Gå till innehåll

butiks/grossist pris


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Kan vara lite fel formulerad rubrik. Sen är detta inte riktat mot någon specefik butik.

utan bara funderingar.

Hur kan det komma sig att svenska butiker är nästan dubbelt så dyra på många prudukter.

Och hur kan frakten vara billigare och snabbare/lika snabb från tex tyskland än från svenska butiker.

samt många har någon form av bonussystem när man handlat mycke. (Finns kanske inte utrymme om vinnsten är minimal pga vissa omständigheter)

Skall tillägga att jag handlar mycket från svenska butiker.

handlar oftast bara pvc och produkter som inte finns/jag hittar här hemma. Eller om det rör sig om dyrare saker där prisbilden blir nästan löjlig stor.

Tex frakt på produkter på 60kg betalade jag runt halva priset för frakten från utlandet.

Spara ert OT och kalla folk för snåla osv osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar man Tyskland som exempel så har landet många gånger fler invånare som handlar med saltvatten, dvs kundkretsen är större och inköpsvolymerna större, vilket i sig leder till lägre inköpspriser. Utöver detta så har de lägre moms än här i Sverige, tror den ligger på 12% ungefär.

Här i Sverige går mycket material via grossister som i sitt led ska ha en vinst, medan man i Tyskland köper in direkt från producenten (tillverkaren).

Vad gäller frakten kan jag bara gissa på att de har ett mer utbrett fraktsystem med generellt lägre priser. Kanske det är så att man tar kostnaden inom landet, medan man i Sverige betalar lite mer än vad man skulle ha gjort om inte Posten haft lite av ett "monopol" på frakter. Än en gång kan sådant som moms och löner spela in i vad kunden får betala i slutändan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar man Tyskland som exempel så har landet många gånger fler invånare som handlar med saltvatten, dvs kundkretsen är större och inköpsvolymerna större, vilket i sig leder till lägre inköpspriser. Utöver detta så har de lägre moms än här i Sverige, tror den ligger på 12% ungefär.

Här i Sverige går mycket material via grossister som i sitt led ska ha en vinst, medan man i Tyskland köper in direkt från producenten (tillverkaren).

Vad gäller frakten kan jag bara gissa på att de har ett mer utbrett fraktsystem med generellt lägre priser. Kanske det är så att man tar kostnaden inom landet, medan man i Sverige betalar lite mer än vad man skulle ha gjort om inte Posten haft lite av ett "monopol" på frakter. Än en gång kan sådant som moms och löner spela in i vad kunden får betala i slutändan.

Helt rätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar man Tyskland som exempel så har landet många gånger fler invånare som handlar med saltvatten, dvs kundkretsen är större och inköpsvolymerna större, vilket i sig leder till lägre inköpspriser. Utöver detta så har de lägre moms än här i Sverige, tror den ligger på 12% ungefär.

Här i Sverige går mycket material via grossister som i sitt led ska ha en vinst, medan man i Tyskland köper in direkt från producenten (tillverkaren).

Vad gäller frakten kan jag bara gissa på att de har ett mer utbrett fraktsystem med generellt lägre priser. Kanske det är så att man tar kostnaden inom landet, medan man i Sverige betalar lite mer än vad man skulle ha gjort om inte Posten haft lite av ett "monopol" på frakter. Än en gång kan sådant som moms och löner spela in i vad kunden får betala i slutändan.

tackar för utförligt svar.

misstänkte att momsen va involverad. Tänkte inte på mängdrabbatten ganska självklart när man tänker efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman har helt rätt, förutom att momsen är på 19% i Tyskland, men de procentenheterna äter gärna upp en redan tight marginal.

Vad gäller grossister så är det nog olika, vissa svenska grossister är säkert rätt giriga, men i princip borde det vara sal samma för den enskilde svenska handlaren. Grossisten får naturligtvis en procentandel av försäljningen, men troligen hade de små volymer handlaren köper inte gett någon direkt rabatt direkt från fabrik. De tyska näthandlarna köper säkert betydligt mer var och en än vad en svensk grossist gör och har därför säkerligen volymrabatt.

Men förutom de uppenbara fördelarna med garanti och support så är en annan fördel med att köpa från svenska ÅF just momsen. Jag betalar nog hellre 25% till Anders Borg än 19% till Angela Merckel (och vad hennes finansminister nu heter).

Sen vad gäller priset frakt så är det lite moment 22. Ger vi svenska handlare förtroendet så att volymerna går upp så behöver de kanske inte hålla samma marginaler, och då kanske de kan få bättre avtal på sina inköpspriser och fraktkostnade samt kan nöja sog med lägre proventuell marginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter konstigt med dubbla priset i Sverige... jämför du då med Tyskland eller Kina?

