Gå till innehåll

Nybörjar par startar ett Red Sea Max S 500


Gfsson

Rekommenderade inlägg

Hej och god dag på er alla saltvattens entusiaster!

Jag och min sambo har beställt ett nytt akvarium (Red sea max s 500) och då vi inte har några i våran bekantskaps krets som håller på med detta så tänkte jag att de är bäst att presentera oss här.

Jag som kommer skriva mest här heter Jonathan och är 28år, jobbar som egen företagare och driver ett Vandrarhem i Uddevalla samt extraknäcker som personlig assistent (Båda jobben är över 100% så den tid jag får över vill jag ta de lugnt och pilla med akvarium) och min sambo som är några år yngre än mig var faktiskt den som startade intresset. De började med att vi skulle köpa ett 720L beg akvarium i Göteborg, men då säljaren var på väg hem från jobbet så passade vi på att kika i en butik som heter Herkules Zoo på fiskar. Och där såg vi för första gången ett Saltvattens akvarium stå igång.

Sara sa att jag fick ringa säljaren av 720l och avboka då vi skulle nu införskaffa ett salt akvarium.

Så nu står vi här, en lägenhet såld med vinst och lite pengar över. Så vi beställde akvariet den 6/12 och hoppas att de skall komma innan Jul :D

Så jag tror att vi kommer behöva en del hjälp med små frågor, och i gengäld kommer vi försöka hålla en aktiv bild blogg hur arbetet går!

Och redan nu kommer en fråga, när man fyller akvariet för första gången måste man använda ett osmos filter för att få bra vatten för starten? Eller kan man använda vanligt kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu en Uddevalla bo som startar, kanon. Använd osmos vatten helst för att ha kontroll på näringsvärdena men det funkar med kranvatten för att sedan göra byten och toppning med osmos. Sedan för att handla saker så kan ni kolla på Imazo samt dogman efter artikelnummer och sedan prata med Ankarets Zoo (ICA kvantum) så beställer hon hem det åt er, var bered på lite vänte tid iom leveranserna. Annars så har vi Ciklidhuset i lerum, Bioted i kungsbacka samt herkules zoo och bengans vid astra huset (askim).

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för ett vänligt mottagande!

Daniel74R:

Oj då! De var en fruktansvärd lång väntetid, jag har blivit informerad av säljaren att de brukar ta 3 veckor men att de till och med kunde gå fortare denna gången pga att de hade beställt ett till en annan kund en vecka innan.

Varför är du bara "Ganska nöjd?"

Jonas:

Tack för informationen! Jag hade ingen aning var man kunde se eller beställa saker till saltvattens akvarium i närheten. Så jag skall titta och möjligen åka o besöka några ställen som har fiskar och kar som körs så man får inspiration. :D

Vilka utav de affärerna du nämnde har de?

Jo jag kollade med 3 butiker i Uddevalla om pris på ett RSMs500 och de skilde sig 9000kr från ett ställe till de billigaste. Nu kommer de inte vara så farligt när man köper en fisk eller räka om de lägger på 10-20% på priset. Men på ett för 29k gör de en del :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för ett vänligt mottagande!

Daniel74R:

Oj då! De var en fruktansvärd lång väntetid, jag har blivit informerad av säljaren att de brukar ta 3 veckor men att de till och med kunde gå fortare denna gången pga att de hade beställt ett till en annan kund en vecka innan.

Varför är du bara "Ganska nöjd?"

Jonas:

Tack för informationen! Jag hade ingen aning var man kunde se eller beställa saker till saltvattens akvarium i närheten. Så jag skall titta och möjligen åka o besöka några ställen som har fiskar och kar som körs så man får inspiration. :D

Vilka utav de affärerna du nämnde har de?

Jo jag kollade med 3 butiker i Uddevalla om pris på ett RSMs500 och de skilde sig 9000kr från ett ställe till de billigaste. Nu kommer de inte vara så farligt när man köper en fisk eller räka om de lägger på 10-20% på priset. Men på ett för 29k gör de en del :D

Missförstod mig nog ingen affär i Uddevalla har saltakvarium. Du kan beställa det du behöver bara, det är tripper ned till Lerum som närmast eller Herkules Zoo då för att se det.

Skall ned till Bioted någon helg för lite sten, och hornbach för ett 160L också som sump.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så nu har de äntligen börjat röra på sig lite! Fick ett telefon samtal i veckan om att vårat RSM är påväg.

Naturligtvis har vi sett fram i mot de, men att de har tagit 5 veckor och i affären sa de leverans tid 3 veckor. Inget som har varit jobbigt, men man tänker inte lika mycket på aquascaping nu som vid vecka 1-2 :D

Vi har hunnit läsa på en hel del och även blivit lite av två nördar som kollar lite väl mycket på youtube om saltvattens akvarium, och en av sakerna som har kommit upp är osmos anläggningar. Efter Herkules zoo ringde o meddelade att akvariet var på väg så tog vi idag en tripp till Lerum för att titta till Ciklid Huset.

Mycket bra butik med extremt mycket salt kar som stod aktiva, och de slutade med att vi åkte därifrån med ett Osmos filter :D

Tanken blir att fylla dunkar och ösa dem i ett nyskrubbat badkar tills vi får akvariet.

Fick även vara lite av en handyman och borra/skruva upp den på väggen. Något som min sambo blev förtjust i då hon alltid blir glad när jag är händig :D

Så här är en bild på produkten och en bild efter jag satt upp den i källaren.

post-8117-14468932353092_thumb.jpg

post-8117-14468932353342_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där ja! Fick modet tillbaka o skriva lite här efter ett mindre bakslag :D

Jag har lånat en tunna modell 100l och jag har fått ihop hela vårt akvarium (tog nästan 6 timmar)

Än så länge var allt super bra! Så jag började hälla i allt osmos vatten jag gjort under veckan, dvs ca 250l så jag tömde i detta i karet och började fundera hur lång tid de still ta o fylla hela så var de "hela" 3 dagar till.

