Gå till innehåll

vattenbyte


arnstad

Rekommenderade inlägg

En tråd om vattenbyten, då vaknar jag till. Det är ungefär som dålig och frisk luft. Man kan använda en massa olika saker för att rätta till dåligt vatten (och dålig luft), men enklast och billigast är ju att byta ut vattnet (vädra ut den dåliga luften) mot färsk vatten. Om du byter ut 50 liter i veckan och har ett kar på 200 liter så byter du 25% i veckan. Antagligen så har du levande sten, pumpar osv i karet också vilket gör att du egentligen har mindre än 200 liter vatten. Det betyder att du byter mer än 25% i veckan.

Om ditt kar fungerar bra så är det bara att fortsätta som du gör. Om du tycker att det börjar bli jobbigt att byta så mycket vatten så kan du testa någon månad eller två att gå ner på halva mängden varje vecka. Följer du karet noga och mäter dina värden så ser de om det gör någon skillnad. Jag är av den åsikten att om man tycker att det är jobbigt att byta vatten så har man gett sig in i fel hobby.

Själv byter jag ca 13% (30 liter) i veckan. 1-2 gånger per år gör jag betydligt större vattenbyten, kanske 50% - 100%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking, det va ganska logiskt det du skrev! hehe jag tycker det inte är jobbigt att byta vatten snarare ganska kul / skönt att veta att min live stock får fräscht vatten och mineraler, det jobbigaste är ju att osmosen måste stå och ta upp hela badrummet med stora tunnor en dag i veckan startar upp på fredagar, blandar saltet över natten och byter på lördag (står på red sea coral saltet) att man ej ska blanda mer än 2 timmar? men ska nog skaffa mig en liten pump och slang så det kan bli lite mindre spill på vardagsrums golvet! annars är ju vattenbyte en del av hobbyn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tråd om vattenbyten, då vaknar jag till. Det är ungefär som dålig och frisk luft. Man kan använda en massa olika saker för att rätta till dåligt vatten (och dålig luft), men enklast och billigast är ju att byta ut vattnet (vädra ut den dåliga luften) mot färsk vatten. Om du byter ut 50 liter i veckan och har ett kar på 200 liter så byter du 25% i veckan. Antagligen så har du levande sten, pumpar osv i karet också vilket gör att du egentligen har mindre än 200 liter vatten. Det betyder att du byter mer än 25% i veckan.

Håller till största delen med... Men när det gäller kostnader så är nog vattenbyten endast billigast när det gäller små och medelstora akvarium...

Glenns akvarium är ju annars ett fantastiskt bevis på att det faktiskt är möjligt att underhålla ett akvarium utan vattenbyten... ("dont try this at home!") :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...