Gå till innehåll

Hållfasthet i golv och andra funderingar


Keller

Rekommenderade inlägg

När jag startar mitt nästa projekt, ca 500 liter, kommer jag göra det efter att jag har bytt golv i vardagsrummet. Kommer nog lägga en skiva under karet som sticker ut några dm från karet och lägga klinkers på skivan för att slippa bry mig så mycket när man slabbar med vattnet vid karet. Hade tänkt göra en mer fast byggnation med klinkers och avlopp, men det blir ju besvärligt om man får för sig att flytta karet om något år, så skiva får det nog bli, vikten fördelas ju en aning då också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har spånat ett tag i denna riktning, som en tankeöverföring såg ja denna tråden.

vi har kommit fram till här hemma att de blir ingen flytt på x antal år så nu smids det planer på ett större som stillar behovet länge.

Först, e de nån som bor i HSB eller vet hur mycket golven tål?

det ska vara, hur som helst en lös bottenplatta på 10-12 cm tjock mdf, högre sockel runtom, innanför x-antal ben också för att fördela tyngd.

på botten skivan ska det finnas reglar som i sin tur stöttar en ny skiva, där sumpen ska stå på.

allt ska kläs och ljudisoleras med dubbla väggar, reglar.

Sen på med ny skiva som "bordet"för akvariet som ska byggas.

nu till det roliga ,,måtten. 1300 lång, 1000 djup, 800 höjd ~1040 L.

Kan man sova lugnt tro när de väl är klart? Eller man ska oroa sej?

tacksam om någon har vettigt svar, gissar att de blir super då man fördelar trycket så mycket man kan av ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det spricker nog inte men jag har sett golv som rest sig tro mig,inte pga akvarium! Du gör som du vill men jag hade stämpat upp det bör bara ta ngr timmar,Du har väl ngn kryplucka ner under huset mvh Odel.

Hmmm ja det har du rätt i, det bör ju inte vara så knepigt. Jag har ganska gott om plats i krypgrunden också så antagligen är jag bara motvillig för att jag är rädd att göra fel. Men jag har ju sett på bilder hur ni har gjort så det borde ju gå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startar mitt nästa projekt, ca 500 liter, kommer jag göra det efter att jag har bytt golv i vardagsrummet. Kommer nog lägga en skiva under karet som sticker ut några dm från karet och lägga klinkers på skivan för att slippa bry mig så mycket när man slabbar med vattnet vid karet. Hade tänkt göra en mer fast byggnation med klinkers och avlopp, men det blir ju besvärligt om man får för sig att flytta karet om något år, så skiva får det nog bli, vikten fördelas ju en aning då också. :)

Bara en liten fundering där med skivan som ska fördela vikten, om den ska ha det syftet också. Om man lägger en skiva rakt på golvet, blir det inte missfärgningar av parketten då? Eller i alla fall en annan nyans än resten av golvet efter några år?

Kul med fler som är inne och spånar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har små runda fötter på benställningen kan du fixa 2mm eller 3mm tjocka metallplattor som är tex 100mmx100mm och lägga under fötterna så får du inga fördjupningar i golvet plus att du slipper ha en hel träskiva under benställningen.

Oavsett om du har mindre plattor i metall eller en träskiva så är det samma golvreglar som ska stå emot vikten. Jag hade stämpat upp under huset. Då slipper du ett orosmoment. Är du osäker så hör med någon kompis som kanske kan hjälpa dig eller hör med en snickare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 750 liter vatten plus akvarie, träbänk och teknik på 1,2 m2 på vår ovanvåning (gissningsvis runt 900kg), det var inga större problem, så har svårt att se att det skulle vara det hos er. Räkna ut vad du själv väger per m2 så ska du se att akvariet är en rätt så lätt sak egentligen. :) Knaket är mest troligt i parketten som du skrev.

Räkna absolut inte på det här sättet! Det säger inget om hur vida golvet kommer hålla eller ej. Tar man ett vikten av ett sandkorn och fördelar ut på en tillräckligt liten yta så får man ett jätte högt kontakttryck, men det betyder inte att sandkornet väger mycket för det ;)

För golvets hållfasthet får man räkna på vikt per bärande regel, så det första man ska göra är att lista ut i vilken riktning reglarna går och ställa karet tvärs reglarna för att fördela vikten över så många reglar som möjligt. Kontakttrycket från bänken kan däremot bli så stort att det blir märken i parketten eller ännu värre att man spräcker golvspånet, och därför är det bra att ställa bänken på en skiva eller ännu bättre på en rejäl ram av stående plank som fördelar ut karets vikt mellan golvreglarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en bänk från akvarielagret en gång i tiden och den hade en skiva i botten. Under bottenskivan satt det dock ett gäng små plastfötter (runda, 5 cm i diameter). Skivan låg alltså inte dikt an mot golvet. Är det ett problem? Jag var på akvarielagret idag och gjorde en okulärbesiktning av ett Akvastabil Move 576 liter. Jag vet inte hur undersidan av den bänken ser ut dock. Rasande snyggt akvarium, även om ekonomin inte riktigt är på samma nivå som önskningarna för tillfället. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Okej så nu har jag äntligen kommit till skott och fyndat ett akvarium på 275 liter med 80 liters sump. Så total vattenvolym blir kanske 320 - 330 liter fördelat på 100x50cm. Det kommer stå över reglarna, inte längst med så att säga. Jag tänkte krypa in under grunden och palla upp med lekablock och sen en regel upp mot golvet. Borde inte vara jätteavancerat hoppas jag.

Ett annat problem är dock att jag verkar ha lite lutning på golvet. Akvariet lutat svagt utåt från väggen. Hur löser jag lättast det? Jag behöver lägga något under bänkens framsida antar jag. Men frågan är vad. Någon som har några bra tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm du har nog rätt. Var där nere o kollade nu. Min krypgrund är nog faktiskt en gåböjdgrund innerst inne. Nåväl, till XL bygg för shoppande av reglar då.

Hur jag ska få akvariet i våg är en annan femma. Man kan ju montera justerbara fossingar till bänken men det känns som lite omständigt. Jag ska se om jag kan lista ut en annan lösning.

Tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Okej, tack för alla tips som sagt. Jag tog det säkra före det osäkra och stadgade upp golvet lite. Jag hölls ju ändå där under och la in plast. Så här blev det. Det känns stadigt i alla fall. Jag kunde dessvärre bara få in en regel på 70mm på grund av ett ventilationsrör till kaminen som går just där men det ska nog räcka. Stolparna står precis under där reglarna i golvet går.

post-7048-14468933789347_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...