Gå till innehåll

Mitt lilla 60 liters :D


Strom

Rekommenderade inlägg

post-8114-14468931873167_thumb.jpg

Mitt akvarium dag ett. Mått 60x30x46 cm, 63 L. Rio nano skimmer, seio 530 streamer. 8,5 LS.

Jag är helt grön när det gäller denna hobby men än så länge är det riktigt kul :ler: Jag har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med...

Skummare ska köras in men när börjar den skumma? Skummar den inte utan belastning bara med LS? Om den nu ska skumma är det någon som har erfarenhet utav Rio nano skimmer som vet vad som ska justeras?

Vilka faser ska mitt akvarium genomgå innan jag introducerar ex städpatrull? Den sten jag köpt har legat hos korallrevet i Södertälje i ett stort och fint akvarium i ett par månader...

Tacksam för alla svar och feedback:woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering:ler: Blev en sväng förbi Akvarielagret idag med familjen och kom hem med en sprillans T5 ramp, riktigt smidig ramp med 4x 24w + led månljus. Den var en julklapp som garanterat uppskattas!! Fick även med mig hem lite Caulerpa + sand. Sanden lyfte akvariet till en ny nivå och Caulerpan satte lite mer liv i det nu :ler: Vi får se om den gör någon nytta och jag ska försöka hålla efter algen så den stannar på sin sten. Det börjar ta sig nu och det gäller att hålla fingrarna i styr och ha tålamod med befolkningen!!! Lite mobilbilder än en gång snart åker riktiga kameran fram när jag får tid:skrattar:

post-8114-14468931904338_thumb.jpg

Belysning 100% Caulerpa "Månljus"

post-8114-14468931903965_thumb.jpg

post-8114-14468931904145_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder på livet i mitt kar

post-8114-14468931909531_thumb.jpg

En av några små sjöstjärnor som kom med Caulerpan

post-8114-14468931909747_thumb.jpg

Caulerpa, liten sjöstjärna till vänster i bild

post-8114-14468931909965_thumb.jpg

Vet någon vad detta är? Har små glasrosor två st på en annan sten men det här liknar inte dem...

post-8114-14468931910186_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej har nu fipplat fram att mina sjöstjärnor förmodligen inte är så bra i framtiden... Någon som vet om det är Asterina stjärnor och hur pass jobbiga de är?

Har hur många sånna där sjöstjärnor som helst och har aldrig upplevt några problem. Vissa sorter ska tydligen ge sig på koraller men jag tror nog de helt ofarliga sorterna är mer vanliga. Mina äter mest av algerna på glasrutorna.

Vill du bli av med dem kan du alltid skaffa en harlequin räka, men var beredd på att fiska upp den igen och ge den vidare då sjöstjärnorna är slut, för det är det enda de räkorna äter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allright nån som vet om de förökar sig megasnabbt just nu vet jag att jag har tre stycken och kan tänka mig att jag kan ha max max 10 st i totalt. Inga koraller för tillfället och de verkar käka lite på Cualerpan det är där de huserar. De liftade även in i mitt akvarium via den stenen som jag fick med algen. Käkar de bara alger eller gör någe annan nytta såsom att vända lite sand eller något vore väldigt trevligt, på reeflex finns det tre sorter av denna stjärna och en asv dem står polyper på menyn men liknar dock inte mina blåa ganska fina krabater:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu börjar det ta sig lite i burken på många fronter...

Jag börjar med det tråkiga, jag hade ett par turbosar som inte synts till på ett par dagar för någon vecka sen och i och med detta började det också växa gröna trådalger överallt och i mängder!! Så har det varit sen dess men jag hittade till slut de två tomma skalen som en gång hade varit fina sniglar. Jag hoppas algerna dör allteftersom jag ansar och rensar så gott jag kan och får jag inte bort dem inom en snar framtid köper jag mig nog en sjöhare som ju ska vara rätt glada i ett akvarie fullt med alger.

Nu till det roliga då :D

har sedan ca två veckor tillbaka haft en liten clownfisk som trivs alldedes utmärkt i min lilla burk tillsammans med turbosarna och sandvändande sjöstjärnor och så har de levt fram till igår då jag införskaffade mina första koraller Banana man

Jag köpte två mjukisar av "Strikt" här på forumet, ett kenyaträd samt en lobophytum (sp.1?) fick några fraggar på köpet också. Fragg av: grön stjärnpolyp, grön flak montipora samt seriatopora calendrum. Mycket nöjd med mitt köp hitills och jag måste berömma Strikt för sitt fina kar som jag har hämtat mycket inspiration ifrån då ett kar i stil med hans var min "vision" från början, mycket snyggt! Men tillbaka till mitt algparadis, mjukisarna såg lite ledsna ut igår kväll efter inkoppning men det var ju väntat, stjärnpolypen däremot kikade ut lite på lågra ställen. Dagen efter idag alltså såg de lite ledsna ut fortfarande och jag förväntade mig att de skulle se ut ungefär sådär i några dagar men till min stora förvåning efter en del ärenden bland annat en sväng till akvarielagret så möts jag av ett fullt utsträckt kenyaträd och en lobophytum med alla polyper utsträckta dock lite slak fortfarande kanske kommer vara så vem vet?! De verkar i allafall trivas i min algbalja. Sen köpte jag idag en mycket charmig Sally lightfoot crab som jag såg sist när jag köpte clownen min. Han satta full fart att käka alger i mitt kar efter att ha "bråkat" lite med min firre innefrån påsen.

Lite bilder på dagens invånare (dock mobil):

post-8114-14468932150538_thumb.jpg

Köpte mig ett testkit från sera marin idag också så lite mätvärden:

Salt: 1,025

Nitrit: 0

Nitrat: 1!

