Gå till innehåll

Döda eremiter


Orchide

Rekommenderade inlägg

Nu hittade jag ytterligare en eremit död, andra på lite mer än en vecka.

Stoppade i fem från början... Hittade kroppsdelar spridda runt skalet på båda eremiter som gått hädan.

Vad kan det vara som tar död på dessa? Dödar de varandra? De varierar rätt mycket i storlek.

Har läst om mantis och att de kan döda eremiter men en sådan har jag aldrig sett.

Har ganska många och relativt stora borstmaskar. Kan de vara boven i dramat?

Mvh Jonas

Sent from my Windows Phone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan dröja länge innan du får se din Mantis om du skulle ha en. Har du hört smättande ljud från karet? Jag har trott vid ett par tillfällen att eremiten har dött när den bara ömsat, skalet kommer av som er helt stycke liksom. De verkar ju vara passiva ett tag efteråt också. Skalet ligger liksom kvar på samma plats länge, sen är de plötsligt levande igen :-) men de kan ju haft ihjäl varandra också. Vilken sorts eremit är det?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att det inte bara är hela kroppens yttre skelett som ligger spritt utanför? Om det varit något angrepp så hade mjukdelarna varit uppätna skulle jag tro. Det brukar ta någon dag/dagar innan en eremit som ömsat visar sig igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...