Gå till innehåll

Lågt Ca, Mg och KH


Orchide

Rekommenderade inlägg

Förstår inte riktigt varför jag har så dåliga värden på dessa parametrar.

Har haft lågt sedan jag startade för 3 veckor sedan. Tog över ett inkört RSM 130.

Jag gjorde ett 20% vattenbyte häromdagen och trodde jag skulle få upp värdena.

Mg = 800

Ca = 290

KH = 5.9

S = 1.026

Ph = 8.0

Kör med Tropic Marin's salt och har läst här på forumet att det funnits dåliga batchar.

Även provat att blanda saltet väl i bunken innan jag blandar det i vattnet...

Är det dags att byta salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett sådant litet kar skulle jag justera upp det med vattenbyten. Starta med att mäta värdena på nyblandat. Är dom bra kör 50% vattenbyte i veckan tills du kommit på fötter med värdena.

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så att Mg gärna "låser" höjningar av dom andra värdena.. Du kan prova ätt höja med mix preparatet men mät efter någon timme så alla tre värdena följer med upp..

Mg 1250-1350 ca 420-450 Kh 7-8 är lagom värden att sikta på.. O höj över flera dagar, så du inte bara öser ner o värdena flyger uppåt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste stå ganska länge innan du kan göra en rättvis mätning men om det har stått ett dygn och du mätt rätt så är det riktigt usla värden.

är det pro reef du har? Jag har fått två dåliga batcher av det tidigare. Om det är tm sea salt kanske det stämmer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1g/100L ABC+ ger 1.5ppm Ca, 0.3ppm Mg, 0.14 dKH enligt RedSeaKev på RC. Så fortsätter du försöka få upp värdena med det så är det nog ett mindre bra sätt, står ganska tydligt på förpackningen också.

Det är inte så enkelt att du läser av färgskiftningen på testerna lite för tidigt? Redsea har en kanal på youtube som förklarar bra om alla produkter, jag själv tex. gjorde Mg testet helt fel i början...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...