KH: 11

PH: ca 8,3

NH4/NH3: ej mätbart?! 0

PO4: 0

Ca: 420

Cu: 0

Kommentera gärna mina värden för jag fattar inte vad det är som gör att mina alger växer som bara den!? Det verkar iofs som de är påväg att dö, eller det växer i allafall inte tillbaka där man rensat. Nitrat för lågt? vad göra?

post-8114-14468932149654_thumb.jpg

post-8114-14468932149851_thumb.jpg

post-8114-14468932150057_thumb.jpg

post-8114-14468932150275_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft karet i en glad månad nu:partyparty Allt har rullat på ganska smärtfritt tycker jag bortsett från lite död bland mina snäckor som jag tror genererade i mitt utbrott utav alger... Men karet innehåller nu en liten clown som mår alldeles ypperligt, ett st sally lightfoot crab, två trochulus, 1 st kenyaträd (Capnella Sp.3), 1 st Lobophytum (Sp.01?), grön stjärnpolyp, fragg av Seriatopora caliendrum, fragg av Montipora flakväxande (Montipora caliculata?).

Karet tuffar på med andra ord. Stabila värden och teknik som fungerar över förväntan. Rio nano skimmer skummar ca 0,5-1 dl i veckan och det måste väl ändå vara godtagbart på ett 60 liters med en firre, två sniglar och en liten krabba... Ljudnivån är ok inte helt tyst men vad ska man begära för 250 kr jag sover ostört i samma rum i allafall så det är inte överjävligt. Seio pumpen är helt ljudlös och med det menar jag noll decibel så tummen upp för den billiga pumpen. Ljusrampen kanske är i kraftigaste laget då algerna trivs mycket bra... Jag ska nog byta ett vitt lysrör till ett blått.

Min hemgjorda Auto Top Off fungerar som den borde efter en dags användande, recension av den kommer efter ett tag. Mer om det bygget här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?58837-Auto-Top-Off-DIY

Så lite bilder efter en månad:

post-8114-14468932273876_thumb.jpg

post-8114-14468932274131_thumb.jpg

post-8114-14468932274359_thumb.jpg

post-8114-14468932274583_thumb.jpg

post-8114-14468932274823_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Ser kul ut!

Jag startade upp ett i liknande storlek ungefär samtidigt som dig men väntar fortfarande på en belysningen så det händer inte så mycket än...

Gör du vattenbyten i karet? Körde du igång belysningen gradvis eller allt på en gång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Ser kul ut!

Jag startade upp ett i liknande storlek ungefär samtidigt som dig men väntar fortfarande på en belysningen så det händer inte så mycket än...

Gör du vattenbyten i karet? Körde du igång belysningen gradvis eller allt på en gång?

Tackar tackar:skrattar: Jag har liksom startad karet efter egen "turbometod" och det har ju funkat fint för mig... Bortsett från de alger jag har fått men de kom ganska sent och alla verkar ju få lite alger då och då och främst under en uppstart.

Ang belysningen första tre dagarna mer eller mindre stod karet utan vidare belysning jag tände original haquoss 10 000k ca 20 w när jag kände för att titta lite. Efter det tillkom 4x24 w t5 ramp med två blå och två actinic rör i samt några w led månljus... Första dagen körde jag som med belysningen innan fast med skillnad månljus istället för helt mörkt. Efter det körde jag med timer och ökade timmarna eftersom så att efter en vecka ungefär låg jag på 100% 10h om dagen.

vattenbyten gör jag ca 10% en gång i veckan och jag kör med vanligt kranvatten rakt av. Vi verkar ha väldigt fint kranvatten här i krokarna för värdena är riktigt fina kanske lite för låga näringsvärden men men...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har erfarenhet av denna marre jag lyckades hitta en i mitt lilla kar i nattmörkret igår... Det är alltså en bobbit worm: http://www.reeflex.net/tiere/956_Eurythoe_sp01.htm Verkar ju inte som den ska vara skadlig sådär direkt. Så nu har jag tillsvidare två lite större varianter av maskar i mitt kar peanut worm och bobbit worm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar ju inte som den ska vara skadlig sådär direkt.

Jag har sett Bobbit Worm "in action" under en dykresa till indonesien. Videolänken till vimeo visar hur de ser ut när de äter.

Jag undrar om namnet Bobbit Worm används mer generellt för bristle worms. Den bobbit worm jag såg var ca 3 cm i diameter och stack bara upp lite ur sanden precis som i videon.

När de växer till sig i akvariet så kan den nog ställa till bekymmer och äta fisk.

http://vimeo.com/28280553

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är ju en riktig fin marre det där:smiley20: Min mask är lika fint glänsande i olika färger men med hår på sidorna ser mer ut som en lurvig glänsande larv. Min är kanske 0,5cm i diameter och såg ut att äta på mina alger i dagsläget men de verkar ju kunna tugga i sig ett och annat... Nästa gång jag ser den ska jag försöka ta ut den. En liten dålig mobilbild kan jag bjuda på:

post-8114-14468932299227_thumb.jpg

Om jag får ut den så är den till salu till den som intresserar sig utav riktiga mördarmaskar...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Som rybriken lyder så måste jag göra mig av med allt levande i burken då jag flyttar utomlands på mer eller mindre obestämd framtid...

Har följande:

2 st clowner

1 st Stonogobiops nematodes (Filament-finned prawn-goby)

1 st turbosnäcka

1 st sandvändande sjöstjärna

1 st Kenyaträd

1 st Lobophytum

Grön stjärpolyp

Fint grön liten mintipora (växt fast på en större sten)

Sen all sten 9kg ungefär ska bort och bilder på mer eller mindre allt finns tidigare i tråden...

skicka pm eller hör av på tele: 0762015300

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...