Gå till innehåll

LED-ramp till 120x50x50? Maxspect Razor , AI Hydra eller Ecotech XR30W G2?


Matte

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag kör med 4x54w T5 idag, och tänkte uppgradera ljuset.... I princip bara mjukkoraller i karet idag, och jag tror det dröjer lite innan några mer ljuskrävande koraller kommer i.

På sikt kommer eventuellt karet bytas till en kub, därför känns en ensam lång ramp inte som ett gångbart alternativ.

Karet är 120x50x50 och har tyvärr ett mittstag som är 10cm. Nu är då frågan, vad ska man välja? Första tanken var en Razor 160w, men frågan är om det går att få till det bra med det centrerade klustret.

Tyvärr finns inte budget just nu för att köpa flera armaturer, så min tanke är att köpa en ramp nu och låta 2x54w t5 vara kvar några månader till kombinerat med en lite högre montering av LED-rampen.

Hur sprider respektive ramp? Tänker jag rätt? Hur stor skillnad gör wide angle lens kit till Radion?

Prismässigt ligger de hyfsat nära varandra: Razor 120 kostar 4000:- på triton, jag har hittat Radion G2 för 5100:- och AI hydra inkl kontroller för 5500:-

För- och nackdelar med respektive ramp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du komma lite billigt undan så är det två 120w razor tex.. En på var sida om staget helt enkelt.. Blir snyggt o stilrent också..

Sen kan man vända på det o säga att det är den tråkigaste Led lösningen samtidigt om man ser till dina andra val.. Men där krävs minst två ramper av varje..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att två ramper behövs är jag fullt medveten om. Frågan är om jag kan börja med en och behålla 2xt5 som komplement så länge? Jag planerar att skaffa ramp 2 inom några månader... Allt i karet har ju trots allt växt om ogräs trots den hittills blygsamma belysningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Radionen är väl den mest flexibla av dom tre i ljustinställningarna.. Finns ett flertal här på guiden som verkar vara väldigt nöjda med sina åtminstone.. Men det kostar lite mer.. Två sådana så bör du vara hemma ganska klockrent skulle jag tycka..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag säger emot mig själv lite.... har dessutom hittat en till kandidat.

Ponera att jag slår till med allt lyse på en gång, vilken uppsättning tror ni på mest, och varför?

Känner mig ganska lockad av PS ramperna faktiskt...

I prisordning:

1 x Pacific Sun Metis Hyperion S2 (2 x 75 w)= 6200:-

2 x Razor 120w = 8000:-

1 x Razor 300w = 8500:-

1 x Pacific Sun Metis Hyperion S (2 x 145 w) = 8800:-

1 x Pacific Sun Metis Hyperion R2 (2 x 150 w) = 8800:-

2 x Radion XR30W gen 2 = 9964:-

2 x AI Hydra = 10500:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den översta skulle jag tycka vara lite snålt tilltagen..

Föreslår att den stryks från listan

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Misstänkte det... Annars var ju priset klart angenämt i sammanhanget.

Är detta att anse som glädjesiffror, och är det i så fall något som är unikt för Pacific Sun, eller gäller det samtliga ovan nämnda tillverkare?

Metis Hyperion S 2x145W - cover area up to 125x70x70cm

Metis Hyperion S2 2x75W - cover area up to 115x60x60cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Maxspect Razor 120W över mitt kar som är 57cm i fyrkant, rampen sitter på sina ben ca 15cm över vattenytan.

Den räcker gott och väl över hela karet, och jag kan ha ljuskrävande koraller även på botten, även om man antagligen inte har det. Musslor har också funkat bra på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänkte det... Annars var ju priset klart angenämt i sammanhanget.

Är detta att anse som glädjesiffror, och är det i så fall något som är unikt för Pacific Sun, eller gäller det samtliga ovan nämnda tillverkare?

Metis Hyperion S 2x145W - cover area up to 125x70x70cm

Metis Hyperion S2 2x75W - cover area up to 115x60x60cm

Anser att det är till o ta i.. Satte precis upp en Pandora hyperion S över min egen kub på 60*60.. Tycker inte det blir overkill överhuvudtaget..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite off topic men vart hittar du 2 st Radion XR30W gen 2 för 9964kr?

De flesta tyska webshoparna tar €549 för dom just nu. Beroende på vem man vill handla av så hamnar man mellan €1117 och €1138 inkl frakt.

Ändrat av Matte
Missade ett par ord
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsätter vela fram och tillbaka.... Vad tror ni om Orphek Atlantik V2? 8950:- inkl frakt från Håkanstorps Zoo....

Enligt Orphek själva ska ju ljuset räcka till... Tanken i filmen är 48x24x24 tum (122x61x61cm)

Vad tror expertisen på SVG?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen är väl att nätagget inte har effektfaktorkompensering och får därför inte säljas i EU.

Meanwell har också slutat tillverka det vilket kan medföra att det kan vara svårt att få tag i som reservdel.

(Antagligen finns det en nyare modell med PFC men om den passar med skruvhål och sådant...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köte nyligen mets hyperion S 145*3 och är super nöjd,

MH gliter och grymma inställning möjligheter.

dessutom täcker den jätte bra, pminner lite om T5

Jag kör också Pacific hyperion 4x150W nya R2 men ...man vill bättre samma som med mobil telefoner.

*DIN MODELL S -T5 ÄR PÅ MIN LISTAN FAST 4X145W, MEN VI FÅ SE HUR BLIR MED NYA RADION G3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kompis som också är fast i akvarieträsket men inte tekniknörd som oss andra sade något ganska klokt i helgen...

"En billigare ramp (Razor) innebär pengar över till mer innehåll i nuvarande, eller början på kapital till en ny burk."

niki68's mobiltelefonliknelse är inte helt fel. Vill jag ha femtitolv extrafinesser? Absolut. Men jag behöver dom inte, och jag tror nog att jag egentligen hellre vill fylla på med fler koraller eller börja drömma om att planera en burk precis som jag vill ha den.

Tack för all input allihop!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...