Gå till innehåll

lampor med G12 sockel.


nemo

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

G12 socklade lampor är MH som är kompakta. de används i effektbelysningar i affärer.

finns som MH i varmton, ca 3000K.

finns även som högtrycksnatrium[son] och heter då white-son och då är den ordinarie son färgtempen på 2000K utbytt till 2500K.

vet ej vilken av dessa du söker. de finns att köpa i elaffärer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lysröret:

Du å dina lampor varför blanda in lampor som ej är lämpliga i akvariesammanhanget

nemo:

Hmm ja det är bara leta efter 70watts lampor för saltvatten på olika webbaffärer eller kolla med din handlare. Svårare än då blir det ej

Finns från 10000kelvin upp till 20000kelvin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
lysröret:

Du å dina lampor varför blanda in lampor som ej är lämpliga i akvariesammanhanget

nemo:

Hmm ja det är bara leta efter 70watts lampor för saltvatten på olika webbaffärer eller kolla med din handlare. Svårare än då blir det ej

Finns från 10000kelvin upp till 20000kelvin

därför att de armaturerna är för shoppingbelysning och att det är ovanligt med hög färgtemp på dessa, vilket gör att det är lite svårare att få tag i dessa.

kan du visa var man kan köpa dess kompakta MH med högfärgtemp?

har aldrig hittat någon som gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

de du hänvisar till är TS och det är en dubbelfattad lampa.

Detta är G12

LAMP150Hti-2.jpg

så här ser lampan ut.

spec_ph2.jpg

så här är sockeln.

ja, det är inte lätt det här med lampor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Sockeln i en vanlig 150w metalltrådshalogen bygglampa passar (eller hela bygglampan). En sådan lampa kostar en femtiolapp.Sedan kan man välja om man vill sätta sockeln i den gamla lampan eller den nya lampan med förkopplingsdelen till den gamla. Inga problem för den elkunnige.

passar och passar, i MH-fall heter den Rx7S

och i halogen heter den R7S.

skillnaden är 2 mm på längden om jag inte minns fel så visst passar dem.

det är inte 150w versionen som passar till MH utan den större på 500W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Det är 150w metalltrådsarmatur som passar till 70w MH. I alla fall mina tre.

upp till 150w finns i 7cm version. 114mm version finns från 150w och upp till 500w.

vi hade visst båda rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att lampan du söker är nått i stil med den här:

http://www.prismaecat.lighting.philips.com/LightSite/Whirlwind.aspx?eca=LEPPLG&cpf=SEEPSV&stg=ACT&lan=SV+&ecu=LMP%7cPHL%7cEP&cnt_key=DCDMT+++%7cPHL&t=1&tree=0&scr_md=1111&nav_key=1158&nav=Null&loc=Null&leftnav=1_1_1_8_1_4

Är en urladdningslampa med keramisk brännare som är väldigt vanlig i miljöljusarmaturer. Finns med lite olika socklar, bla G12.

Rekommenderat listpris hos min leverantör är 465:- plus moms.

Har dock inte hittat någon med högre färgtemperatur än 4200K. Vill du öka färgtemperaturen kan man göra det med ett färgfilter (tar lite ljus, men och andra sidan ger extremt kalla lampor betydligt mindre än de normalvarma.

http://www.leefilters.com/LP1.asp?PageID=32

Skulle nog rekommendera dig att prova ett som heter Lee201, räcker inte det så kan man lägga på ett till och se. Det roliga med serien Lee200-205 är att man kan blanda de som man vill för att få rätt temperatur, 2st Lee203 = 1 st Lee202 osv.

Du bör kunna få tag på filter om du pratar med ljusavdelningen på en lokal teater eller ljusuthyrningsföretag, just Lee201-204 används mycket inom teatern.

Skulle du ha svårt att hitta lokalt skulle jag nog kunna hjälpa dig att skicka upp ett par bitar att prova med.

Montera gärna färgfilter en bit ifrån armaturen om du kan, de bleks fort om de blir för varma så räkna med att byta lite då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nemo:

Hmm ja det är bara leta efter 70watts lampor för saltvatten på olika webbaffärer eller kolla med din handlare. Svårare än då blir det ej

Finns från 10000kelvin upp till 20000kelvin

-----------------------------------------------------

Har ju varit uppe i lokala butiken som ringde Britt på simontorps lager ?? g12 va är det ? blev svaret det. finns ej till saltvatten..

Byta sockel till dubbelfattad var nästa fråga. Nej finns ej som reservdel.

------------------------------------------------------

Men det finns kanske att köpa ändå ngn stans.

Men nu skiter ja i denna armatur för den är inte ens min egen. utan en polare som köpt den på denna guide, Jag har bara förmedlat affären. & därför kännt mig lite taskig eftersom det ej va så enkelt som det lät från början....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag skulle helt klart satsa på en färdig armatur, typ den på 250W:arn på hjula för 1300.

kanske inte så snygg, men å andra sidan så är det en vanlig E40 på den. med den effekten behövs bara en armatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Om du läser hela och lägger ihop det med mitt förra inlägg kanske du märker att jag föreslog färgfilterkonvertering av färgtemperaturen. 4200K med LEE201 ger ca 10 000K och filtret absorberar 47% av ljuset, DVS fortfarande mer efter filtret

jag menade din jämförelse med BLV och CDM-T.

men det är väl onödigt att köpa ett filter när man kan välja en sån lampa man vill direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men eftersom det inte verkar va så intressant för Nemos kompis att bygga om den till annan sockel (klokt om man inte är säker på vad man gör). Eftersom du inte heller vet vad det är för storlek på armaturen vet du inte om man kan få plats med Rx7s socklar, E40 kan jag nästan lova att du inte kan, CDM som G12 är mycket mindre.

Vad jag gav var ett förslag till att försöka få rätt ljus ur den med befintlig lampa med hjälp av en bit färgfilter som inte kostar särskilt mycket. Blir han nöjd med ljuset ur det kan han se fram mot att kunna köpa billigare lampor som brinner längre, filterkostnaden kommer inte komma i närheten av att bygga om och köpa dyrare lampor.

Vad jag sen konstaterade när jag hade lite mer tid att kolla upp det var att man får ett bättre ljusutbyte med fullfärg och filter, 6 600 lm (lumen) - 47% = 3498 dvs mer ljus än BLV som bör ha ungefär samma färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...