Jämför du med Kina så innehåller svenska priser 25% moms och de kinesiska ingen moms. Sen har de en närhet till tillverkare och en gigantisk marknad så de kan kanske hamna på halva priset. Men om du gör det rätta och tullar och momsar in produkten så försvinner stor del av prisskillnaden.

Tyskland har lägre moms och större marknad... även där närhet till tillverkare. Så visst bör Tyskland vara billigare. Men inte halva priset ändå. En rimlig prisskillnad är nog cirka 15-20%. Men frågan är vad du jämför? Jämför du din lokala butik med den billigaste tyska webshoppen så blir jämförelsen inte helt schysst. De vanliga butikerna i Tyskland håller ofta en högre prisnivå än webshopparna.

När det gäller bonussystem för de som handlar mycket så finns det väl inget som generellt skulle behöva skilja mellan de olika länderna. Men alla företag behöver ju tjäna en del pengar, då kan man ju välja mellan att ge alla kunder samma schyssta pris... eller låta en del betala mer och andra mindre. Själv gillar jag inte bonussystem, tycker det är schysstare att ge alla samma pris. Men det är bara min personliga åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter konstigt med dubbla priset i Sverige... jämför du då med Tyskland eller Kina?

Jämför du med Kina så innehåller svenska priser 25% moms och de kinesiska ingen moms. Sen har de en närhet till tillverkare och en gigantisk marknad så de kan kanske hamna på halva priset. Men om du gör det rätta och tullar och momsar in produkten så försvinner stor del av prisskillnaden.

Tyskland har lägre moms och större marknad... även där närhet till tillverkare. Så visst bör Tyskland vara billigare. Men inte halva priset ändå. En rimlig prisskillnad är nog cirka 15-20%. Men frågan är vad du jämför? Jämför du din lokala butik med den billigaste tyska webshoppen så blir jämförelsen inte helt schysst. De vanliga butikerna i Tyskland håller ofta en högre prisnivå än webshopparna.

När det gäller bonussystem för de som handlar mycket så finns det väl inget som generellt skulle behöva skilja mellan de olika länderna. Men alla företag behöver ju tjäna en del pengar, då kan man ju välja mellan att ge alla kunder samma schyssta pris... eller låta en del betala mer och andra mindre. Själv gillar jag inte bonussystem, tycker det är schysstare att ge alla samma pris. Men det är bara min personliga åsikt.

Där det skiljer med runt 50% är pvc kranar böjar union osv.

samt vissa tillsatser.

generelt på övrigt stämmer säker 20% bättre.

svenska butiker tycker jag priserna mellan butiketna här har samma pris. (Ungefär)

just pvc är väldigt dyrt om man köper det i saltvattensbutiker går man sedan in och beställer i en butik som säljer damm produkter rasar priset.

Förstår helt och hållet att folk ska ha lön och det ska tjänas pengar.

Visst ska folk ha samma pris.

Som sagt detta får inte tolkas som påhopp på någon butik utan va fråga om vad det är som gör prisbilden annerlunda.

Ändrat av akutmottagning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan skall ni inte glömma att garantin spelar stor roll också. MC däck från utlandet betalade jag typ 2400 mot 4100 här men om mina däck går sönder pga slitbane seperation som exempel så får jag snällt köpa nya men inte om jag köpt här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas inte världens övriga länder resonerar som du phhasek, med tanke på att 95% av Sveriges industriproduktion går på export.. ;)

Vårt välstånd bygger nästan helt på det vi tillverkar och säljer internationellt. Om andra länder resonerar enligt "köp bara nationellt" skulle få i Sverige ha råd att ägna sig åt saltvattensakvaristik..

Sen finns det massor av goda skäl till att handla lokalt, som nämnts ovan. Jag köper med glädje det mesta för akvariet i butikerna runt Göteborgsområdet, men t ex PVC och salt mm hos Aquaristic eller Mrutzek då prisskillnaderna här är orimliga i mitt tycke..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker faktiskt många av priserna pressas bra här i sverige medans vissa är ohyggligt mycket dyrare. Tycker mig se ett litet samband med priserna när det är mellanhänder med i spelet så åker dom upp. Men ta tex Tritons sortiment av av fauna marin så tycker jag det otroligt bra priser på dom.

PVC rör har jag också köpt endel utomlands då det är bra priser om man ska ha mycket. Men tycker att priset går hand i hand med kvaliten med. Man kan inte jämföra passform och kvalite med GF och dom billigare. Godstjockleken är större på GF och dom passar perfekt i varandra. Dom billigare PVC är rangligare, tunnare och sakerna glappar i varandra. Sen om man behöver den kvaliten till akvarier som GF har e ju en annan fråga. Så man får jämföra med samma märke.

Jag kan inte riktigt hålla med om att garantin försvinner bara för man handlar utomlands. Tvärtom nästan så tycker jag dom håller väldigt hög standard på service och garanti. Nästan tvärtom att dom har bättre service ibland och är mindre petiga än svenska postorderfirmor. (OBS Detta gäller inga saltvattensaffärer då jag aldrig haft större problem där. Men inom hemelektronik har jag upplevt det så).

