Gå till innehåll

Vad tror ni om en sådan mätare i karet?


patrikk

Rekommenderade inlägg

såg detta att någon hade använt sig av denna för att mäta salthalten i karet ( den mäter ledningsförmågan i vattnet) . Är ledningsförmågan lätt att omvandla till salthalt jag vet att det går men blir det rätt? eller finns det för många andra variabler som påverkar ( typ mg i karet) ?

http://atlas-scientific.com/product_pages/kits/ec-kit.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom ledningsförmågan beror på hur jonstarkt ett vatten är så kan du inte få ett absolut värde, det skiljer sig från kar till kar. Nu är saltvatten i sig så jonstarkt (läs klorid/natriumrikt) att de andra jonerna spelar ingen större roll - du får ett närmevärde kring det riktiga. Du bör ju kalibrera det mot en riktig bra saltmätare, eventuellt göra en absolut nyblandat och viktmässig riktigt gjort vatten på låt oss säga 34 promille och kalibrera efter detta

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liknande som fungerar bra. Jag blandade till vatten med bra värden lät det stå ett dygn justerade med refraktometer och värmde i mikron till 33 grader. Vid 30 25 och 20 grader visade den exakt lika trots att den verkliga ledningsförmågan ändrar sig avsevärt. (Sett en tabell på nätet)

Nu använder jag den ständigt då den har 10 gånger högre upplösning än refraktometern. Och visar resultatet i siffror. Jag har kört den ett halvår nu utan att kunna se att den lämnat kalibreringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Tar upp denna tråden igen, jag är ute efter en salthaltsmätare som visar värdet med siffror.

Någon som kan tipsa om en sådan?

Förtydligande: Det ska inte vara av typen "penna" som man stoppar ner och mäter av och sen tar upp igen, jag vill ha av modell pH-mätare med probe, dvs. en saltmätare med probe som sitter i karet konstant.

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört profilux förut där tyckte jag saltmätaren var ganska dålig , Jag la inte ner så mycket tid kalibrera den heller , så kan inte säga om den är bra eller dålig .

Använder iks aquastar nu , och den visar "helt ok " vs min refrektometer . Kalibreras mot 50mS vätska !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...