Otålig som jag då var började jag titta upp på internet exakt hur viktigt de var med osmos vatten och om jag kunde fylla på med kranvatten. Efter en stunds letande så insåg jag att de var "ok" att göra de, så i med trädgårds slangen och vrid på kranen!

De som följde var en mindre ångest attack för min del :D då de kom in såååååå mycket skit direkt från slangen för jag hade inte sköljt den innan och de var 4månader sedan jag använt den senast....

De jag gjorde var att jag fyllde på och startade upp alla pumpar för att kontrollera läckor och sedan fick jag snällt tömma hela akvariet på vatten och städa med rengöringsmedel och trasa... (Vattnet var så äckligt så de fanns ingen chans att rädda de)

Och nu håller vi snällt på o fyller akvariet med 80l per dag (har väl dåligt tryck i kranen får vi inte ut mer)

Men jag har efter detta kollat upp och Red Sea vill att man skall fylla akvariet en gång o tömma de innan start för att få ut alla rester från produktion. Så de känns lite bättre efteråt. :D

Men nu måste vi ju vänta i 6 dagar till för att fylla allat med osmos vatten... :D

post-8117-14468932412536_thumb.jpg

post-8117-14468932411094_thumb.jpg

post-8117-14468932411312_thumb.jpg

post-8117-14468932411575_thumb.jpg

post-8117-1446893241182_thumb.jpg

post-8117-14468932412107_thumb.jpg

post-8117-1446893241232_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oooo ja, hade nog blivit en aning förkrossad om jag hade förstört ett fungerande kar med en sådan slang och kranvatten... Så de enda jag förlorade på den lärdomen var tid i osmosvatten tillverkning.

Ja Lasse, har också sett att man kan fixa pumpar och tillbehör så man får ett större tryck in i osmosfiltret men de kommer bli vid ett senare tillfälle om alls. Jag är rätt nöjd med att vänta några få dagar till innan jag kan sätta igång på riktigt!

Gjorde en beställning igår från DeepOcean på en död levande sten från Atoll

http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll/bred-sojle-3952.html

Tanken med denna är att få en cool platå som jag inte riktigt ser i de flesta saltkar, detta i kombination med 50kg LS och levande sand kommer jag nog få till en flott aquascape.

Jag skall åka och köpa lite pve (tror de är de plasten som är bra) rör och böjar, någon som har något tipps på lim till dessa som inte är skadligt? Jag har plockat fram stora borren och tänkte göra en stabil grund för min LS så den inte har någon chans att falla över och skada tanken eller invånarna i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PVC ska du använda om du ska ha det till akvariet. Bör finnas hos din lokala handlare, och det limmas med Tangitlim, inget annat.

Du skrev att du rengjorde akvariet med rengöringsmedel, vad var det för medel? Är det säkert att du fick ur allt ur karet?

Kemiska rengöringsmedel är inget du ska använda utan ljummet vatten och en diskborste eller trasa är fullt tillräckligt tillsammans med avspolning i omgångar med rent vatten. Jag är osäker på hur silikonet tål olika rengöringsmedel också, så ta gärna en extra koll på alla fogar som är berörda så det inte släppt någonstans.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med denna är att få en cool platå som jag inte riktigt ser i de flesta saltkar, detta i kombination med 50kg LS och levande sand kommer jag nog få till en flott aquascape.

50 kg LS tror jag är på tok för lite till ditt 650-l akvarium om du skall kunna uppnå ditt scenario till fullo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall hålla mig långt borta från allt vad rengöringsprodukter heter från och med nu. Städade ur sumpen en tredje gång i kväll så vi skall undkomma missöden.

Kjelle, rubriken lyder rsm 500. Då är ju 50kg standard + att jag skall ha i flera kilo död levande sten som kommer växa till sig sedan. Men de kanske blir mer ändå, allt beror på volymen sten. Vi har en liten vision hur vi vill att de skall se ut, och de krävs en hel del sten för de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall hålla mig långt borta från allt vad rengöringsprodukter heter från och med nu. Städade ur sumpen en tredje gång i kväll så vi skall undkomma missöden.

Kjelle, rubriken lyder rsm 500. Då är ju 50kg standard + att jag skall ha i flera kilo död levande sten som kommer växa till sig sedan. Men de kanske blir mer ändå, allt beror på volymen sten. Vi har en liten vision hur vi vill att de skall se ut, och de krävs en hel del sten för de.

Skall bli kul och se hur det blir. Bra att du har död sten för det blir ju enklare och bygga stommen utan vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev enklare scape än vi hade tänkt oss, men ändå väldigt nöjd!

Vatten är i, salt blandat dagen innan vi lade i den levande stenen samt levande sand. Sedan har vi kört Reef Mature Pro kit av Red Sea. Inne på tredje dagen i deras 21 stegs program, alla värden som vi mätt än så länge ligger bra så de blir till att fortsätta med vår loggbok och testa vidare innan vi kan lägga i städpatrullen.

Jag har en liten fråga här, jag har letat hela natten genom trådar om hur mycket snäckor och sniglar man skall ha som städar akvariet. De jag kom fram till var att jag behövde ca 130st!!!! Kan detta stämma? Naturligtvis så äter vissa mer än andra och då behöver man inte lika många.

O här kommer några bilder från min iphone, jag har en system kamera hemma så i framtiden kommer de MYCKET finare bilder men de är inte mycket att ta kort på än så länge :D

post-8117-14468932502441_thumb.jpg

post-8117-14468932501837_thumb.jpg

post-8117-14468932502099_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...