Gå till innehåll

Rengöring filtersockor


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Det är poppis att tvätta dem med klorin i staterna. Här i sverige skulle vi väl aldrig komma på tanken. Ett par andra, mer miljövänliga tips, är att låta dem ligga i blöt i ättiksvatten eller H2O2 (väteperoxid)-lösning över natten och köra dem i maskinen sedan. Jag orkar inte hålla på så jag köper bara nya och låter de dåliga samlas på hög ... snart har jag nog en hel maskin värt av sockor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

använder 4st som jag byter allt eftersom, när 3 av dem är klara för rengöring kör jag ett 15min snabbprogram på tvättmaskinen och dom blir som nya. (givetvis en tom runda i tvättmaskinen innan så inga rester av tvättmedel etc hänger med)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör det i diskmaskinen med resterande disk, enkelt och smidigt.

Finns det inte risk för att du får maskindiskmedel som sätter sig i någon vrå i sockan? Tänker även på det medel som finns i diskmaskinsmedel som ska göra att det blir mindre fläckar på sakerna vid tork osv, hur bra är det att ha i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är poppis att tvätta dem med klorin i staterna. Här i sverige skulle vi väl aldrig komma på tanken. Ett par andra, mer miljövänliga tips, är att låta dem ligga i blöt i ättiksvatten eller H2O2 (väteperoxid)-lösning över natten och köra dem i maskinen sedan. Jag orkar inte hålla på så jag köper bara nya och låter de dåliga samlas på hög ... snart har jag nog en hel maskin värt av sockor.

Nyfiken vad du kör för några, mina 200micron tätts igen helt efter 4-5 dagar, och jag kör 2 st åt gången, dvs 13st i månaden för min del typ, känns väldigt dyrt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyfiken vad du kör för några, mina 200micron tätts igen helt efter 4-5 dagar, och jag kör 2 st åt gången, dvs 13st i månaden för min del typ, känns väldigt dyrt :)

Jag kör olika 100 & 200 micron från FS & Ebay. Aldrig filt, alltid de som kallas mesh. Jag kör inte heller socka konstant utan bara vid tilfällen jag rotar i karet, gör vattenbyten, putsar rutor eller blåser bort cyano.

Vänder ut&in på dem och gnuggar under rinnande hetvatten så klarar de ett par omgångar innan de hamnar i högen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det inte risk för att du får maskindiskmedel som sätter sig i någon vrå i sockan? Tänker även på det medel som finns i diskmaskinsmedel som ska göra att det blir mindre fläckar på sakerna vid tork osv, hur bra är det att ha i karet?

Inget som oroar mig. Ta en disktablet i vänster hand och i höger tar du tvättmedel, skölj med vatten och känn efter hur höger hand känns. Diskmedlet är enligt mig att föredra men för att vara på den säkra sidan sköljer jag av en gång till med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...