Sen bor ju inte jag så centralt så för mig kan det ju vara mer kostsamt att behöva åka och lämna in saker och behöva stressa efter jobb, avvara 4 timmar, kanske skaffa barnvakt och så vidare än att få frakten betald för att skicka tillbaka varan och bara behöva gå 500m eller bara få en ny vara på posten. Så allt e ju inte så frid och fröjd jämt att handla lokalt för vissa när det gäller garanti ärenden som vissa påstår.

Men hade inte vissa beställt saker utomlands och tagit upp ämnet så hade vi nog inte haft dom bra priserna vi har på många av våra varor här i sverige nu. Och man märker att affärerna i sverige försöker mer och mer för att lyckas hänga med och många lyckas redan nu väldigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas inte världens övriga länder resonerar som du phhasek, med tanke på att 95% av Sveriges industriproduktion går på export.. ;)

Vårt välstånd bygger nästan helt på det vi tillverkar och säljer internationellt. Om andra länder resonerar enligt "köp bara nationellt" skulle få i Sverige ha råd att ägna sig åt saltvattensakvaristik..

Sen finns det massor av goda skäl till att handla lokalt, som nämnts ovan. Jag köper med glädje det mesta för akvariet i butikerna runt Göteborgsområdet, men t ex PVC och salt mm hos Aquaristic eller Mrutzek då prisskillnaderna här är orimliga i mitt tycke..

Vi får helt enkelt fortsätta tillverka världsledande produkter. Jag handlar själv ofta utomlands men då är det pga utbudet och inte priset. Jag ger gärna lite mer för att handla på hemmaplan, av flera anledningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas inte världens övriga länder resonerar som du phhasek, med tanke på att 95% av Sveriges industriproduktion går på export.. ;)

Vårt välstånd bygger nästan helt på det vi tillverkar och säljer internationellt. Om andra länder resonerar enligt "köp bara nationellt" skulle få i Sverige ha råd att ägna sig åt saltvattensakvaristik..

Sen finns det massor av goda skäl till att handla lokalt, som nämnts ovan. Jag köper med glädje det mesta för akvariet i butikerna runt Göteborgsområdet, men t ex PVC och salt mm hos Aquaristic eller Mrutzek då prisskillnaderna här är orimliga i mitt tycke..

Vi importerar väl rimligen mer eller mindre 100% ändå av det som är aktuellt? Det handlar ju inte om import utan i vilket eu-land man betalar moms...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte bara saltvattensprylar som är dyrare i Sverige än i sydligare länder. Det är ju samma sak med bilar, kläder, alkohol, till viss del tekniksaker också. Åker du till Norge så blir det ändå dyrare. Det högre kostnadsläget har säkert en hel del med frakt och låga volymer att göra, precis som redan nämnts i tråden.

Vår import kommer till stor del från 3 högkostnadsländer, Norge, Tyskland och Storbritannien, vilket torde innebära att importpriserna inte är speciellt låga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra och intressant tråd med sakliga diskussioner, sådant gillar jag.

Vi är ett antal personer här på SG som startade saltvattenskar redan på 70/80-talet. Jag är helt säker på att de håller med mig om att det är billigare idag att starta och driva ett saltvattenskar än vad det var på den tiden. Så även om det fortfarande är dyrt så har det blivit billigare:) Men nuförtiden så är det tämligen teknikintresserade personer som sysslar med saltvatten, och det i sig kan göra att det blir väldigt dyrt.

Det bästa sättet att hålls nere hobbykostnaden är att inte överdriva tekniken och heller inte underskatta 'lågprismärken'. Dessutom skippar man naturligtvis alla former av tillsattser och mirakelmedel. Vattenbyten och lite ballingpulver kommer man långt med.

Det finns de som klagar på att golf är dyrt. Jag har spelat golf i 7-8 år och det är billigt jämfört med att starta och driva ett saltkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas inte världens övriga länder resonerar som du phhasek, med tanke på att 95% av Sveriges industriproduktion går på export.. ;)

Vårt välstånd bygger nästan helt på det vi tillverkar och säljer internationellt. Om andra länder resonerar enligt "köp bara nationellt" skulle få i Sverige ha råd att ägna sig åt saltvattensakvaristik..

Sen finns det massor av goda skäl till att handla lokalt, som nämnts ovan. Jag köper med glädje det mesta för akvariet i butikerna runt Göteborgsområdet, men t ex PVC och salt mm hos Aquaristic eller Mrutzek då prisskillnaderna här är orimliga i mitt tycke..

har du någonsin varit hos ted? Hans PVC har mer eller mindre samma pris, skiljer sällan mer än 10% :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...