hbgot Postat 18 december 2013 Postat 18 december 2013 Jag har kört mitt kar i två år nu och korallerna växer och de 8 fiskarna jag har verkar i alla fall trivas men mitt problem är att jag inte får skaldjuren att trivas.jag fick ett större antal turbosniglar med akvariet vid inköp samt en stor putsarräka.räkan levde ett halvår av sniglarna återstår endast ett fåtal.jag har köpt sandlevande sniglar,någon liten eremit och ett par mitraxkrabbor men ingen verkar vara i livet längre.någon som har en ide om var som kan vara fel? Citera
jojje81 Postat 18 december 2013 Postat 18 december 2013 Och du är säker på att dom är döda? Har du hittat tomma skal från sniglarna? Dom brukar ju inte visa sig jättemycket när ljuset är täntSent from my GT-I9505 using Tapatalk Citera
hbgot Postat 18 december 2013 Författare Postat 18 december 2013 Jag har många tomma snigelskal på botten men jag kan inte säga något om krabborna de har jag bara inte sett på ett par månader Citera
Rasmus Pedersen Postat 18 december 2013 Postat 18 december 2013 Fast 2år+ är väl en ganska godkänd livslängd för en snäcka? Räkan var kanske på sin ålders höst när du fick den, om den var stor.Vill du i alla fall felsöka akvariet så kan ett koppartest vara något, men med tanke på att korallerna mår bra så låter det onödigt... Citera
alexochingencarina Postat 19 december 2013 Postat 19 december 2013 Fast 2år+ är väl en ganska godkänd livslängd för en snäcka? Dom lever mycket längre än så. Mina snäckor har jag hafft i drygt fyra år än så länge. Citera
hbgot Postat 19 december 2013 Författare Postat 19 december 2013 jag kan förstå att de nya invånarna som jag köpte på semestern fick problem i samband med flytten men de gamla som jag haft sedan karet startades borde ju inte lida av detta problem.ett flertal av sniglarna har jag hittat på botten där de har tappat fäste från glasskivan och de har aldrig repat sig även att jag försökt hjälpa dem upp på någon sten Citera
saltatrox Postat 19 december 2013 Postat 19 december 2013 Jag vet att räkor trivas bäst i salthalt runt 1, 024-1, 026.Har du en tryckar fisk ? Dom gillar att äta snäckor, speciellt pickaso. Du kanske har en mantis räka. Väldigt svårt att se med den brukar smattra på kvällen/natten. Mvh Thomas Citera
hbgot Postat 19 december 2013 Författare Postat 19 december 2013 Har ingen av ovanstående arter och för närvarande en salthalt på 1.026jag vet att jag är lat och förmodligen byter vatten för sällan om det kan påverka? Citera
Squba Postat 20 december 2013 Postat 20 december 2013 Några idéer från en som inte har någon koll på detta.Koppar har redan nämntsAlla sniglar äter väl inte rester? Har du för lite alger kanske?Korallerna växer bra nämner du. Vad är Kalcium halten? Eremitkräftor?Elak mask eller liknande i stenen?? Citera
Alexraptor Postat 20 december 2013 Postat 20 december 2013 Har do någonsin hittat döda sniglar inkletade i slem som snor? eller som sitter fast mystiskt på stenen?Fulgida maskar äter sniglar och musslor om dom utsöndrar ett giftigt slem som dom kletar in sina offer med, och dom är också blixtsnabba på att fly tillbaka in i stenarna. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.