Sjadet Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Hallå! Har startat upp ett akvarium på 120L och undrar om ni har tips på lättskötta anemoner. Det har varit igång i ett år med bara några räkor som jag fiska upp i somras, så man behöver inte vänta längre med sånt då vissa säger att man skall vänta i minst 6 månader innan man sätter ner nån anemon. Iallafall så skulle jag vilja få lite namn på anemoner som är lätta och inte kräver massa extrema ljusrör för 5000kr (om det finns) Citera
Lasse Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Har karet varit igång ett år? I så fall bör du nog uppgradera ljuset innan du sätter in en anemon. Med bra (eller halvbra) borde du ha gott om lila/blå kalkalger i karet vid det här laget. Vad har du för ljus nu?MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Är bilden nytagen så borde det finnas mer "liv" i bilden.. Vad har du för ljuse o teknik idag ?Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Sjadet Postat 27 februari 2014 Författare Postat 27 februari 2014 (ändrat) Kommer med svar när jag vet vad sakerna heter, det var iallafall nån skimmer som tydligen gjorde allt "jobb" så man inte behövde massa andra skummare och sånt Vilka ljus skulle ni rekommendera då? Mina ingick när jag köpte det utav privatperson så jag har ingen aning om vad dem har för namnBild på ljusrören (ifall det skulle vara till någon hjälp)? Ändrat 27 februari 2014 av Sjadet Citera
stigigemla Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Hur många lysrör är det?Är det alufolie som reflektor? Citera
_Manne_ Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Ser ut som ett juwel Lido..bör vara två rör utan reflektor..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Sjadet Postat 27 februari 2014 Författare Postat 27 februari 2014 Hur många lysrör är det?Är det alufolie som reflektor?Det är 2 st rör, har inget reflektor (antar att du menar en sådan som sitter framför den och är silverfärgad?) hade tänkt att skaffa en innan men #6 rekommendar ju att inte ha något. Citera
Sjadet Postat 27 februari 2014 Författare Postat 27 februari 2014 Ser ut som ett juwel Lido..bör vara två rör utan reflektor..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkNågot speciellt rör? Varför inte reflektorer, i fiskaffären berättade dem nämligen att reflektorer var viktigt för att allt ljus skulle nå ner, dem är väldigt erfarna..(Herkules zoo heter butiken) Citera
mikoto Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Manne säger bara att det inte ingår reflektorer när man köper dessa kar, han säger inte att du ej borde ha det :-)Reflektorer är ett bra val, vad har du för lysrör? Bäst för saltvattenslevande djur brukar vara ett blått rör och ett vitt rör med hög kelvin färg temperatur som också innehåller mycket blått ljus.På din bild ser ljuset mycket dunkelt ut, det är förvånandsvärt lite liv i karet framför allt i form av alger. Bara lite "tråkiga" alger längst upp. Som lasse säger borde du ha fått mer efter ett år. Om ljuset inte räcker till en allmän alg tillväxt i karet så kommer det nog absolut ej räcka till en ljuskrävande anemon. Citera
odel68 Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Juwel har t5 rör köp 2 st av dem tror att de menar att din ramp är utan reflektorer juwel säljer reflektorer också jag hade det på mitt lido kar mvh Odel. Citera
mikoto Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Det är inte bara att köpa rör till ett Juwel akvarium för Juwel har egna mått på majoriteten av sina T5 rör vilket gör att standard rör ej fungerar. Enklast är att köpa Juwels egna rör. Jag hade isf köpt ett av varje av dessa två sorter:http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Lighting/Lighting-Tubes/High-Lite-T5-Lighting-Tubes/Tube-High-Lite-Marine-24-W-24-W-T5-438-mm.htmlhttp://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Lighting/Lighting-Tubes/High-Lite-T5-Lighting-Tubes/Tube-High-Lite-Blue-24-W-24-W-T5-438-mm.html Citera
_Manne_ Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Gör som föregående inlägg o ta dom rören , lägg till två reflektorer också.. Återkom sen med en ny bild.. Så kommer du själv o se en trevlig skillnad.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
stigigemla Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Tyvärr räcker inte det ljuset häller riktigt till för anemoner men det finns en hel del koraller du kan ha.Skivanemoner, Stjärnpolyper och mjukkoraller framför allt. De stenkoraller som kommer från större djup klarar sig också med det ljuset. Citera
Sjadet Postat 28 februari 2014 Författare Postat 28 februari 2014 Manne säger bara att det inte ingår reflektorer när man köper dessa kar, han säger inte att du ej borde ha det :-)Reflektorer är ett bra val, vad har du för lysrör? Bäst för saltvattenslevande djur brukar vara ett blått rör och ett vitt rör med hög kelvin färg temperatur som också innehåller mycket blått ljus.På din bild ser ljuset mycket dunkelt ut, det är förvånandsvärt lite liv i karet framför allt i form av alger. Bara lite "tråkiga" alger längst upp. Som lasse säger borde du ha fått mer efter ett år. Om ljuset inte räcker till en allmän alg tillväxt i karet så kommer det nog absolut ej räcka till en ljuskrävande anemon.Att jag inte har några alger beror på att under hela året så har det stått tomt, bara en korall och räkor. Men värdera har legat bra under hela tiden så det har inte varit några problem Citera
Lasse Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Och varför har du alger högst upp och inte längre ner tror du? Det är ju troligtvis samma vatten uppe som nere i akvariet.MVH Lasse Citera
Sjadet Postat 28 februari 2014 Författare Postat 28 februari 2014 Och varför har du alger högst upp och inte längre ner tror du? Det är ju troligtvis samma vatten uppe som nere i akvariet.MVH LasseAlger är väl något dåligt eller? Citera
Mr_Ewing Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Alger är väl något dåligt eller?Alger är naturligt och något som finns i alla akvarier.Sen kan man hålla dem i schack genom att hålla låga näringsvärden och hålla djur som betar alger. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.