Gå till innehåll

Automatisering av sump med Apex controller


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Tänkte skriva lite om min nya sumplösning som jag håller på att bygga, har snott en massa ideer lite överallt på nätet men inte hittat så mycket här på SG så det kanske kan vara intressant för nån som har liknande planer.

Målet är att minimera återkommande manuellt underhåll med karet, förenkla det som inte går att automatisera helt och få en ren och smidig sumpinstallation som är enkel att hantera utan att ligga på knä under en mörk bänk.

Har kollat på diverse controllers och andra lösningar men kom fram till att Apex kunde det mesta av det jag ville utan att kräva speciellt mycket löddande och kodande.´Tvättstugan fick sig en välbehövlig renovering och i samband med det så reserverade jag ett 80cm skåp och 150cm bänkyta som sumputrymme. I nuläget väntar jag på glas till sumpen och lite givare och sånt för att kunna börja bygga men min ”osmos & saltblandningsstation” är nåtsånär klar så jag börjar med den.

Hittade två 70l backar med lock på biltema för 89kr. Har sökt länge efter större plasttankar men antingen har de varit för sladdriga och ostabila eller så har de kostat flera tusen kronor styck. Köpte pvc för runt en tusenlapp och en pump för 350kr.

post-7095-14468932711349_thumb.jpg

Har beställt en ”elektrisk kran” på ebay som ska styras av apex och två givare i den vänstra tunnan så den tanken (osmos) fylls på automatiskt efterhand.

Som kranarna står på bilden så är den i ”saltblandningsläge”, då kör pumpen bara runt vattnet i den högra tunnan.

Ändrar man läge på alla kranarna så är den i ”standardläge”, då kommer pumpen att styras av apex genom en givare i returfacket i sumpen och fungera som en vanlig ATO med osmos.

Vid vattenbyte så har man kranarna som på bilden fast man stänger kranen näst längst upp och öppnar den översta, då kommer pumpen att pumpa över blandat saltvatten till ett vattenbytarfack i sumpen. Tanken är att skriva ett skript som stänger av returpumpar mm och sen startar en pump i vattenbytesfacket, tömmer detta och sen drar igång pumpen på bilden för att fylla på det igen. Ett vattenbyte skulle då bara kräva att man ändrar nåra kranar och trycker igång skriptet, återkommer med hur det funkar i verkligheten.:)

Har även fått uppmonterat apex prylarna och köpt en liten netgear wifi brygga för att slippa dra nätverkskabel in i tvättstugan. Tanken med de dubbla kabelkanalerna är att man ska kunna gömma nätdelar och sånt i den nedersta och dra kablar i den översta.

post-7095-14468932711464_thumb.jpg

post-7095-14468932710957_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att du fått igång din Netgear brygga - lite knepigt var det väl?

MVH Lasse

Blev lite förvirrad först när manualen pratade om WPS och såna funktioner som jag inte har i min router. Men när jag väl fattade hur man skulle konfigurera den så tyckte jag det var ganska straight-forward. Brukar de vara invecklade att få igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom en bit vidare idag. Apex lådan har som standard 6 io portar som kan användas för att läsa av givare/knappar osv, av någon outgrundlig anledning har de valt att använda en 8 polig mini din kontakt för att ansluta givare. 8 polig mini din vanligaste användningsområde är för seriella skrivare till gamla mac'ar (localtalk), en teknik som la sig ner och dog i slutet på 90 talet. Men som tur var finns det mesta på ebay.

Fick bygga en egen "breakout box" som jag har gjort det mesta på idag, väntar bara på kabeln från ebay för att kunna koppla in den till apex burken.

Varje apex har som sagt sex ingångar (kan byggas ut med moduler), jag valde att sätta två knappar och fyra högtalarkontakter för givare.

post-7095-14468932733747_thumb.jpg

Alla portarna har gemensam jord så en av pinnarna på varje kontakt löddas bara samman, kommer inte längre än såhär utan kabeln.

post-7095-14468932733931_thumb.jpg

Blev rätt okej tycker jag, tur lådan döljer ens lödningar.

post-7095-14468932734104_thumb.jpg

Man kan ju välja fritt om man man vill ha kontakter eller strömbrytare till sina inputs, tyvärr får det bara plats fyra kontakter på varje sida av lådan så ska man ha fler får man använda båda sidorna (eller köpa en större låda).

