Gå till innehåll

Pest eller inte pest?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Tänkte att jag enbart flackar förbi mitt akvarium i farten och hinner aldrig stanna upp och titta på sakerna.

Så igår satt jag mig för att "studera" lite och det första man ser är något läskigt djur som har byggt ett eget hem av saker som den har hittat på botten i akvariet.

Det ser ut som någon form av mask eller larv med minst 4 spröt på huvudet och en del spröt på kroppen också. Den är knallröd med vita streck eller tvärtom vilket man föredrar.

Har inte vågat sticka ner handen till den men när man ser på den så känns det som om den skulle vara hård då "skalet" ser ut ungefär som plåtar som ligger i rad. Den är väldigt skygg och sticker bara ut sig en bit ifrån den jättesten som den har byggt sitt bo vid. Så fort en fisk närmar sig så sticker den in igen.

Storlek? Ingen aning men den måste vara snabb för jag har sett den stick ut sig cirka 4 cm på ena hållet och när en fisk simmade förbi så drog den in sig och stack genast ut huvudet ifrån andra sidan av boet. Det kan kanske också vara så att det är flera eller att huvud och rumpa ser lika ut.

Han kommer ut lättare om man skyfflar ihop lite ditrius som han kan krypa fram i utan att vara fullt synlig.

Har aldrig förrut sett ett sådan här "bo". Trodde först att det var skräp som hade samlats ihop av strömmarna från de olika pumparna så först tog jag och sög bort lite men då det sitter ihop som om det vore gjort av klister så lät jag merparten vara kvar och nu är hemmet ännu större.

Någon som har varit med om liknande och kanske vet vad det är?

Det är absolut ingen borstmask och ingen rörmask heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner igen den. För tjugo år sedan såg jag en film som hette raketmaskarnas återkomst eller något sådant. De såg precis likadana ut fast de var fyra fem meter långa och grävde sig under jorden i kapp människorna som sprang för livet! Och vad gjorde de sen då? Det kan jag tyvärr inte berätta för vi har ingen åldersgräns på forumet. Barn kan ta skada!

Allvarligt talat: Jag tror det är en rovlevande havsborstmask som äter allt den kan greppa. Testa med en skalad räka på natten så vet du om den skall vara i ett specialakvarium som t. ex Bönsyrseräkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer precis in på den mask jag har i en sten i mitt kar.Den byggde ett skydd av snäckskal, Dvs den la en massa snäckskal framför öppningen där den brukar titta ut. Den har några spröt framåt samt något svart framåt (klor eller käftar) kan tilläga att min har växt till sin dubbla storlek på en månad (från ca 5cm till 10cm). Blir den större så får jag nog försöka fånga den tror jag. Skolle vara roligt att veta vad det är.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är en typ av eunicid worm fick det förslaget på RC.

Om det är det så finns det vissa sorter som kan bli stora och fånga både små djur, fiskar och käka på koraller.

Men det är långt därifrån ännu min är inte så stor och det verkar som om han är intresserad av bajs mesta delen av tiden.

Hoppas det inte blir otrevligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är en typ av eunicid worm fick det förslaget på RC.

Om det är det så finns det vissa sorter som kan bli stora och fånga både små djur, fiskar och käka på koraller.

Men det är långt därifrån ännu min är inte så stor och det verkar som om han är intresserad av bajs mesta delen av tiden.

Hoppas det inte blir otrevligt.

Lita aldrig på nån som käkar bajs! he he

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...