Gå till innehåll

Modda jebao wp-25?


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

Fick hem en wp-25 här förra veckan. Eter att ha testat alla program inser jag att den är alldeles för stark för mitt rsm 130 där jag även har en Tunze 6095.

Funderar nu på om det går att modda den på något sätt så den blir svagare. Kanske fila ner impellern eller liknande. Någon som kan tänkas ha några idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt ned har du testat Lasse? Jag har en tunze med ställbar spänning och när jag körde på 18v så startade inte pumpen.

Det hänger lite på vilken hastighet man ställer dem på. Jag styr mina WP25 med en akvariedator och nu kan jag köra dem på 38% @ 18V. Kör jag lägre styrning än så kan pumpen stanna lite spontant. Jag kan dock även köra på 12V men måste då ha högre % för att de inte ska stanna. Drog ner spänningen lite snabbt nu bara för att testa och det ser ut att funka kring 60% @ 12V än så länge...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - du får med lite olika kontakter. Du hittar storleken lätt - sedan skall du avgöra om du har + eller - i centrum (du kan vända vald kontakt) Titta på dit orginalaggregat - det brukar vara en halvcirkel med ett lodrätt streck och en prick i mittet. Till pricken står ett + eller -. Jag tror det är + på mittenkontakten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att jag inte visste det när jag köpte pumpen (eller visste att den skulle vara så stark). Aggregatet kostade ju nästan lika mycket som pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...