Om någon skulle vilja göra en sån här så behövs detta:

1st Inbyggnadslåda (Artnr 89028 - Kjell & Company)

? st Strömbrytare (Artnr 36027 - Kjell & Company)

? st Högtalarkontakt Hona (Artnr 39146 - Kjell & Company)

? st Högtalarkontakt Hane (Artnr 39140 - Kjell & Company)

1 st Mini Din 8 polig kabel (Finns på ebay, tex här: http://www.ebay.com/itm/8-Pin-mini-din-cable-male-to-male-2-Metres-/130954017620?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item1e7d77bb54)

Sammanlagt så kostade alltihop runt 400kr och tog en halvtimme att sätta ihop ungefär (för mig, kan man lödda går det snabbare).

Givarna dök upp i brevlådan så jag limmade fast två stycken i osmostunnan.

post-7095-14468932734291_thumb.jpg

Såg att de hade såna här på Kjell & Company för 49kr också när jag var där, ska man bara ha några stycken kan man ju handla dem där. Jag beställde 10st på ebay för 150kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det har hänt lite grann sista veckorna.

Den elektriska "kranen" dök till slut upp från ebay så jag har kopplat klart den automatiska påfyllningen av osmostanken, funkar klockrent. :)

post-7095-14468933097749_thumb.jpg

Problemet just nu är att mitt osmosfilter levererar kanske 50l om dan, är antagligen helt igensatt. Har beställt ett nytt på oceanakvarium som ska klara 440l om dagen så förhoppningsvis dyker det upp snart.

Mina sumpar har dykt upp och stoppats in i skåpen. Tyvärr läckte den ena lite grann så jag fick riva alltihop igen och ska limma om ena hörnet på den.

Jag har alltså två sumpar. Den ena är intryckt i ett skåp och innehåller ett vattenbytarfack som avrinningen från karet dumpas i. I detta fack står en DC6000 pump som pumpar upp vatten till sump 2 som innehåller biopelletsfilter, skummare osv. På denna pump kommer också kopplas två universalfilter för fosfatmedia och kol. I facket står även en vattenbytespump endast används för att tömma facket när man ska göra vattenbyte.

Här är en bild på den nedre sumpen, vattenbytarfacket används i nuläget för att laka ur sten, kommer att vara tomt sen.

post-7095-14468933097932_thumb.jpg

Till vänster i bild syns avrinningen från karet, det är två st 32mm rör för avrinning med herbie tekniken plus ett 40mm rör som nödrör om båda de skulle sättas igen (inte på bilden, har inte pvcn än). Returen kommer att vara på 32mm.

Det börjar bli en hel del sladdar och jag är väl 2/3 klar. Är glad att jag valde de största kabelrännorna och tog två stycken, blir mer än man tror.

post-7095-14468933098098_thumb.jpg

Som sagt fick jag riva allting igen men så fort jag tätat karet så ska jag ta ett ryck och göra klart det här, hade varit kul att få igång cirkulationen mellan sumparna och kunna testa så allting funkar. Väntar på universalfilterna för att kunna dra klart pvc'n, de är tänkte att sitta på väggen till vänster om sumpen.

Bild från annan vinkel.

post-7095-14468933098265_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har köpt två jebao dc pumpar till sumpen, en dc6000 o en dc12000. Dc6000 ska pumpa upp vatten till den övre sumpen och dc 12000 ska vara retur till karet. Fanns inga färdiga kablar för att styra dem med apex men hittade den här tråden på reefcentral: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2381275

Byggde en av kablarna och det funkar perfekt. Har lite kontakter över om någon vill sätta ihop en, den kan användas för dc3000-12000 och alla wp modellerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu är panelen med apex och all styrning klar, pvc är dragen och det enda som saknas är silikonslangen för att koppla ihop pumparna för vattenbyte och retur med slangarna till karet. Har testat vattenbytes funktionen och den funkar som tänkt, kör just nu med tidsstyrning så pumpen som tömmer vattenbytesfacket kör 25 sekunder och sen kör osmospumpen 80 sekunder för att fylla på allt igen. Hade varit mer optimalt med givare för vattennivån i vattenbytesfack och salttunna men det får bli en framtid ombyggnad istället. Det funkar iaf..

post-7095-14468933359315_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...