Gå till innehåll

Vad tror ni om ljuset?


Ahab

Rekommenderade inlägg

I mitt lilla kar(45l) har jag nu följande belysning:

1 T5 8 watt 10000k

1 T5 Coral Blue

1 PL 11 watt 6500k

Är detta en lämplig uppsättning? Om inte, vad är? Vilka invånare har möjlighet att frodas i denna belysning, och vilka skall undvikas? Vilka parametrar är av intresse Watt/Kelvin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 100 liters kar med dubbla ditt mått = 40 x 35 x 75. Till det har jag 2 x 24w T5. Den belysningen räcker till de flesta skivanemoner (tveksam för mina Ricordea) och knappar. För mina stenkoraller räcker det inte. Caulerpa växer något otroligt. I mina andra kar har jag starkare ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 15 + 24 w i mitt med måtten 60*30*30

Xenian växer som tusan liksom mina macroalger. Skivisarna som är på botten tar sig inte mycket. Antingen liten sort, eller för strömt och att de skulle flyttas upp antara jag. Min caulstrea furcata växer väääääldigt långsamt. Har även en annan mjukorall som kommit upp ur stene och vuxit en del på 2 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manks: Jag skulle tro att skivanemonerna och Caulastrean är förgiftade av dina mjukkoraller.

Med litet aktivt kol i ett filter skulle jag tro att de växer bättre. Xenian behöver ett rikt vatten så jag tror inte det att din Caulastrea växer dåligt beror på näringsbrist.Skivisar i allmänhet(Actinodiscus, Discosoma) behöver inte mycket ljus för att bli stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Manks: Jag skulle tro att skivanemonerna och Caulastrean är förgiftade av dina mjukkoraller.

Med litet aktivt kol i ett filter skulle jag tro att de växer bättre. Xenian behöver ett rikt vatten så jag tror inte det att din Caulastrea växer dåligt beror på näringsbrist.Skivisar i allmänhet(Actinodiscus, Discosoma) behöver inte mycket ljus för att bli stora.

Såg detta och undrar var man köper aktivt kol i lämpliga förpackningar och hur man använder det? Är det standard att mjukkoraller förgiftar övriga invånare i akvariet. Skulle även vilja veta var man köper och hur man använder zeolit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...