Gå till innehåll

Nybörjare, vilket akvarium ska jag välja?


Svinbra

Rekommenderade inlägg

Hejsan allihopa, nu har jag gått och tänkt på saltvattens akvarium bra länge och tänkte så smått starta upp ett nu. Dock är ju det första jag måste göra att köpa ett akvarium och då står det mellan 2 st jag kikat på: Juwel Rio 240 eller Juwel lido 200. Jag hade tänkt strunta i sump till att börja med och köra med tekniken på sidan av akvariet. Vilket ska jag välja tycker ni, fördelar och nackdelar på båda. Dom ligger ju runt samma prisklass 4200-4400 så prismässigt spelar det ju ingen roll. Jag är mest inne på Rio 240 för att det är större bredd. Väldigt Tacksam för tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte valt nåt av de karen om du tänker köpa ett nytt kar.

Jag hade istället letat efter ett beggat RSM 250 eller Elos där du har med alla saker du behöver.

Köper du ett nytt Juwel kommer du behöva komplettera med skummare och belysning vilket blir en dryg kostnad i slutändan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte heller välja något av dom du föreslår.

Att ha tekniken i eller på sidan kommer du alldrig bli nöjd med å så kommer det bli dyrare i längden.

Rsm eller något percula kar är utmärkta att börja med.

Dessa kar är kompletta med skummare och en bra nybörjarbelysning kanske får kompletera med nån cirkulationspump men det är alt.

Skulle nog rekomendera ett percula 90 eller 120.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan, tacksam för svar! =) Jag köper nog inget av dom jag skrev eftersom ni var så eniga och säkert vet vad ni pratar om. Jag hittade ett RSM Max 250 på blocket för runt 7000:- är det ett bra köp?

Hur långt är ett snöre?

Beror helt och hållet på skick, vad som medföljer etc. Är det bara karet är det ganska dyrt, räkna med att ett begagnat kar kostar ungefär 40% av nypriset i de flesta fallen.

Många gånger Rsm250 som står tomma har sålts här på guiden för runt 5000kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eller kolla på köp och sälj här på guiden. Ibland när folk tröttnat slumpas det blort med rejäl rabatt. generellt sett tycker jag blocket består av folk som inte har en susning av värdet på det de lägger ut. (Generellt sett, oavsett kategori)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå jag kikade igenom och googlat massa akvarium som ni skrev och hittade http://www.zoo.se/max-130d-redsea-akvarium-svart-130-l.html 130l RSM som föll mig i smaken 8000:-, även 250 (nästan mer) http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarium-akvariemobel/akvarium-med-mobel/max-258.html men fanns inte i lager. Men nåt av dom 2 verkar ju helt ok. Dyr klump summa men det är det väl värt. Jag skrev även till Tritonakvarium om deras egna akvarium, så får se om dom har några inne som hamnar i samma prisklass. RSM 130 finns ju inne i lager på sidan men finns det risk att man tycker det är för litet nästan direkt? (just nu får jag känslan av det) eller kommer det duga (olika från person till person jag vet) men generellt. Borde jag vänta på att RSM 250 kommer i lager och lägga ut 14000:-

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började för lite mer än två år sen med ett beg RSM130. Efter ett år köpte jag ett Beg RSM 250 som jag fortfarande har och är riktigt nöjd med. Det som är ändrat på det är att jag satt i led istället för lysrör vilket sänker tempen i karet och bytt skummare vilket sänker ljudnivån. Bästa köp tycker jag är ett beg 250 för en del modifieringar är oftast redan gjorda på dom och brukar gå att få till hyfsade priser. Jag tycker det är ett lättskött kar som funkar alldeles utmärkt för rimliga pengar. Du kan ju kolla min tråd, där står rätt mycke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton akvariet kändes lite väl dyrt 24.000kr när man kan få ett Red Sea 250 för ca 14, (Tritons akvarium är kanske mkt bättre, ingen aning) Jag kikade på Redseafish.com på deras nya C modell och den kommer till Sverige i Februari-Mars skrev dom när jag frågade. Är det någon som vet om det är värt att vänta på C seriens Red sea 250L? Kommer det kosta mkt mer mot nuvarande 250l?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...