Rasmus Pedersen Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Ska försöka mig på en presentation av mitt "stora" rev nu.Akvariet är ett 240-liters med måtten 120*40*50 cm tillverkat av Juwel. Belysningen består av två T5-rör på 54w vardera och två T8-rör på 38w vardera. Finns dessutom ett litet blått T5-rör på 8w som är igång vid gryning och skymning. Har ett filterfack på ungefär 14*20*50 cm i bakre vänstra hörnet där ett antal liter filtermatta stänger in filterpumpen, som är en Eheim Compact+ 2000 på 2000 l/h och skummaren (Aquarium Systems Skimm 400). I motsatt ände av akvariet sitter en Seio Prop 1000 som blåser på med 3800 l/h.Fiskmässigt är det en Zebrasoma flavescens, en Siganus vulpinus, En Halichoeres chrysotaenia och en Centropyge tibicen som "tar plats" i akvariet, annars är det ett hopkok av diverse mindre fiskar som glider runt. Sällskap har de av en näve eremiter, tre Lysmata amboinensis, en Stenopus hispidus och en eller två pistolräkor. Två sjöborrar (Tripneustes gratilla plus en oidentifierad art), en ormstjärna (Ophiolepis superba) och ett gäng snäckor (Turbo, Tectus, Nassarius, Scutus unguis...) är anställda dammtekniker.Nu till koralldjuren. Tänker lista det rakt uppochner för enkelhetens skull.LPSLobophyllia hemprichiiFungia sp. (orange)Euphyllia sp. (ett enstaka litet huvud, vet inte vilken art än)Caulastrea curvataSPSMontipora capricornisSkivanemonerRhodactis indosiensisRhodactis mussoidesDiscosoma sp. (lite olika färger och mönster)Ricordea floridaRicordea yumaAnemonerEntacmaea quadricolor (inklusive clownpar)Phymanthus buitendijkiStichodactyla tapetumZoanthiderZoanthus sp. (en helgrön sort och en gul-orange)Palythoa sp.Protopalythoa sp.MjukkorallerSinularia sp.Sarcophyton sp.Capnella sp.Xenia sp.StjärnpolyperPachyclavularia violacea...Och sist men inte minst någon gorgonia av okänd art, stulen från Sjöfartsmuseet.Har garanterat glömt något nu.Ska fixa en helbild på akvariet vid något senare tillfälle. Citera
jacs Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Yes du har ju bild på hondjävulen bild 5.Fina bilder btw Citera
Wiking Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Ser bra ut det här Rasmus, och du tar väldigt fina bilder:) Citera
Niklasberglund Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Kanonfina bilder:)Går det att ordna en helbild kanske? Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Tjusigt Rasmus! Vi får ringa dig när vi ska ha fler art-bilder till skyltarna.. / David Citera
Niklasberglund Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Kanonfina bilder:)Går det att ordna en helbild kanske?Läste nu att du redan hade skrivit att du skylle fixa det:) Citera
smedberg Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Riktigt snyggt, jag tänkte konvertera mitt Juwel 240 till salt under januari. Ska bli kul att se helbilden för inspiration. Citera
Rasmus Pedersen Postat 15 december 2013 Författare Postat 15 december 2013 Tack så hemskt mycket till er alla! Självklart David, hojta till bara!Här kommer den utlovade helbilden. Ni får ursäkta om färgerna och skärpan är totalt överdrivna, har precis skaffat en ny dator med en helt annan typ av skärm än min förra, måste lära om mig... Citera
smedberg Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Jättefint, vet du ungefär hur mycket sten du använt? Citera
Rasmus Pedersen Postat 15 december 2013 Författare Postat 15 december 2013 Jättefint, vet du ungefär hur mycket sten du använt?Tyvärr, gissar att det är ungefär 40 kilo, kanske. Citera
Hermanbrute Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Den sista fiskbilden! vad är det för fisk och hur mycket kostar en sån? Citera
Rasmus Pedersen Postat 15 december 2013 Författare Postat 15 december 2013 Den sista fiskbilden! vad är det för fisk och hur mycket kostar en sån?Halichoeres chrysotaenia, har legat på/runt 280 kr de gånger jag sett den. Citera
POPOV Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Det där har du gjort förr, bland dom bästa bilderna jag sätt här på forumet. Citera
Rasmus Pedersen Postat 15 december 2013 Författare Postat 15 december 2013 Det där har du gjort förr, bland dom bästa bilderna jag sätt här på forumet.Verkligen? STORT tack! Har sysslat med fotografi sedan jag var 14-15, fiskfoton har hela tiden varit en av mina "grenar"! Tycker dock att dessa bilder är lite medelmåttiga då jag varit för lat för att lyfta bort halva belysningen för att kunna köra trådlös blixt ovanifrån, därför blir ofta skärpan lidande (slutartiden blir för lång för snabba fiskar). Citera
ormet Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Wow, riktigt härliga bilder! Du tycker inte att blixt "förstör" färgerna på koraller mm? Jag brukade ofta trådlös blixt när jag fotade sötvatten men har inte investerat i det sen jag bytte religion (Canon till Nikon) Citera
Rasmus Pedersen Postat 15 december 2013 Författare Postat 15 december 2013 Wow, riktigt härliga bilder! Du tycker inte att blixt "förstör" färgerna på koraller mm? Jag brukade ofta trådlös blixt när jag fotade sötvatten men har inte investerat i det sen jag bytte religion (Canon till Nikon)Tack!Helt riktigt, blixt är endast för fisk. Koraller som inte svajar på något vis utan står helt orörliga tar jag fram stativet för. De som rör sig är lite värre och det kan bli tråkiga kompromisser för att få till något godkänt. Citera
ormet Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Ja, det borde jag förstått... tankevurpa :-) koraller utan pumparna på gör inte många knop... Citera
Rasmus Pedersen Postat 16 december 2013 Författare Postat 16 december 2013 Ja, det borde jag förstått... tankevurpa :-) koraller utan pumparna på gör inte många knop...Så sant! Kanske får stänga av dem i fortsättningen vid korallfoto... Citera
Rasmus Pedersen Postat 24 januari 2014 Författare Postat 24 januari 2014 Lite bilder från i förrgår. Citera
Lasse Postat 25 januari 2014 Postat 25 januari 2014 Jäkla tur (för oss andra) att månadens bild upphört Rasmus. Det hade blitt du som abonnerat på förstaplatsen, speciellt om du tar fram de foton som du själv är nöjd med (har sett en del sådana från Rasmus). MVH Lasse Citera
Maglofster Postat 25 januari 2014 Postat 25 januari 2014 Ja! Fina bilder! Bra skärpa och fint ljus. Citera
Rasmus Pedersen Postat 25 januari 2014 Författare Postat 25 januari 2014 Jäkla tur (för oss andra) att månadens bild upphört Rasmus. Det hade blitt du som abonnerat på förstaplatsen, speciellt om du tar fram de foton som du själv är nöjd med (har sett en del sådana från Rasmus). MVH LasseJag är ingen tävlingsmänniska ändå, så det hade inte gjort någon skillnad. Tack för en fin komplimang! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.