest bakterier i sanden.

Tester är bra, kanske inte för att säkerställa ett resultat utan för att se trender. liksom åt vilket håll det pekar.

När det gäller Kalium vet jag inte vad ja ska tro. Blir inte överhuvudtaget klok på om det är viktigt eller eller ej. Jag tror att man kan få lite Kaliumbrist om man slarvar med sina vattenbyte, alt. att det saltet man använder inte har något medföljande Kalium i sig.

Tack för svaren. Har en sjöstjärna som grötar i sanden, men ska nog skaffa nån till. Har haft lite problem med att få ha min städpatrull i frd då Picazzon verkar vara väldigt fötjust i dom. "Ståtlig men dyr rackare i längden!!. Tyckte att dina försök med att släppa ner extra vatten i sumpen och där göra försök på olika förbättringar är klockrent. Samarbetet med olika produkter, filtersockor oc skummare samt att kolla en mindre mängd vatten åt gången är något jag definitift skall prova.

Tack även Johan och Lasse och Jan jag har teknik för kalkreaktor men har vekat lite fram och tillbaka.

Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte uttala mig om just kalkreaktor, Har man driv på tillväxten så verkar en reaktor vara optimalt. Balling däremot kan ja tala varmt om.

Salterna är billiga, spårämnen likaså, lätt att dosera mao lätt att få kontroll helt enkelt. Ska man överhuvudtaget tala om något negativt så är det pysslet med dunkarna. Har man ett stort kar så behövs stora dunkar. iallafall en stor. Det är svårt att lösa upp karbonaten mer än 80-90 gram/liter. Det går faktisk att lösa mer men det tar alldeles för lång tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naaeeee nu är test 3 klart,,,, eller ska jag säga disigt.

Det räcker inte att köra med bara skummaren.

Filtersockan tar mer än jag hade trott.

Koraller och fiskar verkar helt oberörda men ja gillar inte det lilla diset som är i karet. Så att ja kör skummaren megablött och det blir till att upp en gång i natt för att tömma den.

Eftersom ja körde 3 cl även denna gång så har jag nu kört i 9 cl remover. 600 liter vatten är nollat.

Kh har sjunkit något men är helt klart inom mätfelsmarginalen. Ska skicka i 1 dl torrt Bikarbonat för att vara på den säkra sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...