Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

någon eller något har festat på mina knappar, dragit in dessa i en håla ett par cm ifrån där jag la knapparna, vad kan detta vara? kända djur som äter knappar? Har haft knapparna i drygt 1månad utan att någon har tuggat på dem, men inatt så va nästan alla borta

Postat
  • Författare

det är ingen fisk då jag bara har en clown, banggai cardinal och en algätare.. har sätt en svart krabba med hår på benen vet ej sort och en liten rackare som är ljusbrun med röda ögon, och några ''fire wormm?'' röd vita ser ut som de har vitt hår på kroppen. grejjen är att stenen är rätt stor som djuret nu hade flyttat 4cm in i ett hålrum och ätit upp alla knappar på den stenen mina andra knappar rörde den inte, är sådana knappar på bilden han länkade...

Postat
  • Författare

efter lite research nu så är jag inte så säker på om det är fire worms jag har... Det är dom enda maskarna jag sätt dock, 2 långa s mala, röd,rosa,vita typ med små vitt längst ut. Ser ut som fötter på en tusenfoting -.-.

Postat

den ena krabban låter som beskrivning på terminator krabba (googla det)

Jag skulle sätta en njure på att det är någon av krabborna.

Postat

Den krabban i länken du la in har jag också, en som är stor som en 5-krona över ryggen ungefär, den käkar bara alger, förutom när den lyckas o få tag på fiskmat. Men den rör inga koraller hos mig.

Postat
  • Författare

Har aldrig sätt han peta på koraller tidigare, bara alger och fiskmat som du säger.. vet inte vem som är boven

Postat

Sätter en femma på att du har någon Heliacus areola , Fick med 2st sådana efter inköp av knapp-kolonier i sthlm's butik - hälften av knapparna försvann innan jag hittade dessa, skyllde först på en krabba som fick sätta livet till och sen funderade jag på om det var någon annan, hade ingen tanke på att en snigel kunde förstöra så

Postat
  • Författare

Men vadå kan den där snigeln flytta en sten som är ganska stor? 4-5cm lång ungefär.

Postat

Nää, den är liten (1-2 cm) och skördar knappar på löpande band. I mitt fall så har flertalet polyper släppt från moder kolonin och sen virvlat runt i karet pga pumparna, Kan ju hända att du har flera orsaker som leder till att dessa placerats i en håla.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.