Alexraptor Postat 24 maj 2014 Författare Postat 24 maj 2014 Ja det gör den, fast den är en otrolig petig där och kräver nästan perfekta vattenvärden och förhållanden.Den verkar trivas bäst under riktigt starkt vattenflöde då den var lite kinkig innan jag bytte ut karets cirkulationspump mot en stark Tunze Nanostream 6015.dr.dator.Jag tror att det finns mer som händer i mitt kar som testerna inte ger utslag på, troligtvis suger algerna upp mycket av de mätbara näringsämnena.Däremot ska man också tänka på att det inte finns någon skummare eller filter som tar bort organiskt material från vattnet, och det är mycket möjligt att det förekommer båd zoo och fytoplankton osv. Citera
Casio Postat 24 maj 2014 Postat 24 maj 2014 Ja det gör den, fast den är en otrolig petig där och kräver nästan perfekta vattenvärden och förhållanden.Den verkar trivas bäst under riktigt starkt vattenflöde då den var lite kinkig innan jag bytte ut karets cirkulationspump mot en stark Tunze Nanostream 6015. Med tanke på ovanstående är en kvalificerad gissning att din enda cirkulationspump är för svag för montiporan. Citera
Alexraptor Postat 24 maj 2014 Författare Postat 24 maj 2014 På natten dyker dom mer ljusskygga invånarna upp.Dom bara svärmar, någon slags mini-turbo.Inga margarita snäckor, utan dom ser exakt ut som mini-me's av våra stora turbosniglar.Förökar sig något förvånansvärt bra och snabbt men lever i snitt bara något år eller två.Är inne på 4:e eller 5:e generationen nu.Dessa killar verkar frodas i näringsrikt vatten, då jag aldrig har riktigt lyckats få dom att ta sig i revkaret. Citera
Alexraptor Postat 4 juli 2014 Författare Postat 4 juli 2014 Mmmm, och så har man kommit fram till att mer än fyra hela månader har tickat förbi sedan lilla tösen bosatte sig här. Citera
Alexraptor Postat 17 juli 2014 Författare Postat 17 juli 2014 Jaha, det här var mindre kul.Verkar som en av mina alger(ej caulerpan) gick sexuell inatt, och tog kål på min goby.Men mandarinen verkar ha klarat sig utan men.Lite konstigt, då just den här algen brukar gå sexuell rätt så ofta, och jag har aldrig förlorat några djur från det förr under årens lopp.Korallerna brukara vara lite kinkiga på morgonen men sen brukar allt vara bra. Citera
Pasaputte Postat 17 juli 2014 Postat 17 juli 2014 det var tråkigt att höra, äter mandarinen vanligt fortfarande eller saknar han goby kompisen MVH Citera
Alexraptor Postat 17 juli 2014 Författare Postat 17 juli 2014 Tja, fick ta och plocka ut henner ur karet då jag fått stigande Ammonia nivåer.Så nu sitter on i mit revkars refugium och återhämtar sig.Tack och lov verkar hon inte ha tappat aptiten.Så nu får hon sitta där tills hennes kar har återhämtat sig.Riktigt typiskt, inte caulerpan eller detritus utan någon annan alg som nästan crashar hela skiten.Och just denna alg är extra lurig eftersom den blir kinkig om KH och Ca inte är som den vill.Tänker införskaffa en skummare till det karet, inte för att det behövs för att hålla karet rent, men det är en fin förskring ifall detta skulle hända igen.Särskilt då skummare också hjälper till att ordentligt syresätta vattnet 24 timmar dygnet. Citera
Alexraptor Postat 30 augusti 2014 Författare Postat 30 augusti 2014 Jaha ja, då har man lyckats med att hålla lilla gumman vid liv ett halvår nu. Och aptiten är det fortfarande inget fel på! Citera
Mr_Ewing Postat 30 augusti 2014 Postat 30 augusti 2014 Tycker det ser ut som hon behöver lite sällskap Citera
Alexraptor Postat 31 augusti 2014 Författare Postat 31 augusti 2014 Mjo, nog har jag haft dom tankarna själv, men då behövs ett större kar.Tråkigt nog har dom planerna gått back efter översvämmningen här i Kvänum och efter både en dammpump och ett filter till min påfågelciklid har gått sönder. =/ Citera
Alexraptor Postat 4 september 2014 Författare Postat 4 september 2014 Tackar. Här kommer några bilder på hur karet ser ut idag i sin helhet. Citera
Alexraptor Postat 19 september 2014 Författare Postat 19 september 2014 Tänk att man ÄNTLIGEN fick några kanonbilder på lilla gumman! PS: Inne på sjunde månaden om några dagar. Citera
Andreas_Lindholm Postat 20 september 2014 Postat 20 september 2014 Mycke vackert! Vackra bilder på en fantastisk fisk!mvh ante Citera
Pasaputte Postat 21 september 2014 Postat 21 september 2014 Fint , Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Alexraptor Postat 16 oktober 2014 Författare Postat 16 oktober 2014 Lite småkryp I sanden, som har kornstorlek på under 0.5 mm. Och så har jag äntligen lyckas definitivt fastställa att karet kryllar av copepods! Mandariners naturliga föda.Sen så var min "stora" Asterina sjöstjärna ute och kröp för ett par vekor sedan.Det finns vekligen mycket med liv I den här lilla burken. Citera
Andreas_Lindholm Postat 16 oktober 2014 Postat 16 oktober 2014 Mycket fina bilder Jag har köpt lobster egg, räcker det som foder till en mandarin? Ditt akvarium inspirerar, snyggt!!!mvh ante Citera
Alexraptor Postat 16 oktober 2014 Författare Postat 16 oktober 2014 Troligen Ja, däremot om man inte har poddar i karet får man utfodra oftare, ungefär lite grann 2-3 gånger om dagen. Citera
Alexraptor Postat 15 november 2014 Författare Postat 15 november 2014 Jag trappar ner allt mer nu på min Mandarin's utfodringar. Citera
Alexraptor Postat 16 januari 2015 Författare Postat 16 januari 2015 Jodå det puttrar på fint, fast som alltid är hon fortfarande rätt så kamera skygg. Min montipora stortrivs till och med fortfarande, och otroligt nog håller sig caulerpan borta från den.Har faktiskt lite i åtanken i fall man kanske skulle ta och göra en liten uppgradering i år, så att man får plats med en liten livskamrat, men får vänta och se hur det blir. Citera
Preston Postat 17 januari 2015 Postat 17 januari 2015 Vad kul att det fortfarande går bra. Det är spännande att följa ett lite annorlunda kar. Jag gillar verkligen den här typen av biotoper. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.